امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

چهار سال با خبرگزاری بین‌المللی تصویری ایران پرس

مشاهده ۵۳۸
۱۴۰۲/۰۲/۰۶- ۱۴:۳۰

خبرگزاری بین‌المللی تصویری جهان اسلام با نام اختصاصی«ایران پرس» بر مبنای پیوست حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای رئیس وقت سازمان صداوسیما تأسیس شده تا بخشی از سلطه و انحصار رسانه‌ای غرب را در تولید و انتشار اخبار و گزارشهای خبری به‌خصوص در حوزه کشورهای اسلامی و مستضعف مهار کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این خبرگزاری از اول مهر 1396 به طور آزمایشی در معاونت برون‌مرزی و با دستور پیمان جبلی معاون وقت برون‌مرزی، شروع به کار کرد و در 27 فروردین 1398 با حضور رئیس وقت رسانه ملی افتتاح رسمی‌شد. 

این خبرگزاری از طریق فید ماهواره‌ای 24 ساعته تصاویر زنده از ایران و سایر نقاط جهان را برای مخاطبان و مشتریان خارج از کشور پخش می‌کند. خبرگزاری بین‌المللی تصویری ایران پرس علاوه بر گروه‌های متعدد پشتیبانی تولید، برای تامین تصاویر زنده و تولیدی، دارای تحریریه تولید خبر است که دبیران و خبرنگاران حوزه‌های مختلف در آن‌ها فعال هستند. تصاویر خبری که عمدتا به صورت زنده دریافت می‌شود؛ بلافاصله در تحریریه خبر به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه و با آخرین تصاویر منتشر می‌شود. همچنین خبرنگاران برخط در سراسر ایران با ایران‌پرس همکاری دارند و آخرین اخبار ایران در حوزه‌های مختلف خبری را به انضمام تصاویر مناسب از جمله آلبوم عکس یا ویدئو برای خبرگزاری ارسال می‌کنند که در صفحات ویژه سایت ایران پرس مشاهده می‌شود. علاوه بر این در شماری از کشورهای منطقه نیز خبرگزاری ایران پرس توانسته است آخرین اخبار و تصاویر خبری را از خبرنگاران برخط خود دریافت کند.

حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی 

شبکه‌های بین‌المللی فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، همچنین کانال‌های تلگرام، واتساپ و سروش ایران پرس هم اکنون به طور 24 ساعته فعال است و به زبان انگلیسی، آخرین اخبار و تولیدات ایران پرس را منتشر می‌کند. توییتر ایران‌پرس به زبان‌های عربی، فرانسه و اسپانیایی هم صفحات جداگانه‌ای دارد. همچنین در سایت ایران پرس، فضایی برای فروش و توزیع محتوای اختصاصی خبرگزاری اختصاص داده شده که در این صفحه با عنوان IP Direct به سایت اصلی لینک شده، تصاویر تولیدی خبرگزاری به صورتclean    (بدون لوگو، زیرنویس و نوشتار) و با کیفیت HD به مشتریان خبرگزاری از جمله شبکه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بین‌المللی ارائه می‌شود.

 عباس محمدنژاد، رئیس خبرگزاری

در مسیر پیشرفت

 تحولات یک دهه اخیردر حوزه رسانه آنچنان سریع و فراگیر است که نه تنها حیطه عمل دولت‌ها را به چالش کشیده، بلکه زنگ‌های تغییر را برای آرایش مجدد رسانه‌ها به صدا درآورده‌است، تغییراتی که در ساختارها، اهداف ابزارها و قوانین و مقررات رخ می‌دهد. همپای این تغییرات رسانه‌ای، هندسه نظم جدید قدرت نیز درحال شکل‌گیری است و هرکشوری برای کسب سهم بیش‌تری از کیک قدرت باید به ابزار رسانه هرچه بیش‌تر، بهتر و بهینه‌تر مجهز شود. این مهم حاصل نمی‌شود جز با تعریف یا بازتعریف مولفه‌های حکمرانی رسانه‌ای، مولفه‌هایی که در توسعه افقی برنقش نهادهای مختلف در سامان‌دهی فضای رسانه و در توسعه عمومی‌برسطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی تاکید دارد. برای حکمرانی مطلوب رسانه‌ای می‌توان مولفه‌های مختلفی برشمرد: تدوین سایت‌های فرهنگی، شناخت و هدایت مخاطب، تعریف دقیق منافع ملی به عنوان تنها معیارعملکرد رسانه، تغییردر نحوه مالکیت رسانه، خودکفایی در عناصر بنیادین رسانه از جمله ماهواره مستقل، نرم افزار بومی و کارآمد، خودکفایی در صنعت تولید، دریافت و ارسال صوت و تصویر، تقویت خبرگزاری تصویری، آینده‌نگری در عرصه رسانه و آمادگی بیش‌تر برای پذیرش تغییرات، بازمهندسی رسانه‌های برون‌مرزی و همچنین رقابت‌پذیری. همه این‌ها مولفه‌‌‌هایی مهم که است که اگرخوب فهم و درک شود نه تنها تهدید نیست، بلکه فرصتی است برای پویایی و بالندگی. خبرگزاری تصویری ایران پرس به عنوان یک رسانه بازارمحور در میان رقبایی فعالیت می‌کندکه گاه پیش از یک قرن تجربه را پشت سرگذاشته‌اند و این سابقه رسانه‌ای، انحصاری مطلق برای آن‌ها رقم زده‌است که شکستن این انحصار کاری دشوار، اما شدنی است. حرکت در مسیر فعالیت‌های رسانه‌ای درعرصه جهانی در کنار تاکید و تمرکز بر مزیت‌های رقابتی و صد البته فهم اهمیت و قدرت خبرگزاری تصویری درعرصه رسانه‌ای جهان، برای مسئولان و نخبگان کشور ضرورتی انکارناپذیر در این عرصه تنگاتنگ رقابتی است.  در چهار سالی که از تاسیس خبرگزاری تصویری و بین‌المللی ایران‌پرس می‌گذرد از مزیت بسیار موفق خبرنگاران آزاد چه در داخل و چه در خارج از کشور به‌درستی استفاده شد تا خلا ناشی از خبرنگاران ثابت و مستقر پر شود. هرچند با تغییرات ساختاری اخیر و انتقال اداره کل امور بین‌الملل به معاونت برون‌مرزی از ظرفیت‌های دفاتر نمایندگی سازمان در خارج از کشور نیز برای افزایش تولیدات تصویری استفاده شده‌است، اما تجربه خبرنگاران آزاد خود به تنهایی موتور اصلی پیشبرد اهداف خبرگزاری باقی خواهدماند و گسترش خواهدیافت.  برای سال جدید افزایش کشورهای تحت پوشش خبری به‌ویژه آفریقا در مد نظر است. با این هدف، هم اکنون کشورهای تحت پوشش در آفریقا از دوکشور به هفت کشور افزایش یافته که در مجموع کشورهای تحت پوشش خبرگزاری را به 40 کشور افزایش داده‌است. تمرکز برکشورهای مهم آسیایی و کشورهای آمریکای لاتین از اولویت‌های دیگر خبرگزاری است که به موازات گسترش پوشش لحظه به لحظه رویدادهای خبری در کشور مورد توجه قرار گرفته‌است.

در کنار پوشش تصویری رویدادهای خبری ایران و جهان ضرورت داشت سبد تولیدات خبرگزاری متنوع و متکثر شود که هم‌اکنون این مهم در مسیری درست و رو به جلو درحال اقدام است. تولیدات فاخر در قالب‌های موشن‌گرافی، اینفوگرافی، گزارش‌های ترکیبی و مستند، عکس و پادکست، در یک سال گذشته به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. انتخاب بهترین پادکست و موشن‌گرافی تولیدی در ایران پرس در جشنواره تولیدات برون‌مرزی و همچنین انتخاب و قدردانی از طرح مستند نوروزی خبرگزاری توسط اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای آسیایی(ABU) نشان‌دهنده تنوع مناسب و البته بروز با استانداردهای بین‌المللی تولیدات خبری «ایران پرس» است که در سایت خبری و تصویری خبرگزاری به عنوان ویترین ایران پرس در معرفی دید مخاطبان قرار گرفته‌است. سایتی که در جشنواره تولیدات برون‌مرزی نیز مورد قدردانی قرار گرفته‌است. افزایش تعاملات خبری با وزارتخانه‌ها، نهادها و موسسات کشور و تبادلات خبری با خبرگزاری‌های داخلی، همچنین فروش محصولات خبری به رسانه‌های بین‌المللی از دیگر سرفصل‌های اقدامات صورت گرفته در خبرگزاری ایران پرس است که در سال جدید با قوت بیش‌تری مورد توجه قرار خواهدگرفت. این پیشرفت‌ها در شرایطی رقم خورده‌است که از ابتدای تاسیس خبرگزاری درسال 98 تاکنون از سوی قسمت‌های مختلف سازمان حمایت‌های اندکی از خبرگزاری صورت گرفته و ایران‌پرس در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات فنی، تاسیسات و حتی پرداخت‌های ریالی و ارزی به خبرنگاران آزاد دچار مشکلات عدیده‌ای است.

به نظر می‌رسد بخش اعظم این مشکلات به عدم درک و فهم فعالیت و اهداف خبرگزاری تصویری از سوی واحدهای ستادی و پشتیبانی  سازمان باز می‌گردد که البته با تدابیر و پیگیری آقای جبلی رئیس محترم سازمان به عنوان مبتکر و مبدع تاسیس خبرگزاری تصویری، جناب آقای نوروزی معاون محترم برون‌مرزی و همچنین آقای مجتهد قائم مقام محترم رئیس سازمان مشکلات در سال جدید به حداقل خواهدرسید و مسیر پیشرفت خبرگزاری با سرعت بیش‌تری ادامه خواهدیافت.

 مرضیه زائری مدیر گروه رسانه‌های نوین

امید به پیشرفت‌های روزافزون

 مرضیه زائری هستم. سال 1378 با مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل وارد سازمان شده و کار خود را به عنوان دبیرخبر و نویسنده در بخش خبر و تفسیر معاونت برون‌مرزی آغاز کردم. در کنار آن تحصیلاتم را در مقطع دکتری رشته عرفان اسلامی ادامه دادم.  از آنجا که بیش‌تر خدمت من در معاونت برون مرزی علاوه بر نویسندگی، فعالیت در حوزه سایت بود؛ از آذر سال 1397 و پیش از افتتاح رسمی خبرگزاری (فروردین 1398) با حکم عباس محمدنژاد رئیس خبرگزاری ایران پرس، عهده دار مسئولیت گروه رسانه‌های نوین خبرگزاری شدم.  زائری افزود: طی چهار سال گذشته، حوزه وبگاه و شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری ایران پرس به عنوان یکی از دو بازوی اصلی انتشار محتوای تولیدات خبرگزاری در کنار پخش ماهواره‌ای، توسعه‌ای روزافزون در کیفیت و کمّیت داشته و با وجود مشکلات و موانع متعدد، هرگز از حرکت رو به جلو خود متوقف نشده‌است. وی ادامه داد: خبرگزاری اکنون دارای چهار صفحه وبگاه انگلیسی، فارسی، عربی و فرانسه است که در دو صفحه انگلیسی و فارسی به‌طور 24 ساعته و متمرکز و در صفحات عربی و فرانسه روزانه در دو نوبت در حال انتشار محتوای تصویری و مکتوب تولیدی ایران‌پرس است. 

 دستاوردهای خبرگزاری در حوزه رسانه‌های نوین

نقطه قوت صفحات ایران‌پرس، انتشار محتوای رویدادها و تحولات کشور به طور تصویری و به زبان‌های بین‌المللی است که با وجود تولیدات چندرسانه‌ای همچون موشن‌گرافی، اینفوگرافی، پادکست و گزارش‌های تصویری متناسب با فضای وب، بستری چندگانه با محصولات متنوع در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.  در شرایطی که پخش ماهواره‌ای خبرگزاری ایران پرس بنا به رسالت خود در ارائه تصاویر خبری به دیگر رسانه‌ها، برای عموم دسترسی ندارد، بستر اصلی ارتباط و تعامل خبرگزاری با مخاطبان، حوزه وبگاه و شبکه‌های اجتماعی است و توسعه و تنوع زبانی صفحات سایت خبرگزاری نیز در همین مسیر بوده‌است.

تارنمای خبرگزاری

از سوی دیگر صفحه وبگاه ایران‌پرس، معرف بخش‌های مختلف فعالیت خبرگزاری از جمله پخش زنده، سکوی خدمات تصویری و بخش خبرنگاران برخط ایران‌پرس است.   راه‌اندازی وبگاه فارسی برای خبرگزاری، بستر مناسبی در جهت معرفی ایران‌پرس در فضای رسانه‌ای داخل کشور فراهم کرد؛ به طوری که علاوه بر رسانه‌های خارجی، اصلی‌ترین خبرگزاری‌ها و وبگاه‌های خبری داخلی و شماری از نهادهای رسمی‌کشور نیز طی سال‌های گذشته به تفاهم‌نامه با خبرگزاری برای دریافت خدمات تصویری از ایران پرس رسیده‌اند که در نوع خود در ایجاد تعامل رسانه‌ای معاونت برون‌مرزی با دیگر رسانه‌های کشور، کم‌نظیر بوده‌است.

 فعالیت در پیام رسان‌های داخلی و خارجی

گروه رسانه‌های نوین ایران‌پرس در حوزه شبکه‌های مجازی نیز توسعه‌ای یافته و علیرغم محدودیت‌های داخلی و خارجی برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ایران‌پرس اکنون در اغلب صفحات شبکه‌های اصلی و پرمخاطب بین‌المللی فعالیت دارد.  هم‌اکنون در بیش از 15 شبکه و پیام‌رسان از جمله فیس بوک، یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و تلگرام به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و اسپانیایی در حال فعالیت هستند و با وجود محدودیت‌های قابل توجه و نیروی انسانی بسیار معدود، توانسته‌اند بازدیدهای مناسبی نیز در توزیع محتوا و تصاویر ایران پرس ثبت کنند.

 مهارت‌آموزی کارکنان

یکی دیگر از ضرورت‌هایی که همواره در گروه رسانه‌های نوین مورد توجه ما بوده، بحث آموزش و روزآمدکردن مهارت‌های همکاران است.

تاکنون دوره‌های متعددی به طور سالانه در زمینه‌های خبر وب‌نویسی، ویراستاری، سئو محتوایی سایت، شبکه‌های اجتماعی، سبک نوین خبرنویسی و نیز تحلیل خبر در حوزه‌های مهم بین‌المللی برای همکاران گروه برگزار شده و بازخورد خوبی نیز داشته‌است.   

در حالی که خبرگزاری ایران‌پرس شاید جوان‌ترین مجموعه در معاونت برون‌مرزی باشد، اما در جشنواره تولیدات برون‌مرزی موسوم به«جشنواره صبح» که اسفند سال گذشته با حضور شبکه‌های مطرح و باسابقه معاونت برون‌مرزی برگزار شد، وبگاه ما مورد قدردانی قرار گرفت و در حوزه چند رسانه‌ای فضای مجازی در تولیدات پادکست و موشن‌گرافی نیز به جایزه برتر دست یافت. این موفقیت در آستانه چهار سالگی خبرگزاری نشان از هدایت درست مجموعه در مسیر تعریف شده برای رسیدن به اهداف ایران پرس از تاسیس آن دارد.

آرزو عبدی مسئول مبادلات خبری

معرفی و مرجعیت خبرگزاری در داخل و خارج

 معرفی و شناساندن ظرفیت‌های خبرگزاری ایران‌پرس به عنوان اولین و تنها خبرگزاری تصویری ایران و منطقه که تصاویر رویدادهای خبری و مناسبتی داخل کشور، منطقه و دیگر مناطق جهان را به صورت زنده و تولیدی ۲۴ ساعته بر روی ماهواره پخش می‌کند از جمله مسئولیت‌های واحد مبادلات خبرگزاری است.  خبرگزاری ایران‌پرس اولین منبع تصویری برای رسانه‌های بین المللی و داخلی در زمان وقوع حوادث در کشور و رویدادهایی است که از اهمیت ویژه‌ای در سطح بین‌المللی برخوردار است و مسئولیت برقراری این ارتباط و مبادلات تصویر و خبر برعهده واحد مبادلات خبری است. کشور ایران از نظر موقعیت راهبردی در منطقه‌ای مهم و حساس قرار دارد و همواره از نظر تولید خبر مورد توجه رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی بوده‌است. از این رو تولید و تامین تصاویر خبری به صورت زنده و 24 ساعته از رویدادهای داخل کشور و منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا روایتی درست و واقعی و متفاوت با آنچه در رسانه‌های غربی به نمایش گذاشته می‌شود به افکار عمومی جهان ارائه شود. در همین زمینه، خبرگزاری ایران پرس به عنوان یک رسانه تصویری بین‌المللی این مسئولیت مهم را برعهده گرفته‌است و با بهره‌گیری از تمام امکانات خود تلاش می‌کند با پوشش سریع و به‌موقع رویدادهای خبری داخل و خارج از کشور، تصاویر با کیفیت این رویدادها را به صورت زنده تولید و مخابره کند و تامین‌کننده تصاویر مورد نیاز رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی و داخلی باشد.

 انعقاد قرارداد

بازاریابی برای تولیدات خبرگزاری در داخل و خارج از کشور، امضای تفاهم‌نامه همکاری با نهادها، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی و داخلی در زمینه تبادل خبر و تصویر از وظایف مدیریت مبادلات خبری خبرگزاری تصویری ایران پرس به شمار می‌رود. ایجاد شبکه ارتباطی با اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای حوزه آمریکای لاتین (تله سور)، کشورهای آفریقایی، عربی، آسیایی، اروپا، منطقه اوراسیا و غرب آسیا با هدف تبادل خبر و تصویر و در نهایت تشکیل اتحادیه مبادلات تصویری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از اهداف بلندمدت واحد مبادلات خبری خبرگزاری تصویری ایران پرس تعریف شده‌است.

 علی‌کرمی مدیر خبرنگاران

در مسیر پیشرفت و گسترش دایره ‌نفوذ جهانی

 خبرگزاری تصویری بین‌المللی ایران‌پرس در حالی چهار ساله شد که همچنان در مسیر گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف جهان گام برمی‌دارد. وی ادامه داد: ایران‌پرس به‌موازات پوشش حداکثری رویدادهای مهم خبری در تهران و شهرستان‌ها، پوشش تصویری رویدادهای مهم خبری را در اقصی نقاط جهان هم در دستور کار دارد. ایران‌پرس معتقد است که پوشش سریع رویدادهای مهم خبری و تولیدی در قالب خبرنگاران آزاد موثر است و با خبرنگاران محلی، رویدادهای منطقه‌ای را جهانی می‌کند.

مدیر خبرنگاران ایران پرس گفت: خبرگزاری تصویری ایران‌پرس در سال جدید تمرکز دامنه گسترش حوزه نفوذ خود را در قاره آفریقا و آسیای مرکزی تعریف کرده‌است تا گام‌به‌گام جهانی‌تر شود. شناسایی خبرنگاران مسلط به تصویربرداری و تدوین ویدئوها، مصاحبه‌های اختصاصی و دروازه‌بانی اخبار و گزارش‌های خبری و تولیدی از مبدا، سرعت ایران‌پرس را در انتشار رویدادهای مهم جهانی بیش‌تر کرده‌است.

کرمی افزود: تولید گزارش‌های اختصاصی در کنار پوشش اخبار از کشور مبدا، کار جدیدی است که ایران‌پرس در اواخر سال گذشته در دستور کار قرار داد و این فرایند در سال جدید هم با قوت هر چه بیش‌تر ادامه خواهدیافت. گزارش‌های خبری و تولیدی ایران‌پرس با زبان اصلی کشورهای حوزه نفوذ خود صورت می‌گیرد و این فرایند علاوه روایت دقیق‌تر از رویدادها با زبان محلی، اقناع‌پذیری را برای مخاطبان خود بیش‌تر می‌کند. سبد تولیدهای ایران‌پرس فقط محدود به خبر نیست و علاوه بر کارهای گرافیکی، عکس خبری و ویدئو، گزارش‌های خبری و مستند خبری و تولیدی هم با زبان اصلی کشور هدف برای مخاطبان خود تولید می‌کند. تنوع‌بخشی به سبد تولیدی و گسترش جغرافیای پوشش خبری ایران‌پرس در اقصی نقاط جهان با جدیت در دستور بخش‌های مختلف ایران‌پرس به‌ویژه امور خبرنگاری بوده و این مهم مورد توجه و تاکید رئیس محترم خبرگزاری ایران‌پرس هم هست. علی کرمی در پایان گفت: خبرگزاری ایران‌پرس اکنون متناسب با امکانات موجود با حدود 70خبرنگار آزاد در داخل و خارج کشور فعالیت می‌کند و اخبار را از کشور هدف به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی تولید می‌کند.

بازتاب محتوا و تصاویر اختصاصی ایران‌پرس در رسانه‌های دیگر نشان‌ دهنده اهمیت و شناخته شدن آن در پوشش تصویری رویدادهاست و این مهم با تلاش همکاران ایران‌پرس و مدیریت عالی آن محقق شده است و این مسیر با قوت ادامه خواهدداشت.

حسین احمدی مدیر پشتیبانی تولید و فنی خبرگزاری ایران پرس؛
استفاده از مهندسی معکوس در ابعاد فنی

حسین احمدی هستم مدیر پشتیبانی تولید و فنی خبرگزاری ایران پرس. شروع همکاری من با خبرگزاری ایران پرس از سال 1395 همزمان با اغاز کار مطالعاتی در خصوص راه اندازی اولین خبرگزاری تصویری ایران بود.
احمدی ادامه داد: خبرگزاری تصویری بدلیل ماهیت کاری خود و گستردگی دامنه فعالیت ها تفاوت های محسوسی با شبکه‌های خبری دارد و با توجه به اینکه مخاطبین ما شبکه‌ها، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های خبری، شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و .... هستند، ارایه تصاویرخبری با بالاترین استانداردهای بین المللی و دراسرع وقت از اولویت های اصلی ما در واحد پشتیبانی تولید و فنی خبرگزاری ایران پرس است.
احمدی افزود: ما در واحد فنی و انفورماتیک خبرگزاری از ابتدای راه اندازی بخش های مختلف، سعی در چابک سازی، حذف چرخه‌های کاری اضافی، استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های حوزه فناوری اطلاعات هستیم، که با توجه به وجود تحریم ها، محدودیت های مالی و.... شروع به پیاده سازی این تکنولوژی‌ها با استفاده از مهندسی معکوس و دانش همکاران خود کردیم.
وی گفت: همچنین سعی کردیم با حذف روش های قدیمی و اتوماتیک سازی فرآیندهای مختلف از تولید تا انتشار، علاوه بر حذف چرخ های کاری متعدد، سرعت انتشار را به کمترین حد ممکن رسانده که این نیز از ویژگی‌های بارز خبرگزاری ایران پرس است.
احمدی ادامه داد: در حال حاضر نیز علیرغم راه اندازی خبرگزاری و قرار داشتن در مسیر حرفه ای خود، همچنان در حال انجام تحقیق، توسعه و افزایش ظرفیت های فنی هستیم و امیدواریم در چند ماه آینده شاهد «اچ دی» سازی خبرگزاری، راه اندازی رژی پخش مستقل، بهره برداری از سامانه‌های مانیتورینگ جدید، افزایش ماهواره‌های تحت پوشش و ... باشیم.
مدیر پشتیبانی تولید و فنی خبرگزاری تصویری ایران پرس افزود: در حوزه پشتیبانی تولید نیز خبرگزاری ایران پرس علیرغم داشتن مشکلات عدیده از نظر تجهیزات فنی با روزانه تنها 4 گروه و با اولویت پوشش زنده کلیه رویدادهای خبری مانند نشست های خبری، سمینارها، همایش ها و .... را بطور کامل پوشش داده و ضمن پوشش کامل رزمایش ها و ماموریت های محوله نسبت به تولید برنامه‌های مختلف نیز اقدام می‌کند.
احمدی در پایان گفت: استفاده از تصاویر، گزارش ها و تولیدات خبرگزاری ایران پرس در سایر رسانه‌های داخلی و خارجی و قرار گرفتن خبرگزاری ایران پرس در بین رسانه‌های حرفه ای و قابل اعتماد باعث ایجاد انگیزه بیشتر در ما می‌شود و همین امر باعث می‌شود هر روز با انرژی و توان بیشتر و بهره گیری از ایده‌ها و راهکارهای جدید به فکرحفظ جایگاه فعلی خبرگزاری و اعتلای بیشتر آن باشیم.

سینا مضیفیان مدیر پخش خبرگزاری تصویری ایران پرس؛
مدل برودکست همچنان در راس قدرت

سینا مضیفیان کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، دکترای تخصصی مدیریت رسانه DBA و ارزیاب ارشد برنامه، مدیر پخش خبرگزاری ایران پرس است.
مضیفیان گفت: برودکست مفهومی از پخش محتوای تلویزیونی است که همچنان در راس قدرت رسانه‌های دنیا قرار دارد. اکثر جامعه شناسان هنوز هم بر قدرت رسانه‌های تلویزیونی در مقابل سایر رسانه‌ها تاکید دارند، و در خیلی موارد از تلویزیون به عنوان پر قدرت ترین رسانه نام می‌برند. چرا که این رسانه نسبت به سایر رسانه‌ها از مزایای زیادی برخوردار است و پخش و گستردگی آن در میان عموم مردم دنیا امکان پذیر می‌باشد و معمولا نفوذپذیری بسیار بالایی بین افراد مختلف جامعه دارد و در اکثر کشورها تلویزیون به عنوان یک مرجع موثق در جریانات خبری ایفای نقش می‌کند. در این میان اهمیت و موجودیت خبرگزاری‌های تصویری مخصوصا در انتقال محتوای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دولت ها و حاکمیت ها پدیدار می‌شود.
وی افزود: سال هاست که اکثر جریان‌های مهم خبری از سه خبرگزاری AFP ، AP،Reuters در حال مخابره به تمامی‌شبکه‌های خبری و تلویزیونی دنیاست و به عنوان غول رسانه‌های دنیا مشهورند که متاسفانه همه اینها متعلق به غرب و تفکر غربی است. در واقع هماوردی با این رسانه‌ها جنگ نرم و جنگ رسانه را شامل می‌شود، جنگی نابرابر اما قابل برد و پیروزی...
مدیر پخش خبرگزاری ایران پرس افزود: حال تصمیم درستی که نظام و سازمان برای راه اندازی یک خبرگزاری بین المللی تصویری با عنوان ایران پرس گرفته جای تقدیر و تشکر دارد چرا که با تفکر و تدبیر و سیاست گذاری صحیح می توان به خروجی قابل تاملی دست پیدا کرد.
طی چهار سال اخیر با راه اندازی خبرگزاری ایران پرس و قرار گرفتن آن در کنار بزرگترین خبرگزاری‌های تصویری دنیا، نشان از قدرت رسانه ای ایران در انتقال سریع خبرهای صحیح به خیلی از شبکه‌های خبری دنیاست.مضیفیان ادامه داد: ایران پرس با رویکرد سرعت در انتشار و صحت در خبر توانسته در ماموریت خود درصد خوبی از سهم تولید خبر از ایران و کشورهای منطقه همچنین تعدادی از کشورهای غربی و شرقی را داشته باشد که بخشی از آن به صورت تولیدی و بخش زیادی به صورت زنده و از طریق فید ماهواره ای Eutelsat 21 B مخابره می‌شود.
با کمی حمایت سازمانی ایران پرس می تواند در آینده تبدیل به یکی از بزرگترین خبرگزاری‌های تصویری در سطح بین الملل باشد، به طوری که با زاویه دوربین و سیاست های کلان خود مسیر خبری و افکار عمومی را تغییر داده و به نفع ایران و منطقه عمل کند و در کانال های جدید ماهواره ای در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، هنری، توریسم و مذهبی به صورت اختصاصی و تخصصی عمل کند.
هم اکنون ایران پرس به صورت روتین و زنده تمامی‌برنامه‌های هیات دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، وزارت امور خارجه، شورای نگهبان، ، سپاه پاسداران، فراجا و دیگر سازمان‌ها و نهاد های حاکمیتی را در داخل و با بیش از 40 خبرنگار موضوعات مختلف خبری را در خارج از کشور پوشش می دهد.

امتیاز شما