امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سالگرد رادیو بنگلای معاونت برون‌مرزی؛
سالگرد رادیو بنگلای معاونت برون‌مرزی؛

صدای اتحاد و اخوت مسلمانان

مشاهده ۳۳۳
۱۴۰۲/۰۲/۱۰- ۱۱:۱۸
تعداد بازدید:333

رادیو بنگلای معاونت برون‌مرزی صداوسیما 41 ساله شد. این رادیو در بیست‌وهشتم فروردین سال 1361، تحت عنوان رادیو بنگلا در معاونت برون‌مرزی رسانه‌ای راه اندازی شد که رسالتش «صدای اتحاد و اخوت مسلمانان» شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو بنگلای معاونت برون‌مرزی، از جمله پرمخاطب‌ترین رادیوهای برون‌مرزی است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون به فعالیت رسانه‌‌ای در حوزه شبه قاره و شرق آسیا می‌پردازد. این رادیو که جمعیت تحت پوششی بیش از ۳۰۰ میلیون بنگلازبان دنیا را در بر دارد، توانسته است سال‌های متمادی به عنوان تنها رسانه بنگلازبان جمهوری اسلامی ایران با رقیبان منطقه‌ای و هم‌زبان خود همچون بی‌بی‌سی بنگلا، صدای آمریکای بنگالی، رادیو بنگلای عربستان، رادیو بنگلای چین و ... رقابتی جدی داشته‌باشد.

مجتبی ابراهیمی، مدیر رادیو بنگلا گفت: رادیو بنگلا در میان مخاطبان بنگلازبان به «رادیو تهران» شهرت دارد و در کشور بنگلادش و منطقه بنگال غرب هند، باشگاه‌های متعدد شنوندگان با این نام توسط مخاطبان فعال این رادیو تشکیل شده است.

وی افزود: رادیو بنگلا با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی و زبانی میان ایران و بنگلادش و گستردگی این منطقه با جمعیت زیاد مسلمان و علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران، همواره به دنبال پوشش حداکثری اخبار و رویدادهای شبه‌قاره برای مخاطبان خود است و در این راه به لطف خدا و تلاش همکاران توانسته‌است موفق عمل کند.

وی افزود: معتقدم هدف‌گذاری معاونت برون‌مرزی در حوزه شبه‌قاره بالاخص مناطق بنگلازبان از ابتدای تاسیس تاکنون کاملا بجا و موفقیت‌آمیز بوده‌است. ظرفیت بالای مخاطبان این منطقه باعث شده تا توجه بیش‌تری به این حوزه معطوف شود، زیرا منطقه بنگلادش و شبه‌قاره، به نوعی حوزه تمدنی ما نیز محسوب می‌شود و برای ارتباطات در حوزه رسانه نباید فقط خبرخیز بودن منطقه از لحاظ سیاسی سنجیده شود، بلکه مقوله فرهنگ، تمدن، اشتراکات تاریخی و زبانی ویژگی بسیار مهمی است و باید دانست رسالت رسانه، پیشبرد قدرت نرم آن کشور در منطقه هدف و به نوعی دیپلماسی عمومی است.

از توفیقات چشمگیر رادیو بنگلای معاونت برون‌مرزی می‌توان به وبگاه پر بازدیدکننده این رادیو اشاره کنم که در جمع صفحات پایگاه برخی «پارس تودی» این معاونت بسیار موفق عمل کرده‌است که علاوه بر ارائه محتوای تولید و خبر برون‌مرزی، به انعکاس رویدادهای مهم ایران و جهان و منطقه بنگلادش می‌پردازد.

مدیر رادیو بنگلا ادامه داد: از علل توفیق این وبگاه، پوشش خبری خوب و به‌روز بودن اخبار و رویدادهای منطقه و تفسیر این اخبار برخلاف جریان رسانه‌ای حاکم و متداول، پخش زنده برنامه‌های رادیو بنگلای معاونت برون‌مرزی رسانه ملی بر روی وبگاه، سرعت و دقت، پویایی و بهنگامی در نشر و بارگذاری محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر است.

همچنین بهره‌گیری از آرا و نظرات مخاطبان به صورت انفرادی و در قالب نمایشگاه‌های متعدد شنوندگان در خصوص نحوه خبررسانی در جهت ارتقای کیفی آن، گذر از متون بلند به متون کوتاه با استفاده از جاذبه‌های گرافیکی و تصویری، تولید ویدئوها و نماهنگ‌های دیدنی، ایجاد گالری‌های عکس متنوع و پوشش حداکثری و فوری از وقایع بنگلادش و مناطق تحت پوشش، به صورت شبانه‌روزی و در سه نوبت متوالی را از رموز توفیق این وبگاه خواند.

مدیر رادیو بنگلا در پایان گفت: امیدوارم رادیو بنگلا با توجه به توانمندی مترجمان، نویسندگان رادیویی، گویندگان و ژورنالیست‌های حرفه‌ای خود و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین پیام‌رسانی، پابه‌پای دیگر رقبای رسانه‌ای هم‌زبانِ خود در منطقه و جهان حرکت کند و با تجربه چهار دهه کار رسانه‌ای، کماکان نماینده محبوب و اثرگذار رسانه برون‌مرزی در میان مخاطبان بنگلازبان منطقه شبه قاره و شرق آسیا باشد.

 

 

 

امتیاز شما