امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با قوانین صنفی کارگری

مشاهده ۱۶۱
۱۴۰۲/۰۲/۱۱- ۰۷:۲۰

برنامه «شغل آزاد» دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، به دنبال آشنایی با قوانین صنفی کارگری به مناسبت روز کار و کارگر خواهد رفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انجمن از نظر لغوی و اصطلاحی به دسته‌ای از مردم گفته می‌شود که در جایی گرد آمده یا عضو شده باشند. انجمن صنفی، توسط گروهی از افراد تشکیل می‌شود که دارای پیشه و حرفه یکسان هستند.

شکل گیری و ایجاد انجمن‌های صنفی در ایران، قدمتی چند هزار ساله دارد. دوران حکومت هخامنشیان، مردم را به طبقات و گروه‌های مختلف از جمله کسبه و اصناف دسته بندی می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت که قدمت و ریشه شکل‌گیری انجمن‌های صنفی به دوران حکومت هخامنشیان برمی‌گردد. پس از ظهور اسلام در ایران، لزوم رعایت اصول شرعی در کسب و کارها و جلوگیری از فروش کالاهای حرام باعث شد که محتسب شهر بر اصناف مختلف نظارت کند. محتسب شهر وظیفه داشت که بر گران فروشی و کم فروشی نظارت داشته باشد. قرن سوم هجری قمری، دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهر نشینی بود و به همین دلیل در این دوران اصناف مختلف به وجود آمدند.

ایجاد اصناف متعدد و مختلف در دوران معاصر و لزوم نظارت بر این اصناف و همچنین پیگیری حقوق و مطالبات آن‌ها باعث شد که قانون نظام صنفی کشور در سال ۱۳۸۰ به تصویب برسد.

امروزه، تقریبا تمام اصناف و کسب و کارهای دارای انجمن صنفی هستند و از این طریق خواسته‌های خود را مطالبه و در راستای ارتقای صنف خود تلاش می‌کنند. این انجمن‌ها، توسعه و تداوم طرح‌ها و برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که باعث بهبود وضعیت رفاهی و حقوقی اشخاص حاضر در صنف آن‌‌ها می‌شود.

در این برنامه، مدعوین به آشنا کردن مخاطبین با قوانین صنفی کارگری به مناسبت روز کار و کارگر می‌پردازند.

برنامه «شغل آزاد» کاری از گروه «کارآفرینی و کسب‌وکار» به تهیه‌کنندگی خانم «لیلا امیدیگانه» و به گویندگی خانم «شهلا جمشیدیان» است که در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ صبح و به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه رادیویی اقتصاد پخش می‌شود.

امتیاز شما