امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت علی بخشی زاده، معاون رسانه ملی؛
یادداشت علی بخشی زاده، معاون رسانه ملی؛

سفری به سیر تاریخ؛ در آغوش خانه گرم رادیو

مشاهده ۱۸۶۰
۱۴۰۲/۰۲/۱۱- ۱۱:۱۳
تعداد بازدید:1860

علی بخشی زاده، معاون رسانه ملی در یادداشتی از حضور رئیس سازمان در ارگ کهن سال رادیو نوشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در یادداشت علی بخشی زاده آمده است: «ارگ کهن سال رادیو، پیر پرنیان اندیش هنرمندی که حدود هشتاد سال پیش در قلب تهران و جوار کاخ گلستان سکنی گزید تا در مقام رسانه ای گرم و صمیمی صدای شیوای هویت ملی و نبض رسای تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیگر زمینه‌های ایران زمین باشد، به تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۲ شمسی و در ایام شادباش زادروز ملی رادیو، دیگر بار روز شیرین و ماندگاری را در حافظه تاریخ پربار خویش ثبت کرد: بازید صمیمانه ریاست محترم سازمان صداوسیما، آقای دکتر  جبلی از این خانه رسانه ملی. رویدادی که نه به رسم معمول اداری، بلکه طی فرآیند متفاوت و خلاقانه یک تئاتر کاربردی، در فضایی صمیمی از جنس رادیو و مملو از انس و الفت رقم خورد. طی این قالب نمایش گونه از نوع تئاتر موزه، دکتر جبلی قدم به قدم و پا به پای بازیگران، سیر تاریخی ساختمان‌های ارگ رادیو را پشت سر گذاشتند تا بار دیگر اطلس هویت گرم ترین رسانه سازمان را مرور کنند. راویان و هنرپیشگان اصلی این نمایش جذاب و طنزآمیز چهار شخصیت بودند به نام های: مشتی عباد (پیرمردی ۱۰۳ساله، دارای سه عیال و ۲۷ سر عائله که از بدو تاسیس ارگ رادیو باغبان این مجموعه بوده و شاهد عینی وقایع مختلف)؛ پیمان خان شیرافکن شمیرانی (دیپلمه از پاریس و کارمند عالی رتبه آرشیو رادیو)؛ دکتر عزیزالله حاتمی (برگرفته از واقعیت و بنیانگذار مرکز نمایش های رادیو) و روح پاک شهیدی که در روز ۲۲ بهمن و ماجرای تسخیر ارگ به ضرب گلوله دژخیمان به شهادت رسید. 

حضور در اتاق تمرین بازیگران و تجربه نقش خوانی توسط دکتر جبلی که به رغم غافل گیری بسیار هنرمندانه صورت گرفت و با تشویق حضار مواجه شد از بخش های جالب توجه این رویداد بود. هم چنین گپ و گفت صمیمانه و محبت آمیز ایشان به همراه جمعی از پیشکسوتان و نمایندگان هنرمندان در استودیو هشت، با چاشنی نوای پیانوی پر قدمت تازه احیا شده، که نتایجش نور امید و شور شوق را در قلب اهالی هنرهای نمایشی رادیو روشن ساخت.
رادیو نمایش طی سال های اخیر، تجربه‌های نو، میان رشته ای و هم افزایانه ای را با رویکرد مردمی آغاز کرده است که نخستین نمایش رادیوی تعاملی(اینتراکتیو) در جهان و نمایش های کاربردی از آن جمله است. ارگ کهنسال رادیو به عنوان میراثی فرهنگی، پس از تجدید دیدار با ریاست سازمان ،آماده و مشتاق است در قامت یک موزه زنده آغوش عاشقانه خویش را بر دیگر مردم علاقه مند نیز بگشاید تا آن‌ها را سوار بر بال خیال انگیز نمایش از مسیر تونل زمان به تماشای میراث ناملموس خود بنشاند. استودیوی تاریخی هشت می تواند مانند سال های طلایی دهه‌های شصت و هفتاد شمسی که در کوران جنگ تحمیلی و زیر موشک باران با "صبح جمعه با شما" پناهگاه مردم بود، بار دیگر آنان را به خیال و لبخند و آرامش مهمان کند. و مرکز هنرهای نمایشی رادیو باید بیش از پیش و فروزان تر از قبل، شمع محفل دوستداران بی شمارش باشد. این چشم انداز روشن، از جمله نویدهای دکتر جبلی در هنگام وداع از خانه تاریخی و دوست داشتنی رادیو بود.»

 

 

 

 

 

امتیاز شما