امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
در گفتگو با مهر مطرح شد؛
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

مفید نباشم خودم را بازنشسته می‌کنم/ با رادیو خودم را شناختم

مشاهده ۳۲۴
۱۴۰۲/۰۲/۱۶- ۱۲:۱۴
تعداد بازدید:324

مرتضی اسماعیلی از فعالان عرصه رادیو درباره تجربیانش از حضور در این مدیوم و ویژگی‌هایی که باعث شده در این حوزه فعال بماند، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مرتضی اسماعیلی بازیگر، گوینده و گزارشگر رادیو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آغاز فعالیتش در این حوزه و مخاطبان وفاداری که رادیو با وجود پیشرفت فناوری‌های ارتباطی همچنان حفظ کرده است، گفت: فعالیت من در رادیو از آشنایی با یک کارگردان نمایش‌های رادیویی از سال ۸۱ آغاز شد و در طول این سال‌ها در سمت‌های مختلفی در رادیو فعال بودم. قطعاً رادیو در بین تمامی رسانه‌ها همچنان هواداران و شنوندگان خاص خودش را دارد هر چند که در این سال‌ها طرفداران و شنوندگانش کمتر شدند اما همچنان رادیو رسانه گرم و صمیمی است که در دور افتاده‌ترین نقاط کشور هم شنونده دارد.

وی با اشاره به تصویرسازی که مخاطبان رادیو نسبت به رسانه‌های تصویری از برنامه‌های مختلف این رسانه دارند، بیان کرد: نبودن جنبه ارتباط تصویری بخشی از قوه تخیل مخاطب را در بر می‌گیرد از این رو شنونده همچون دوران کودکی و لحظه شیرین گوش سپردن به لالایی‌ها و قصه‌های شبانه مادران و مادربزرگ‌ها، سفری را آغاز می‌کند که تجربه‌ای گرم، همراه با خیال پردازی است. همین تجربه مخاطب را سال‌ها رفیق و همراه رادیو می‌کند.

اسماعیلی که در زمینه فیلمسازی نیز فعال است درباره علاقه‌اش به حضور در رادیو گفت: رادیو برای من یک دانشگاه، مدرسه و حتی فراتر از آن یک زندگی است. علاقه من به رادیو از دوران کودکی و جمعه‌های دلنشین و جذاب جمع خانوادگی شکل گرفت. رادیو برای من عشق و علاقه‌ای فراتر از فعالیت هنری است.

وی افزود: رادیو فضا و موقعیتی را برای من فراهم کرد که بتوانم وجوه مختلف هنری خودم را بیشتر بشناسم. جدای از چگونگی استفاده از سخت افزار و تجهیزات رادیویی مثل میکروفن و میز صدا و …، رادیو این موقعیت را ایجاد می‌کند تا با دنیایی متفاوت در بخش‌های هنری بر روی خودت و مخاطبت تاثیر بگذاری. در رادیو شناخت بهتری از ریتم در بازیگری به دست آوردم، به دلیل انواع برنامه‌سازی در رادیو فرصت بیشتری در بستر موسیقی برایم ایجاد شد تا بتوانم موسیقی را هم در این رسانه تجربه کنم. خلاصه اینکه رادیو فرصت و شرایط شناخت بهتر از خودم را برایم ایجاد کرد که از این جهت مثل یک دانشگاه در آن هر لحظه آموختم و همچنان می‌آموزم.

این بازیگر نمایش‌های رادیویی در پاسخ به اینکه رادیو چقدر می‌تواند هزینه‌های زندگی یک هنرمند را تامین کند، گفت: ترجیح می‌دهم در این مورد زیاد صحبت نکنم. چون در این سال‌ها به جای افزایش و بهتر شدن شرایط مالی اهالی رادیو، همیشه شاهد در جا زدن و یا عقب‌گرد بودیم چه برسد به تامین هزینه‌های زندگی.

وی ادامه داد: در این سال‌ها فراز و نشیب بسیار بوده است اما قطعاً برای حفظ جایگاه رادیو در دل مخاطب باید به سلیقه مخاطب احترام گذاشت. قطعاً با پیشرفت‌های متعدد جامعه و دنیا و روی کار آمدن نسل جدید در همه مشاغل، رادیو هم باید با زمانه هماهنگی بیشتری داشته باشد.

اسماعیلی درباره بهترین تجربه‌اش از فعالیت در رادیو گفت: به دلیل گستردگی فعالیتم در حوزه‌های مختلف از جمله گزارشگری، گویندگی، بازیگری، ساخت آیتم، اجرای موسیقی و … هم برنامه‌های زنده و هم بخش‌های تولیدی، انتخاب بسیار برای من سخت است. اما تمام لحظات فعالیت در رادیو در هر سمتی برای من جذاب بوده و هست. از شیرین‌ترین و جذاب‌ترین تجربیاتم حضور در برنامه‌هایی بوده که با محوریت طنز و شاد تولید می‌شد که اکثر اوقات در سمت بازیگر، خواننده و نویسنده در آنها حضور داشتم.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره چشم‌اندازی که پیش روی خود می‌بیند، یادآور شد: با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و شرایط مالی و … کیفیت فعالیت‌های رادیویی در طی سال‌های اخیر پایین آمده است که چرایی این موضوع نیاز به کارشناسی دقیق و فرصت بحث و گفتگوی مفصل دارد. من نیز تا زمانی که احساس کنم می‌توانم مفید باشم و با حضورم در هر برنامه تاثیر مثبتی در روند تولید آن برنامه بگذارم در رادیو حضور خواهم داشت. قطعاً اگر حرفی برای گفتن نداشته باشم، خودم، خودم را بازنشسته می‌کنم.

امتیاز شما