امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

دادن پول به عنوان پاداش به کودک

مشاهده ۱۷۶
۱۴۰۲/۰۲/۱۸- ۰۹:۴۶

برنامه «به توان زندگی» دوشنبه 18 اردیبهشت، با موضوع دادن پول به عنوان پاداش به کودک پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بعضی از کودکان از حوالی 5سالگی متوجه ارزش پول می‌شوند. به طور کلی از هر سنی که کودک متوجه مفهوم پول شد و توانست جمع و تفریق ساده را انجام بدهد می‌توان به او پول توجیبی داد. اکثر مربیان کودک عقیده دارند که میزان این پول توجیبی باید مشخص باشد و در زمان معینی از ماه یا هفته نیز باید به کودک داده بشود تا او مدیریت درست پول توجیبی خود را یاد بگیرد.

 اما بعضی از والدین معتقدند در کنار این پول توجیبی می‌توان در ازای کاری که کودک در قالب کمک به والدین یا هر کار خوب دیگری که انجام می‌دهد به او پول داد. این نظریه و روشی است که تعدادی دیگر از متخصصین امر تربیت با آن مخالف هستند و معتقدند این موضوع کودک را به پول و ارزش‌های مادی وابسته خواهد کرد.

 بعضی از والدین به کودکان خود در ازای کار و فعالیت مشخصی پول می‌دهد. به عنوان مثال پدر به پسر می‌گوید: « اگر کمک کنی تا ماشین را با هم تمیز کنیم به تو 10هزار تومان می‌دهم» یا مادر از فررندش می‌خواهد که در اتو کردن لباسها به او کمک کند و در ازای اتو کردن هر پیراهن دوهزارتومان پول بگیرد.

 این فرآیند البته گاهی جنبه تنبیه هم به خود می‌گیرد. به عنوان مثال وقتی کودک کار خطایی مرتکب می‌شود والدین از تنبیه «این ماه از پول توجیبی خبری نیست، استفاده می‌کنند»

 به طور کلی درباره این روش تربیت اقتصادی ملاحظات عرفی و علمی وجود دارد. اگر ما بخواهیم پول را به عنوان پاداش و انگیزه ی مثبت در ازای یک سری فعالیت ها و کارها قرار بدهیم و یا به عنوان یک ابزار تنبیهی از دادن پول توجیبی و یا پولی که فرزند ما طلب می‌کند خودداری کنیم، یعنی در حال استفاده از انگیزه‌های پولی در ازای انجام یک کار هستیم.

برنامه «به توان زندگی» کاری از گروه «اقتصاد و جامعه»  که در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت 10 صبح و به مدت 50 دقیقه به صورت زنده روانه آنتن شبکه رادیویی اقتصاد می‌شود.

امتیاز شما