امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

ارزآوری بازار ماهیان زینتی

مشاهده ۱۶۷
۱۴۰۲/۰۲/۱۸- ۱۱:۰۹

برنامه «مجله کشاورزی» دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، به بررسی ارزآوری بازار ماهیان زینتی می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ایران ظرفیت های متعددی برای توسعه صادرات آبزیان دارد که باید در برنامه عملیاتی قرار گیرد و با انتقال تجارب و تدوین برنامه زمان بندی مشخص، برای افزایش تولید فعلی به ۲ برابر تلاش کرد که در این راستا اطلس شیلات کشور بر اساس ظرفیت های زیستی و استانی تهیه شد.

اکنون شورای راهبری شیلات در استان‌ها تشکیل شده است تا در خصوص تولید و مصرف تصمیم گیری و اقدام شود. در حوزه مصرف نیز ارزان سازی، فرهنگ‌سازی، عرضه، انتقال بدون واسطه و ایجاد بازارهای تخصصی در دستور کار قرار گیرد.

۴۵۶ گونه آبزیان در دنیا پرورش داده می‌شود که این تعداد در ایران هنوز به ۲۰ گونه نرسیده است و باید با همت ملی برای جبران این عقب ماندگی تلاش کنیم چراکه سرانه مصرف ۱۳,۸ کیلوگرم ایران در مقایسه با ۲۰ کیلوگرم دنیا بسیار اندک است. فرهنگ سازی یک کار ملی است و بازارهای تخصصی کلان و خرد از اهمیت بسیاری برخوردار هستند تا بتوان با ترویج فرهنگ آبزی پروری، اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را به مصرف این پروتیین ترغیب کرد.

ترکیه در تولید آبزیان پس از ایران قرار دارد اما در صادرات پیشتر است که این امر بیانگر اهمیت ایجاد و تقویت خوشه تولید و زنجیره ارزش می‌باشد که تا کنون در ۲ استان انجام شده است. ارزش صادرات شیلات ایران سال گذشته با افزایش ۹ برابری به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسید اما باتوجه به توجیه اقتصادی و محصولات صادرات محور، هدفگذاری برای ارزآوری ۲ میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد. رکورد پرورش میگو در ایران سال گذشته با تولید ۶۱ هزار تن شکسته شد اما باید به ۲۰۰ هزار تن برسد که برای تحقق این مهم از شرکت های دانش بنیان به منظور تحول و پیشرفت دانش محور استفاده می‌شود. ۱۷۶ مزرعه پرورش خاویار در ایران فعال و ۹۵ درصد تولید این محصول بعد از انقلاب بوده است اما باید برنامه عملیاتی برای افزایش این امر ارایه شود.

در این برنامه، به بحث و تبادل نظر حول موضوع ارزآوری بازار ماهیان زینتی و برنامه ریزی توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع و دیم زارهای کشور پرداخته خواهد شد.

برنامه «مجله کشاورزی» کاری از گروه «حکمرانی اقتصادی» به تهیه‌کنندگی خانم «آتنا ابراهیمی معیر» و گویندگی آقای «محسن احمدی‌فر» است که در روزهای شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۱۵ و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه رادیویی اقتصاد پخش می‌شود.

امتیاز شما