امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

معرفی معروف‌ترین آش‌ها و دیزی‌های ایرانی در پرس تی‌وی

مشاهده ۲۳۳
۱۴۰۲/۰۲/۱۸- ۱۵:۰۶

شبکه پرس تی‌وی با پخش مجموعه مستند «ترنج» نگاهی دارد به پخت انواع آش و دیزی در نقاط مختلف ایران.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه مستند «ترنج» تولید جدید شبکه مستند سیما به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و کارگردانی سام کلانتری با محوریت موضوع فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران روایتی از سنت‌های غذایی در مناطق مختلف کشور است. این مجموعه‌ مستند ۱۲ قسمتی در این قسمت به سراغ آش و دیزی معروف به آبگوشت از غذاهای اصیل و لذیذ ایرانی رفته است.

مستند «ترنج» بر این موضوع تاکید می‌کند که ایرانی‌ها به همان اندازه که در پخت نان مهارت دارند، در پختن آش و آبگوشت هم ماهر هستند. این مستند همچنین به این نکته اشاره می‌کند که پلو از قرن ۱۵ وارد ایران شد و تا قبل از آن خوراک مردم ایران آش و آبگوشت بود. مستند «ترنج» در ادامه بعضی از معروفترین آش‌ها و آبگوشت‌های طبخ شده در مناطق مختلف ایران را به مخاطبان شبکه پرس تی‌وی معرفی می‌کند.

گفتنی است، ایران، تمدنی با قدمت هزاران ساله با شرایط آب و هوایی منحصر به فرد خود، دارای تنوع بسیار زیادی از غذاها، صحراها، تنقلات و نوشیدنی‌هاست که نسل به نسل منتقل شده است. وقتی صحبت از غذاهای ایرانی به میان می‌آید، انتخاب از میان فهرست بلندبالایی از خورش‌ها، شیرینی‌ها، سوپ‌ها، پیش‌غذاها، دسرها و البته کباب‌های معروف دنیا برایتان سخت است. مستند «ترنج» نشان می‌دهد که چگونه ایرانیان امروز میراث غنی را مانند تکه‌ای گوهر حفظ می‌کنند و به فرزندان خود می‌آموزند. این مستند در سه روز متوالی از فردا ساعت ۰۴:۰۰ بامداد از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. بازپخش این مستند هم همان روز ساعت ۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد روز بعد ساعت ۰۱:۰۰ پخش می‌شود.

امتیاز شما