امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

قوانین مورد نیاز برای کسب‌ و کارهای خانوادگی

مشاهده ۲۳۱
۱۴۰۲/۰۲/۲۰- ۰۸:۰۰

برنامه «به توان زندگی» چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، با موضوع قوانین مورد نیاز برای کسب‌ و کارهای خانوادگی پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کسب و کار خانوادگی یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می‌شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می نمایند. این نوع کسب و کار ها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود.

اغلب میان دو واژه «خانواده» و «کسب و کار» نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد، در حالی که این مفاهیم به عنوان دو زیر سیستم از یک ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند که در اثر ارتباطات و تاُثیرات متقابلی که بر روی یکدیگر می‌گذارند تشکیل یک نظام کلی تر را به نام «کسب و کار خانوادگی» (فامیلی) می دهند.

برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یک شرکت و یا یک کسب وکار خاص اتکا نموده اند و به موضوع از این منظر نگریسته اند. نهایتاً اینکه تئوری مشهور مبتنی بر منابع (RBV) بدین منظور یک شرکت و یا کسب و کار خاص را بر اساس دسته بندی منابع موجود آن (دانش، مواد، سرمایه، نیروی انسانی و ...) تعریف و تقسیم بندی می نماید.

به هرحال تعاریف و تقسیم بندی‌های زیادی برای کسب و کار خانوادگی ارائه شده است. برای تعریفی دقیق و روشن از این مفهوم می توان با دو دید و تقسیم بندی کلی و جزئی به موضوع نگاه کرد. از دید کلی می توان یک کسب وکار یا شرکت خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود: شرکت ها، مؤسسات و کسب و کارهایی که بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاًثیر قرار می‌گیرند. و از دید جزئی تر تعاریف زیر را می توان برای یک کسب و کار خانوادگی برشمرد: کسب و کاری که متعلق به افراد یک خانواده می‌باشد و توسط افراد فامیل و غیرفامیل اداره می‌شود.

همانطور که مشخص است یک کسب و کار خانوادگی گاهی می تواند فراتر از یک شرکت خانوادگی باشد. و گاهاً نیز فقط در قالب یک شرکت خانوادگی باشد. البته در تعریف این نوع کسب و کار سه عامل مهم مطرح می‌باشد: خانواده ، مالکیت و مدیریت. آنچه که از یافته‌های تمام تحقیقات بر می آید این است که همگرایی عامل خانواده و تنها یکی از دو عامل مالکیت و مدیریت (خانواده و مالکیت یک کسب و کار، یا خانواده و مدیریت یک کسب وکار) می تواند به تعریف یک کسب و کار خانوادگی بسنده کند.

در این برنامه، محور گفت‌وگوی کارشناسان، قوانین مورد نیاز برای کسب‌وکارهای خانوادگی، مزایا و معایب کسب و کارهای خانوادگی، جدا کردن کار و زندگی شخص، یکسان برخوردکردن با همه و تعیین حقوق خواهد بود.

برنامه «به توان زندگی» کاری از گروه «اقتصاد و جامعه» که در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۰ صبح و به مدت ۵۰ دقیقه به صورت زنده روانه آنتن شبکه رادیویی اقتصاد می‌شود.

امتیاز شما