امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
در سحر افغانستان؛
در سحر افغانستان؛

گفت و گوی اختصاصی «چراغ سرخ» با وزیر بهداشت حکومت سرپرست طالبان درباره توافقات ایران و افغانستان در حوزه بهداشت و درمان

مشاهده ۳۶۱
۱۴۰۲/۰۲/۲۰- ۱۵:۰۳
تعداد بازدید:361

وزیر بهداشت حکومت سرپرست طالبان از کمک های جمهوری اسلامی ایران به بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی مردم افغانستان قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «قلندر عباد» وزیر بهداشت حکومت سرپرست طالبان در گفت و گو با برنامه چراغ سرخ سحر افغانستان، ضمن قدردانی از کمک های ایران گفت: با وزارت بهداشت ایران برای افزایش ظرفیت تحصیل دانشجویان به تفاهم دست یافته است و از این پس دانشجویان پزشکی افغانستانی می توانند دوره تخصص خود را در ایران بگذرانند.

قلندر عباد افزود: در گفت و گو با وزیر بهداشت ایران مقرر شد؛ دانشجویان فارغ التحصیل افغانستانی از تجارب و برنامه‌های آموزشی ایران استفاده کنند و در بخش های پرستاری، مهندسی پزشکی و داروسازی نیز از استادان ایرانی بهرمند شوند. وی که به دعوت وزارت بهداشت و درمان ایران در تهران بسر می‌برد با ابراز امیدواری نسبت به حصول تفاهم های همکاری بیشتر میان تهران و کابل در بخش بهداشت و درمان تاکید کرد؛ ایران دستاوردهای فراوانی در بخش بهداشت دارد که بسیاری از کشورهای جهان از آن محروم اند. ما می خواهیم افغانستان نیز بتواند در حوزه بهداشت و پیشرفت های پزشکی مشابه ایران داشته باشد.وزیر بهداشت‌ طالبان با انتقاد از اشغالگری ۲۰ سال گذشته کشوهای غربی و آمریکا و عقب نگهداشتن افغانستان در حوزه بهداشت تاکید کرد: در 20 سال گذشته میلیاردها دلار در افغانستان هزینه شد اما در بخش های درست مورد استفاده قرار نگرفت و این پول ها از راه‌های مختلف دوباره از افغانستان خارج شد. در بخش بهداشت نیز در این بیست سال پیشرفتی در افغانستان حاصل نشد و بیماران ما مجبور بودند برای درمان راهی کشورهای همسایه شوند. سال گذشته نزدیک به دویست درمانگاه جدید ساخته شد و ششصد درمانگاه دیگر نیز در حال احداث است . همچنین در نظر داریم تا بیمارستان‌های تخصصی در بخش های قلب، زنان و کودکان و سایر بخش ها ایجاد کنیم.
برنامه «چراغ سرخ» به تهیه کنندگی مشترک سیدحسام الدین مهاجری و اجرای علی رضایی و الیاس کاتب، روزهای زوج ساعت 18:30 به روی آنتن شبکه سحر افغانستان می رود.

 


امتیاز شما