امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

مستندی از زندگی شیخ الفقها آیت الله اراکی در رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۸۵
۱۴۰۲/۰۲/۲۳- ۱۱:۱۷

برنامه «مستند فرهنگ» امروز به روایت مستندی از زندگی آیت الله محمدعلی اراکی، فقیه، مرجع تقلید شیعه وعارف اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیت الله العظمی محمدعلی اراکی (1273 - 1373 ش) (1312 - 1410 ق) فقیهی فرزانه، حکیمی هوشیار، از مراجع تقلید شیعه معاصر و از شاگردان شیخ عبدالکریم حائری بود. ایشان پس از وفات آیت الله سید محمدتقی خوانساری، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت که در برنامه «مستند فرهنگ‌» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی و علمی و مذهبی کشورمان است، امروز ۲۳ اردیبهشت بخش هایی از داستان زندگی ایشان روایت می‌شود.
وی در تأسیس حوزهٔ علمیهٔ قم مشارکت داشت و پس از وفات سید محمدرضا گلپایگانی بعنوان یکی از مهم‌ترین مراجع تقلید شیعیان ایران شناخته شد.گفته‌اند با اینکه بیش از ۴۰ سال از اجتهاد او می‌گذشت، از روی تواضع، مرجعیت را به دیگران واگذار می‌کرد.
وی آخرین حلقه از مراجعی بود که از نسل شاگردان شیخ عبدالکریم حائری بودند و بعد از وفات او مرجعیت به شاگردان آیت‌الله خویی، آیت‌الله گلپایگانی و امام خمینی منتقل شد.
شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، باجناق و سید محمدتقی خوانساری داماد او بوده است.ایت الله اراکی در ۱ آبان سال ۱۳۷۳ش بر اثر ضایعه عروقی در بیمارستان بستری شد و در نیمه‌شب سه‌شنبه، ۸ آذر ۱۳۷۳ش (۲۵ جمادی‌الثانی ۱۴۱۵ق)درگذشت. محمدتقی بهجت بر پیکرش نماز خواند و در جوار حرم حضرت معصومه(س) در کنار قبور عبدالکریم حائری و سید محمدتقی خوانساری دفن شد.

برنامه‌ «مستند فرهنگ» از گروه تولید و تامین است که ساعت۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما