امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

در بحبوحه حملات جدید تروریستی صهیونیست‌ها به نوار غزه

مشاهده ۳۹۳
۱۴۰۲/۰۲/۲۵- ۱۰:۱۸

در بحبوحه پوشش خبری گسترده جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی در باره برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم، پادشاه جدید انگلستان و پرداختِ پر آب و تاب رسانه‌ا‌ی به این مسئله، به‌تازگی جنایتی رخ داده که طبق معمول، رسانه‌های غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها در باره آن یا سکوت محض پیشه کرده یا به طور سطحی و گذرا از کنار آن عبور کرده‌اند. این اتفاق، اقدام غیرقانونی و نامشروع رژیم اشغالگر قدس در حملات هوایی به شهرهای رفح، غزه و خان‌یونس و ترور سه تن از فرماندهان جهاد اسلامی فلسطین بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این زمینه، منابع خبری فلسطینی ضمن اشاره به شهادت چند تن از فرماندهان جهاد اسلامی فلسطین، به طور خاص به شهادت برخی از اعضای خانواده‌های آن‌ها نیز اشاره کرده‌اند. البته گزارش‌های مختلفی در خصوص شهادت شمار دیگری از زنان و کودکان فلسطینی نیز در جریان حمله جنگنده‌های صهیونیست‌ها به نوار غزه نیز منتشر شده‌است. در این زمینه، شبکه پرس‌تی‌وی در بحبوحه سکوت جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی در رابطه با این حملات تروریستی، کنشگری موثری را از خود نشان داده که به طور خاص از چند منظر قابل ارزیابی است.

نخست، پرس‌تی‌وی در گفت‌وگو با مسئولان ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین نظیر ناصر ابوشریف، نماینده این جنبش در ایران و همچنین بازتاب دادنِ موضع‌گیری‌های افراد، جریان‌ها و گروه‌های فلسطینی نظیر گروه «لانه شیرها»، «حماس» و«فتح»، در وهله نخست سعی کرده تا مواضع رسمی جریان مقاومت فلسطین در رابطه با حملات تروریستی رژیم اشغالگر قدس به بخش‌های مختلف نوار غزه و ترور سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی را منعکس سازد؛ مسئله‌ای که به طور خاص پوشش خبری آن از سوی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها، به نحوی گسترده با حذف و بی‌توجهی روبه‌رو بوده‌است.

دوم، شبکه پرس‌تی‌وی در قالب گزارش‌های مختلف و لحظه به لحظه خبری خود از حملات تروریستی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بخش‌های مختلف نوار غزه، نه تنها به افشاگری از ماهیت تروریستی اقدام این رژیم در ترور فرماندهان فلسطینی پرداخته، بلکه به طور خاص به شهادت رسیدن شماری از غیرنظامیان فلسطینی در جریان این حملات را نیز مورد پرداختِ رسانه‌ای قرار داده‌است.

مسئله‌ای که به جایِ خود محکومیت بین‌المللی رژیم صهیونیستی را در نزد افکار عمومی جهان ایجاد می‌کند و می‌تواند فشارها بر مسئولان صهیونیست در باره اقدام تروریستی اخیرشان را در بُعد بین‌المللی افزایش دهد. به بیان ساده‌تر پرس‌تی‌وی به سهم خود مانع از آن شده که صهیونیست‌ها اقدام تروریستی جدیدشان علیه ملت فلسطین را در لابه‌لای برگزاری رویدادهای دیگر بین‌المللی نظیر تاجگذاری پادشاه جدید انگلستان مخفی کنند.

سوم، پرس‌تی‌وی با پوشش دقیق حملات اخیر رژیم صهیونیستی به بخش‌های مختلف نوار غزه و به شهادت رسیدن سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی و البته برخی اعضای خانواده‌های آن‌ها، تا حد زیادی روایت‌های انحرافی را که صهیونیست‌ها سعی دارند تا از اصل ماجرا ارائه کنند، هدفِ افشاگری قرار داده و به نوعی فضای بازی را که رژیم صهیونیستی برای خود در زمینه تعریف روایت‌ها در زمینه اقدامات نامشروعش با استفاده از ظرفیت‌های جریان‌های رسانه‌ای مسلط غربی قائل بوده، تضعیف کرده‌است.

در این زمینه، به طور خاص پرس‌تی‌وی اتهاماتی را نیز که رژیم صهیونیستی علیه فرماندهان جریان مقاومت فلسطین مطرح کرده و با استناد به آن‌ها دست به ترور این افراد زده در گزارش‌ها و تحلیل‌های خبری خود با علامت سوال‌های جدی روبه‌رو کرده‌است. در این باره نباید از یاد ببریم که رژیم صهیونیستی همواره در توجیهِ حملات نامشروع خود علیه ملت فلسطین بر این مسئله تاکید کرده که به دنبال دفاع از خود است و البته که در این رابطه داستان‌پردازی‌ها و روایت‌های دروغین فراوانی را نیز ترویج کرده‌ است.

دستورکاری که در کلیت خود همواره سعی داشته تا جای بدهکار-ستمگر(رژیم اشغالگر قدس) و طلبکار- مظلوم (ملت فلسطین) را جابه‌جا کند و تا جای ممکن جوّ بین‌المللی و رویکردهای آن را در رابطه با این رژیم غاصب مدیریت کند. این در حالی است که همان‌طور که گفته شد، کنش رسانه‌ای فعال پرس‌تی‌وی در پوشش حملات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، تا حد زیادی می‌تواند این فضای مطلوب را که صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند، مخدوش سازد.

چهارم، در نهایت باید گفت که پرس‌تی‌وی با پوشش پر رنگ حملات اخیر رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه، بار دیگر یک خط قرمز مهم جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان آن‌ها را که تعیین دستورکار برای خطوط رسانه‌ای غالب در جهان و آن چیزهایی را که باید یا نباید به آن‌ها پرداخته شود زیر سوال برد.

البته که به دلیل همین رویکرد شبکه پرس‌تی‌وی نیز بوده که این شبکه در سال‌های اخیر بارها و بارها هدفِ اقدامات خصمانه جریان‌های سیاسی و رسانه ای غربی قرار گرفته‌است و کار تا بدانجا پیش رفته که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای بریتانیایی به قطع پخش این شبکه و پرونده‌سازی علیه برخی افراد فعال در پرس‌تی‌وی نظیر کریس ویلیامسون مجری برنامه«فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» شبکه پرس‌تی‌وی که ساکن بریتانیا هستند، راضی نشده‌اند و به‌تازگی خواستار آن شده‌اند که پرس‌تی‌وی کلا از سکوهای شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر نیز حذف شود.

امتیاز شما