امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
گفت‌وگو با مستندسازانی که پیگیر دغدغه‌های مردمند؛
گفت‌وگو با مستندسازانی که پیگیر دغدغه‌های مردمند؛

اوما فیلم حامی مستندسازان جوان و دغدغه‌مند است

مشاهده ۷۶۶
۱۴۰۲/۰۲/۲۵- ۱۰:۴۰
تعداد بازدید:766

اوما فیلم اولین مستند خود را در سال 1390 تولید کرد. این مؤسسه در جهت تحقق عدالت اجتماعی گام بر می‌دارد و در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی 170 مستند تهیه کرده‌است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اوما فیلم حامی مستندسازان جوان و دغدغه‌مند است و از هیچ تلاشی برای پرورش افراد مستعد در این حوزه فرو گذار نخواهدکرد.

 علاقه و استعداد، پایم را به حوزه مستندسازی باز کرد

 رسول انصاری، متولد سال 1377 فارغ التحصیل رشته کارشناسی تربیت بدنی است. او از سال  1396 وارد حرفه تدوین شده و یک سالی هم به صورت آزاد به کار تدوین و موشن گرافی مشغول بوده و از سال 1397  تا سال 1399 نیز در سفیر فیلم، محتوا  و مستند کوتاه تولید کرده‌است.

چه شد وارد حوزه رسانه شدید؟

دوستانم در این حوزه کار می‌کردند و از طریق آن‌ها با این حوزه آشنا شدم و حس کردم که در این حوزه استعداد دارم. اولین کار بلندی که تولید کردیم مستند«پرویز خان» بود که اوایل سال 1401  از رسانه ملی پخش شد. مستند «ایکس سونامی»، مستند«خورشید هر روز از قرقی طلوع می‌کند» و مستند«خانه کابل» در حوزه افغانستان تولید شد.

امسال مجموعه  50 قسمتی«کتاب‌گردی» را تدوین کرده‌ایم که در شبکه افق در حال پخش است و دو کار نیمه‌بلند هم در حوزه ورزش تولید کرده‌ایم که مراحل نهایی را طی می‌کنند که یکی مربوط به محمد بناست که در دو مقطع مربی تیم ملی کشتی فرنگی بوده‌است و دیگری در باره برداران گرایی، ملی‌پوشان المپیکی تیم ملی ایران است که افتخارات زیادی کسب کرده‌اند.

 رسانه ملی سلیقه مخاطب را بالا ببرد

 مسعود کارگر، مدیر بخش مستند مؤسسه اوما فیلم، در رشته مهندسی متالوژی تحصیل کرده و از سال 1399که اوما فیلم تأسیس شده مستندسازی می‌کند.  او در این مؤسسه، فیلم کوتاه داستانی و فیلم و سریال هم نوشته‌است.

چه آثاری در مؤسسه اوما فیلم تولید شده‌ است؟

از جمله آثار تولیدی این مجموعه، مستند«مسابقه بومگرد» است که دو فصل آن را رسانه ملی پخش کرده و فصل سوم در حال تدوین است و تابستان سال 1402 به پخش می‌رسد. اوما فیلم مستندهایی در حوزه زنان، مطالبه‌گری، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و انسجام اسلامی‌به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی را که مورد علاقه این مجموعه است تولید کرده‌است.

از آثار شاخص تولید شده در اوما فیلم بگویید.

 در بحث‌های مطالبه‌گری مستند«تلکه» را ساخته که به رشوه‌گیری‌های ساختمان‌سازی پرداخته، مستند«خفه خون» درباره آموزش و پرورش، مستند درباره آلودگی هوا و محیط زیست مازندران با عنوان«زباله‌های مازندران! جای نگرانی نیست» ، «کوچه مقدس» درباره  روحانی بود که با وجود سن بالایی که داشت رابطه خوبی با نوجوان‌ها داشت، «ناجی کرونر» مستندی درباره کارآفرینی است که به نقد مشکلات کارآفرینان پرداخته و آخرین کار مجموعه درباره تله‌کابین گرگان است که توسعه پایدار را توضیح می دهد که آیا تله‌کابین برای مردم گرگان مفید است؟  مستند«ژئوپلتیک» به نقش  انرژی در بازی‌های سیاسی 70 سال اخیر پرداخته‌است.

از رسانه ملی چه توقعی دارید؟

مستند خیلی وقت‌ها رها شده و در رسانه ملی از آن بازخورد بایسته را نمی‌بینیم که زنجیره‌وار مسئله را پیگیری کند و کارکرد اصلی خود را داشته‌باشد. رسانه ملی تنها از روی وظیفه پخش می‌کند و به بخش مستند آن‌طور که باید توجه نمی‌شود، شایسته است رسانه ملی سلیقه مخاطب را بالا ببرد.

 می‌خواهم صدای مردم، خط شکن و عدالت‌خواه باشم

 سیامک مختاری متولد 15 شهریور سال ۱۳۶۴ و فارغ‌التحصیل ریاضی محض از دانشگاه امیرکبیر است.

مختاری، فیلم‌بردار، فیلم‌نامه‌نویس، تدوینگر و از کارگردانان سینمای مستند کشورمان است. بیش‌تر به عنوان فیلم‌بردار شناخته شده و تصویربرداری کارهای بسیاری از جمله«پرونده ناتمام»، «ابوایست»، «پایتخت دود»، «نیمه شب 24 آوریل» و«تلکه» را به عهده داشته‌است.

او تعدادی کار مستند را نیز کارگردانی کرده که از آن میان می‌توان به «بابا آمد»،« ۳0 متری جی» و «آذرخش» اشاره کرد، او با مستند«آذرخش» موفق به دریافت فانوس بلورین دومین دوره از جشنواره مردمی عمار شد.

سیامک مختاری در کنار تصویربرداری، کارگردانی آثار مستندی مانند«آذرخش»، «بابا آمد»، «سنگ‌ها را بسته‌اند» و«قزل قیه» را بر عهده داشته و از سال 1388 به شکل حرفه‌ای وارد کار تصویر و تدوین شدم.

او همچنین در عرصه فیلم داستانی با فیلم کوتاه «کمی دیرتر»، تله فیلم بلند«تماس» و تله فیلم بلند«رهاکردن گرگ» هم فعال است.

از چه سالی به طور رسمی مستندسازی را آغاز کردید؟

سال 1389 اولین مستندم را به نام«آذرخش» کارگردانی کردم، 16 آذر  سال 1389 روز دانشجو با دفتر اوما فیلم شروع به کار کردم  و بعدها مستندی به نام«بابا آمد» را درباره شهید داریوش رضایی‌نژاد  دانشمند هسته‌ای ساختم.

پس از آن چند سالی کار، مستندسازی را رها کردم و دو تله فیلم را با  مرحوم فرج الله سلحشور ساختم. بعد از فوت ایشان چند سالی کار تصویربرداری می‌کردم و تقریبا سال 1397 مستند«قزل قیه» را ساختم که موضوعی عدالت‌خواهانه راجع به مردم یک شهر دارد که ثروتش را به غارت می‌برند و چیزی نصیب مردم این شهر نمی‌شود.

 چهارمین مستند به نام«سنگ‌ها را بستند» درباره کارآفرینی بود که عوامل و مسئولان دولتی سنگ‌های زیادی پیش پایش انداخته و وضعیت اسفناکی برای او خودش و خانواده‌اش ایجاد کرده‌بودند و مستندی نیز که از سال 1400 روی آن کار می‌کنم مربوط می‌شود به گاز و ژئوپلتیک که تأثیرات ژئوپلتیکی گاز در سیاستگذاری دولت‌ها را به تصویر می‌کشد.

مستند شما در چه جشنواره‌هایی مقام آورده‌ است؟

مستند آذرخش: برنده فانوس بلورین از دومین جشنواره فیلم عمار، منتخب سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران مستند «بابا آمد»: منتخب 30 امین جشنواره فیلم کوتاه تهران، سومین جشنواره فیلم عمار و سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت جدیدترین اثر سیامک مختاری با نام«قزل قیه»، صدای مردم سریش‌آباد را به گوش مردم رساند و به علت خط‌شکنی و عدالت‌خواهی، برنده فانوس طلایی یازدهمین جشنواره عمار شد.

 

تصاویر

امتیاز شما