امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس مشاور گفت:
کارشناس مشاور گفت:

دست یافتن به رکورد تاریخی صادرات غیرنفتی و تراز منفی تجاری!؟

مشاهده ۲۹۵
۱۴۰۲/۰۲/۲۵- ۱۵:۰۷
تعداد بازدید:295

"علیرضا پیمان پاک" معاون وزیر "صنعت، معدن، تجارت" و رئیس کل سازمان توسعه تجارت، با یادآوری این نکته که تجارت بخشی از تولید است؛ از تأمین مواد اولیه ی مورد نیاز حوزه ی تولید و جستجوی بازارهای جدید، به عنوان بخشی از سیاست های مؤثر دولت جدید در 18 ماه اخیر یاد کرد و توسعه ی "خدمات فنی، مهندسی" را راه کار جدیدی دانست که موجب توسعه ی چشمگیر صادرات شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی که به عنوان مسئول و متولی توسعه ی تجارت کشور، مهمان برنامه ی مشاور یکشنبه 24 اردیبهشت شبکه جام جم بود؛ در توضیح این مطالب به برنامه ی اجرایی دولت جدید در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر توسعه ی صادرات خدمات فنی، مهندسی در دستور کار قرار گرفته و  صادرات کشور در بخش "هنر"، "صنایع خلاق"، "فناوری‌های دانش بنیان" و "انیمیشن" افزایش چشمگیری داشته است.  بیش از 900 میلیون دلار صادرات دانش بنیان و حدود 8 میلیارد دلار صادرات صنعتی، در حوزه ی پلیمرهای پیشرفته، دارو، صنایع پزشکی و صنایع غذایی رشد صادرات صنعتی و افزایش 60 درصدی آن در سال 1401 را به خوبی نشان می دهد.
رئیس کل مرکز توسعه تجارت، در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص تراز تجاری کشور، از افزایش صادرات غیرنفتی در یک سال اخیر به عنوان رکوردی تاریخی یاد کرد و با اشاره به آمار، در این خصوص چنین توضیح داد: سال گذشته در حوزه ی صادرات غیرنفتی با بیش از 53  میلیارد دلار به رقمی‌بالاتر از همه ی سال های گذشته رسیده ایم؛ اما به دلیل واردات 59 میلیارد دلاری، هنوز تراز تجاری کشور در این زمینه، کمتر از 6 میلیارد دلار منفی است؛ البته با در نظرگرفتن 30 میلیارد دلار صادرات نفتی و میعانات گازی، تراز تجاری کل در مجموع ، 24 میلیارد دلار مثبت نشان می دهد.
آقای پیمان پاک همچنین غفلت از بازارهای جهانی در دهه‌های گذشته را مسأله ی مهم ناترازی و توسعه نیافتگی صادرات کشور دانست و از برنامه ریزی برای دست یابی به بازارهای بکر به عنوان حرکت موفقی در مسیر توسعه ی صادرات یاد کرد. او گفت: در دوره ای که چین و ترکیه به دنبال بازار بکر افریقا بودند؛ ما توجهی به این بازار مهم نداشتیم. علاوه بر آفریقا، اوراسیا، آمریکای جنوبی، کشورهای همسایه و همسو، حتی روسیه  بازارهای خوبی برای جذب کالاهای صنعتی ما هستند. توجه به این بازارها سیاست دولت جدید است و ما در تلاش هستیم؛ با شناخت ظرفیت های صنعتی و تجاری، تسهیل در روابط بازرگانی، ایجاد زیرساخت و انعقاد موافقت نامه‌های تجارت آزاد در این مسیر پیش برویم.

امتیاز شما