امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کتاب صوتی دیوان حافظ و گلستان و بوستان سعدی تولید شد

مشاهده ۳۷۴
۱۴۰۲/۰۳/۰۳- ۱۲:۲۴
تعداد بازدید:374

مدیر رادیو ایرانصدا گفت: با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی ۳۰ اثر را با فاخرترین صدا‌ها مانند دیوان حافظ و گلستان و بوستان سعدی ضبط کردیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی شاملو، مدیر رادیو ایرانصدا درباره فعالیت این شبکه و نقش آن در شبکه‌های رادیویی گفت: ایرانصدا مانند بال دوم شبکه‌های رادیویی برای صدای جمهوری اسلامی ایران است‌. همانطور که رسانه تلوبیون برای شبکه‌های تلویزیونی سراسری و استانی صداوسیما، زمینه حضور در فضای مجازی را فراهم می‌کند، ایرانصدا هم همین کار برای شبکه‌های رادیویی انجام می‌دهد.

شاملو ادامه داد: بخش دوم ایرانصدا جنبه تولیدی دارد. ایرانصدا شش پایگاه تخصصی دارد. این پایگاه‌های تخصصی علاوه‌بر جنبه مکملی‌ که برای شبکه‌های رادیویی دارند، به عنوان رسانه مستقل هم هستند. این پایگاه‌ها محتوا تولید و منتشر می‌کنند که شامل کتاب گویا، پایگاه کودک، پایگاه موسیقی، پایگاه قرآن، پایگاه سخن و پایگاه نغمات است.

کتاب گویا ایرانصدا بزرگترین مجموعه کتاب صوتی کشور است

مدیر رادیو ایرانصدا با بیان اینکه پایگاه کتاب گویا یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت ایرانصداست، افزود: بخش کتاب گویا ایرانصدا نزدیک به ۱۲ سال است که فعالیت می‌کند. در ۷ سال اخیر به صورت حرفه‌ای‌تر در تلفن همراه حضور یافته است. در حال حاضر، مجموعه کتاب گویا ایرانصدا بزرگترین مجموعه کتاب صوتی کشور است. ما به طور میانگین سالی ۴۰۰ کتاب گویا تولید می‌کنیم. این تعداد جزو تولیدات جدید هرساله ماست. 

کتاب گویا

به گفته وی، با ناشران توافقاتی می‌شود و بعد کتاب تولید و در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد. از طرفی، تعداد چهره‌ها و سطح کیفی تولیدات بسیار بالاتر از سطح تولیدات کتاب‌های صوتی‌ای است که در فضای عمومی منتشر می‌شود. هنرمندان تراز اول کشور برای ضبط کتاب‌های صوتی حضور دارند. بخشی از این هنرمندان هم که در گذشته کتاب‌خوانی کردند، اما الان در قید حیات نیستند، صدای‌شان از آرشیو صداوسیما استخراج شده و در دسترس مردم قرار گرفته است.

۴۰۰ هزار بار پخش کتاب گویا به صورت روزانه از سوی مخاطبان

شاملو با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۴۰۰ هزار بار کتاب گویا پخش می‌شود، توضیح داد: این تعداد با میانگین ۲۵ دقیقه برای هربار پخش عدد قابل توجهی است. 

مدیر رادیو ایرانصدا در پاسخ به این سوال که توافق شما با ناشر برای تولید کتاب صوتی به چه صورت است، گفت: ما چند دسته تولیدات داریم. یک دسته از تولیدات که جزو مهمترین تولیداتمان است، بخش تولیدات مشارکتی است. این کتاب‌ها با توافق بین ناشر و ایرانصدا انجام می‌شود. مالکیت نسخه مکتوب کتاب متعلق به ناشر است، تولیدات صوتی را هم ایرانصدا انجام می‌دهد. در نهایت نسخه نهایی برای مخاطب منتشر می‌شود. 

وی با بیان اینکه قرار نیست هزینه مالی به مخاطب و شنونده منتقل شود، بیان کرد: تلاشمان این است کسی که در دورترین نقطه کشور سکونت دارد و امکان مالی ندارد، بتواند از کتاب‌های درجه یک کشور استفاده کند.

نذر فرهنگی ناشر با در اختیار قرار دادن کتاب‌ها به رسانه ملی

شاملو در پاسخ به این سوال که آیا بابت تولید کتاب صوتی و قرار گرفتن کتاب در درگاه ایرانصدا پرداخت مبالغ از سوی ناشر صورت می‌گیرد، توضیح داد: بزرگترین کمک مالی‌‌ ناشر صدور مجوز استفاده از کتاب برای رسانه ملی است. ناشر با اینکار برای مخاطبین نذر فرهنگی انجام می‌دهد. چون ایرانصدا هیچ‌گونه نفع مالی به صورت مستقیم و بازرگانی نمی‌برد. 

مدیر رادیو ایرانصدا با بیان اینکه تولید کتاب‌های صوتی منجر به ترویج تعداد مخاطبین کتاب‌ها می‌شود، گفت: کتاب‌هایی که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته، به ارقام بالای ۱۰۰ هزار بار شنیدن کامل رسیده است. این عدد در تیراژ چاپ قابل توجه است.

بیش از ۱۰۰ کتاب نقطه شروعش با کتاب صوتی است

وی درباره همکاری ایرانصدا با مترجمان و نویسندگان بیان کرد: در این فرایند تقریباً بیش از ۱۰۰ کتاب در سال به دست ما می‌رسد، که نقطه شروع کتاب با تولید کتاب صوتی است و قبل از اینکه چاپ شود، تبدیل به کتاب صوتی می‌شود. بعد از آن نویسنده یا مترجم کتاب را در فضای چاپ می‌برد و ادامه چرخه تولید کتاب را انجام می‌دهد.

تولید کتاب صوتی از ۳۰ اثر بزرگ کشور

شاملو با بیان اینکه با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی کتاب‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات کهن ایران را مانند کتاب‌های فاخر شعر و منظوم به کتاب صوتی تبدیل کردیم، توضیح داد: ۳۰ اثر بزرگ کشور را با فاخرترین صداها همراه با نظارت اساتید فرهنگستان زبان و ادب فارسی تولید کردیم. این کتاب‌ها شامل دیوان حافظ، گلستان و بوستان سعدی، مجموعه‌های نظامی و ... است.

ایرانصدا

پخش دو و نیم میلیون بار محتوای ایرانصدا از سوی مخاطبان

مدیر رادیو ایرانصدا درباره تعداد شنوندگان گفت: در مجموع محتوای ایرانصدا دو و نیم میلیون بار پخش می‌شود. البته در روزهای مختلف این تعداد متفاوت است. این تعداد به معنای دو و نیم میلیون نفر نیست. ممکن است یک‌ نفر چندین محتوای مختلف را بشنود. بخش کتاب گویا هم فقط ۴۰۰ هزار پخش می‌شود. 

حدود دو میلیون نصب فعال ایرانصدا وجود دارد

وی با بیان اینکه حدود دو میلیون نصب فعال ایرانصدا وجود دارد، افزود: تقریباً نیمی از مخاطین ما از طریق برنامه نصب شده، به ایرانصدا متصل می‌شوند. نیمی دیگر از طریق تارنما یا موتورهای جست‌وجو به محتوای ما سر می‌زنند.

گفت‌وگو از نفیسه خلیلی



امتیاز شما