امروز چهارشنبه  ۸ فروردين ۱۴۰۳

بررسی سیمای امام رضا(ع) در فرهنگ مردم با هفت کوچه

مشاهده ۱۸۹
۱۴۰۲/۰۳/۱۰- ۰۹:۰۹

برنامه هفت کوچه روز چهارشنبه ۱۰ خرداد به مناسبت سالروز میلاد ثامن الحجج با موضوع سیمای امام رضا علیه السلام در فرهنگ مردم از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در سالروز میلاد امام رضا علیه السلام، برنامه هفت کوچه رادیو فرهنگ به بررسی جایگاه و سیمای رضوی در بین مردم می‌پردازد. فرهنگ و ادبیات آیینی ایران ریشه در اعتقادات دینی و پیوند عمیق عاطفی با معصومین، به خصوص امام رضا (ع)، دارد . تحلیل و تبیین آیین‌های نمادین و ادبیات آیینی رضوی عامه، علاوه بر تبیین پیوندهای آن با فرهنگ رضوی و شخصیت امام رضا (ع)، معتقدات و باورهای ما را نیز غنا و گسترش می دهد.

در برنامه «هفت کوچه» ضمن معرفی برخی آیین‌های نمادین رضوی ازجمله چاووشی خوانی، نصب عَلم، بستن شال و روسری، نذورات، جاسبزی، سوغاتی‌های زیارتی، دخیل بستن به پنجره فولاد، آب نوشی از سقاخانه اسماعیل طلایی، گنبدنمای رضوی و مژدگانی، و نیز ادبیات آیینی رضوی عامه مانند لالایی، مولودی خوانی، نوحه خوانی، کارآوا و ماشین نگاره‌های مردمی را که متأثر از فرهنگ رضوی هستند، به شخصیت امام رضا(ع) و ویژگی‌های برجسته ای که در فرهنگ و ادبیات عامة ایرانی متجلی شده و آن را آیینی کرده است اشاره می‌شود.

برنامه هفت کوچه از گروه کتاب و جامعه رادیو فرهنگ ساعت ۹:۰۰روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ و ای ام ردیف ۵۸۵ پخش می‌شود.

امتیاز شما