امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

«پاک باش و خدمت گزار» مستند زندگی سیّدعلی اکبر ابوترابی از رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۶۵
۱۴۰۲/۰۳/۱۰- ۰۹:۱۴

مستند فرهنگ پنجشنبه 11 خردادماه با عنوان «پاک باش و خدمت گزار» به زندگی سید ازادگان دفاع مقدس، سیّد علی اکبر ابوترابی، می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «پاک باش و خدمت گزار»، برنامه ای از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که در سالروز عروج سیدآزادگان دفاع مقدس به طور ویژه ساعت 14:30 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ۱۰۶ و‌ای ام ردیف ۵۸۵ پخش می‌شود.

سید على اکبر ابوترابی، در سال ۱۳۱۸ متولد شد. وی پس از پایان دوران متوسطه وارد حوزه علمیه مشهد شد، در دوران جوانی و همزمان با شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی همگام با مبارزان شهیدی همچون اندرزگو، رجایی و بهشتی علیه نظام ستمشاهی قیام کرد و حتی در دوران تبعید حضرت امام خمینی (ره) به دلیل حمل اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در مرز خسروی دستگیر و روانه‌ی زندان شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی همدوش با رزمندگانی مثل چمران علیه دشمن بعثی عملیات‌های متعددی انجام داد که در ماه‌های نخست جنگ به اسارت دشمن بعثی در آمد.
زنده یاد سیدعلی اکبر ابوترابی در دوران ۱۰ ساله‌ی اسارت خود رهبری اسرای ایرانی را در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق برعهده داشت که پس از بازگشت به عنوان یکی از اعضای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی این حزب را تأسیس کرد. سیدعلی اکبر ابوترابی در دوره‌های ۴ و ۵ مجلس شورای اسلامی‌ به عنوان نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشت و نمایندگی ولی فقیه در امور آزادگان را برعهده داشت. او از اعضای مؤسس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی‌به‌شمار می‌آمد و نمایندگی ولی فقیه در امور آزادگان را برعهده داشت. سرانجام این بزرگوار در دوازدهم خرداد ۱۳۷۹ ش در حالی که همراه پدر بزرگوارش آیت‌الله سید عباس ابوترابی عازم مشهد مقدس بود بر اثر تصادف دار فانی را وداع گفت. پیکر آن دو عزیز در جوار مرقد مطهر امام رضا علیه‌السّلام به خاک سپرده شد.

این مستند روایتی است از زندگی جت‌الاسلام ابوترابی فرد که بیانگر شخصیت ایشان در بخشی از ابعاد ملی و بین‌المللی است و در ادامه همرزمان و دوستان و آشنایان ناگفته‌هایی از آزاده سرافراز را بیان می‌کنند.

امتیاز شما