امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

سفر از کویر طبس تا گلپایگان در استان اصفهان در هیسپان تی‌وی

مشاهده ۳۱۳
۱۴۰۲/۰۳/۱۶- ۱۴:۵۱

برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی‌وی نگاهی دارد به جاذبه‌های طبیعی ژئو پارک طبس و شهرستان گلپایگان در اصفهان.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، گزارشگر برنامه «ایران» این هفته به استان‌های خراسان جنوبی و گلپایگان سفر کرده‌ تا بخش‌هایی از جاذبه‌های چشم‌نواز تاریخی و طبیعی ژئو پارک طبس و گلپایگان را به تصویر بکشد.

برنامه ایران این هفته سفری داشته است به خراسان جنوبی تا از نزدیک  زیبایی ژئو پارک کویر طبس را برای بینندگان برنامه «ایران» به تصویر بکشد.

ژئوپارک جهانی یونسکو طبس با مساحت ۲۲۷۷۱ کیلومتر مربع در شمال غربی استان خراسان جنوبی قرار دارد. این ژئوپارک ۳ بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان را در بر می‌گیرد. تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود. در این ژئوپارک، سیر تحولات کره زمین از بیش از ۵۴۰ میلیون سال پیش (پرکامبرین) تا حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش (اوایل کرتاسه) را بدون کمترین وقفه زمانی می‌توان مشاهده کرد.

در بخش دوم برنامه هم گزارشگر به استان اصفهان و شهرستان گلپایگان سفر کرده است تا گشت و گذاری داشته باشد در این منطقه زیبا.

گلپایگان یکی از شهرهای تاریخی استان اصفهان است. این شهر باستانی که در کتب تاریخی از آن به عنوان وردپاتکان یاد شده است، قدمتی به تاریخ ساسانیان دارد. این شهر در دوره ساسانی از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و در دل بیابان و کویر، نقطه‌ای خوش آب و هوا شناخته می‌شد. جاهای دیدنی گلپایگان می توان به مسجد جامع گلپایگان، مناره سلجوقی، سد گلپایگان، ارگ گوگد، کبوتر خانه و خانه معظمی‌های گلپایگان اشاره کرد.

در بخش دیگر برنامه بینندگان با ساز قیچک که اصالتا اهل استان سیستان و بلوچستان است آشنا می‌شوند. ساز قیچک اساساً محلی است و بیشترین رواج را در نواحی جنوب شرقی ایران و خصوصاً استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان دارد. قِـیچَک یا غیژک یکی از سازهای زهی در موسیقی ایرانی است که مانند کمانچه با آرشه نواخته می‌شود. جنس کاسهٔ طنینی قیچک از چوب گردو یا توت بوده و سیم‌های آن فلزی هستند. ساز قیچک دارای قدمت بسیار زیادی است و در موسیقی نواحی ایران کاربرد فراوانی داشته و دارد. این ساز از نظر نوازندگی شبیه به ویولن‌سل است.

مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی  چهارشنبه ساعت 04:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های 09:30، 13:00 و 18:30 برای اسپانیایی زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/iran/97  این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.

امتیاز شما