امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
رئیس رسانه ملی در بازدید از پشت‌صحنه «فراری» و «رحیل» تأکید کرد:
رئیس رسانه ملی در بازدید از پشت‌صحنه «فراری» و «رحیل» تأکید کرد:

عزم رسانه ملی بر بازتاب هویت زنان ایرانی و نوجوانان تاریخ‌ساز در قاب داستان

مشاهده ۱۱۸۲
۱۴۰۲/۰۳/۱۷- ۱۷:۲۳
تعداد بازدید:1182

رئیس رسانه ملی در بازدید از پشت‌صحنه دو سریال‌ «رحیل» و «فراری»، از عزم صداوسیما بر نمایش جلوه‌های هویتمندی برخاسته از ایمان زنان ایرانی در برهه‌های تاریخی گوناگون کشورمان یاد کرد و بازنمایی تصویر شهدا را در قامت انسان‌هایی که در متن جامعه حضور دارند و پایه‌‌گذاری صحیح شخصیتی‌شان در دوران کودکی و نوجوانی، آنان را به اسطوره‌هایی جاوید بدل می‌کند، ازجمله رسالت‌های مهم تولید محتوای داستانی در این حوزه دانست.

به‌گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محسن برمهانی، معاون سیما؛ مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم و بهرنگ ملک‌محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما دوشنبه 15 خرداد در بازدید از پشت صحنه سریال‌های «فراری» و «رحیل» که در روستای «گلحصار» بخش کهریزک تهران و اطراف اتوبان فتح در حال تصویربرداری‌اند، در جریان مراحل مختلف تولید این دو سریال قرار گرفت.

 بازخوانی حماسه‌آفرینی نسل جوان با روایتی از نوجوانی شهید مدافع‌ حرم

جبلی ابتدا در پشت‌ صحنه سریال «فراری» حاضر شد که پیش از این به نام «هادی» شناخته شده‌ بود. این سریال به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری این روزها در مدرسه‌ای در روستای «گلحصار» بخش کهریزک تهران در حال تصویربرداری است و با هدف معرفی یکی از شهدای مدافع حرم، دوران نوجوانی تا بزرگسالی این بزرگ‌مرد را به تصویر می‌کشد.

رئیس سازمان صداوسیما با مهم خواندن جایگاه ساخت این سریال برای کودکان و نوجوانان، ابراز امیدواری کرد با حمایت مستمر رسانه ملی، این اثر به سرانجام خوبی برسد.

وی افزود: رفتن به دل شخصیت‌ها و بازسازی زندگی و منش آدم‌هایی که همان آدم‌های معمولی اطراف ما بودند و با پایه‌گذاری صحیح منش متعالی دینی در دوران کودکی و نوجوانی‌شان، در بزنگاه‌های تاریخ معاصر نقش‌آفرینی کردند، اهمیت بالایی دارد.

رئیس رسانه ملی به تصویرکشیدن زندگی سرداران و فرماندهان را کاری سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: وقتی قرار است درباره شخصیت شناخته‌شده‌ای اثری تهیه کنیم، مجبوریم وارد زندگی او شده و دقیق و نقطه به نقطه پیش برویم. منتها هر چه جزئی‌تر به زندگی این افراد می‌پردازیم، کار سخت‌تر می‌شود.

جبلی ادامه داد: عظمت شهدا را نمی‌توان با تصویر بیان کرد؛ اما می‌توان با نمایش گوشه‌‌هایی از آن‌ها و بیان مصادیقی از رفتار و سکناتشان، حضورشان در متن زندگی مردم و دست‌یافتنی‌بودنشان را به تصویر کشید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر تولید سریال بر محور کودک و نوجوان گفت: شبکه پویا حدود ۸۰ درصد در بین جامعه هدف خود که کودکان هستند مخاطب دارد. ‌امیدوارم اگر اثری با محوریت شهدای مدافع حرم برای آن‌ها ساخته می‌شود، تأثیرگذار باشد.

 نام سریال را به «فراری» تغییر دادیم

امیر داسارگر، کارگردان سریال «فراری» نیز با اشاره به تولید این سریال گفت: داستان سریال برگرفته از زندگی شهید مصطفی صدر زاده با نام جهادی سید ابراهیم است و نگاه آزادی به زندگی این شهید مدافع حرم دارد. دوران نوجوانی این شهید با شرکت در مساجد و هیئت‌های مذهبی، انجام کارهای فرهنگی و عضویت در بسیج و یادگیری فنون نظامی سپری شد و در دوران جوانی درحوزه علمیه به فراگیری علوم دینی پرداخت، سپس در دانشگاه، دانشجوی رشته ادیان و عرفان شد وهم‌زمان مشغول جذب نوجوانان و جوانان مناطق اطراف شهریار و برپایی کلاس‌ها و اردوهای فرهنگی و نظامی و جلسات سخنرانی و... برای آنان بود. فصل اول و دوم سریال با اقتباسی آزاد از این بخش زندگی شهید شکل گرفته ‌است.

وی افزود: با هدف دوری از قضاوت شدن و با توجه به سختی‌های نمایش زندگی شهید مدافع حرم تصمیم گرفتیم داستانمان را بدون اسم بردن مستقیم از این شهید روایت کنیم و به زندگی نوجوانی بپردازیم که منش و رفتارش همانند همین شهید است. مسئولیت‌پذیری و بی‌تفاوت‌‌نبودن به مسائل جامعه، مهم‌ترین ویژگی این نوجوان است که در این سریال روی آن تمرکز کرده‌ایم.

داسارگر با اشاره به تغییر نام سریال گفت: شروع تولید این سریال با نام «هادی» بود؛ اما در طول تولید به دلیل تشابه نام سریال با نام شهید ابراهیم‌ هادی، تصمیم گرفتیم نام سریال را به «فراری» تغییر دهیم.

کارگردان «فراری» ادامه داد: این سریال در دو فصل هر کدام 15قسمتی در حال تولید است و تا امروز 50 درصد از فیلمبرداری را پشت سرگذاشته‌‌ایم. در صورت تأمین بودجه در دو فصل بعدی به زندگی این شخصیت در جوانی و حضورش در سوریه می‌پردازیم.

محور داستان این اثر که بازیگرانی چون هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقایی‌پور، حسین اوجاقلو و ... در آن به ایفای نقش می‌پردازند، نوجوانی تا بزرگسالی یک شهید مدافع حرم از سال 1376 تا 1385 است.

انعکاس هویت مترقی و استوار زن ایرانی در آینه تاریخ

در ادامه، جبلی و همراهانش با حضور در پشت صحنه سریال «رحیل» بعد از حضور در لوکیشن خواستگاری «زمان» از «مها» و مشاهده برداشت چند پلان، از تلاش مسعود آب‌پرور، کارگردان و رامین عباسی‌زاده، تهیه کننده و عوامل مختلف سریال قدردانی کردند.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر اهمیت تولید سریال‌های تاریخی، ابراز امیدواری کرد که این سریال تاریخی با نمایش چهره متفاوتی از زنان در دوره قاجار، پایبندی آنان به اعتقاداتشان را از زاویه‌نگاهی متفاوت به نمایش بگذارد.

وی افزود: وفاداری به تاریخ کار دشواری است و با دیگر کارهای حوزه نمایش متفاوت است. هرچند آماده‌سازی سریال‌های تاریخی سازوکار خود را دارد و همواره دشوار است، اثری که به جا می‌ماند، علاقه‌مندان بسیاری بین بینندگان دارد و انتظار می‌رود از ضریب اثرگذاری بالایی برخوردار باشد.

 جبلی داستان «رحیل» را منحصر به فرد دانست و گفت: ویژگی مهم پایبندی زنان به اعتقادات دینی در دوره قاجار ازجمله مؤلفه‌های جامعه‌شناختی بارز این دوران به شمار می‌رود. این سریال مصداق روشن دفاع از هویت ایرانی با نقش‌آفرینی زنان است و در متن تلاطم‌ حوادث، بخشی از تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به دو راهبرد رسانه ملی در دوره تحول، یعنی هویت محوری و عدالت گستری گفت: بر مبنای این دو راهبرد، بازنمایی تصویر هویتمدارانه زن ایرانی در فرازوفرودهای تاریخی و در اقشار و لایه‌های گوناگون جامعه در آثار داستانی ضرورت می‌یابد؛ هویتی که به‌عنوان نمونه و در سریال «رحیل»، زن ایرانی در دوره‌‌های مختلف تحت فشار حاکمیت، از قاجار تا پهلوی اول و دوم از آن پاسداری کرد و علی‌رغم آنچه به او تحمیل شد، با عنصر ایمان و امید در محافظتش کوشید.

وی تأکید کرد رسانه ملی به عنوان خدمتگزار هنرمندان، با حمایت مستمر و دنباله دار، به ساخت سریال‌ها، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کمک می‌کند.

در ادامه رامین عباسی‌زاده، تهیه‌کننده سریال «رحیل» ضمن نمایش بخش‌های ضبط شده از سریال، رئیس سازمان و همراهان را در جریان جزئیات بیشتری از نحوه ساخت این سریال گذاشت.

وی افزود: نگاه ما در این سریال توجه به هویت ایرانی بود که با اندیشه پایداری زنان در تاریخ همراه است و تمسک‌جستن به اهل‌بیت‌(ع) می‌تواند به این مسیر جهت درستی ببخشد.

فیلمنامه سریال «رحیل» که رئیس رسانه ملی از پشت‌صحنه آن دیدار کرد، به قلم فرهاد نقدعلی به رشته تحریر درآمده و قصه ای تاریخی است که در دوران قاجار و پهلوی می‌گذرد. این مجموعه تلویزیونی در ۲۶ قسمت ساخته می‌شود و تاکنون بیش از 40 درصد آن تولید شده ‌است. پس از طی مراحل ساخت، «رحیل» از شبکه سه سیما به روی آنتن خواهد رفت.

امتیاز شما