همزمان با پخش بازی ایران و ژاپن از برنامه آسیا2019 خبرنگار هفته نامه روابط عمومی رسانه ملی به استودیوی پخش زنده این برنامه رفت تا از حال و هوای گروه تولید را گزارش کند. آنچه می خوانید در هفتهنامه رسانه ملی چاپ شده است:
«گل میخوریم ولی میبریم». این اولین پیشبینی محمدحسین میثاقی در جمع کریخوانی اهالی برنامه «آسیا ۲۰۱۹» بود که در سروصدای عوامل برنامه در استودیو ۱۴ ساختمان جامجم گم شد. هنوز یک ساعت و نیم تا شروع مسابقه ایران و ژاپن مانده است. هیچ اتفاقی نمیتواند از شور و هیجان عوامل پخش و دستاندرکاران ویژه برنامه شبکه سه برای مسابقات آسیایی 2019 کم کند. این تمام توصیفی است که میتوان درباره پشت صحنه ویژه برنامه آسیا 2019 کرد. هیجانی که با حضور علی فروغی مدیر شبکه سه، ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی، میثم فضلعلی مدیر گروه ورزش به همراه رضا رشیدپور در ساعات باقیمانده به آغاز بازی ایران و ژاپن بیشتر شده است.
دکور متفاوت و مجهز
چیزی به پخش برنامه نمانده است، عوامل فنی برای آخرین بار، نور و دوربین را تنظیم و استودیو پر از هیجان را برای اجرای محمدحسین میثاقی آماده کردهاند. مهدی منفرد مدیر تولید شبکه درباره دکور برنامه میگوید: طراحی دکور برنامه ماحصل تلاش زهره گوهرشادی است. مهمترین بخش دکور 13 متری دو ویدئووال یکی به اندازه هشت متر و دیگری به اندازه شش متر است و گنجاندن ۱۶ ویدئو وال کوچک در اطراف این دکور سبب شده این روزها استودیو ۱۴ با پخش HD کاملاً متفاوت و مجهز به نظر برسد.
در میان عوامل پخش، حضور راضیه نورالدین موسی، کارگردان تلویزیونی و حمیده حجازی منشی صحنه، برنامه بیشتر به چشم میآید. نورالدین موسی که از سال ۹۰ به سازمان آمده هفت سال است که کارگردان تلویزیونی است و به دلیل علاقهاش به فوتبال از معدود زنانی است که کارگردانی تلویزیونی یک برنامه ورزشی را برعهده دارد.
وی میگوید: به نظر عدهای فوتبال، ورزشی مردانه است و فکر میکنند برنامههای ورزشی و کارگردانی آن فقط باید برعهده آقایان باشد؛ اما من بدون این مرزبندیها با اطلاعات خوبی که از فوتبال دارم، توانستهام برنامه را کارگردانی کنم و مدتهاست که جزو گروه تولید برنامههای ورزشی شبکه هستم.
نورالدین موسی تأکید میکند: فکر میکنم در این جنس برنامهها اگر علاقه نباشد و کارگردان اصطلاحات را نداند خیلی نمیتوان موفق بود، مخصوصاً در زمان سوئیچ کردن، این اطلاعات اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به حساسیتهای کارگردانی مسابقه فوتبال زنده میگوید: چون پخش زنده است و دوربین گاهی به سمت تماشاگران میرود، کارگردان باید تصاویر را در لحظه ادیت کند تا از مواردی که نباید روی آنتن منعکس شود جا نماند و این نکته برای پخش بسیار اهمیت دارد.
در آینده حتماً با پسرم فوتبال گزارش میکنیم
با دیده شدن میثاقی در قاب تلویزیون، برنامه زنده شروع میشود. قرار است بعد از پلاتوهای مجری و آگهی بازرگانی با مهدیهاشمی، تهیهکننده برنامه و میثاقی صحبت کنیم. میثاقی قبل از شروع بازی، تصاویر مربوط به حال و هوای ورزشگاه و تیمهای ملی دو کشور را برای بینندگان توضیح میدهد و با شروع بازی، آنتن به سمت پخش مسابقه هدایت میشود.
در فاصله پخش آگهیهای بازرگانی از میثاقی درباره برنامه میپرسیم. او میگوید: مهمترین ویژگی این برنامه آیتمسازیاش است که با همت یک گروه 15 نفره شکل گرفته است. ما از هر نوع کارشناس برای تولید آیتمها استفاده کردهایم. به همین دلیل آنچه روی آنتن میبینید ماحصل همفکری گروه جامعهشناس، روانشناس، آهنگساز، گرافیست و ... است.
او درباره اجرای برنامه آسیا ۲۰۱۹ و اینکه چگونه به او واگذار شد، میگوید: قدر این جایگاه را میدانم و برای رسیدن به آن خیلی زحمت کشیدهام.
مجری آسیا 2019 تأکید میکند: من بدون هیچ حمایت و پارتی کارم را از مرکز کرمانشاه شروع کردم و بعد از برنامهسازی در رادیو البرز به شبکه سه آمدم. اکنون نیز میدانم که کسی که برای اجرای پربینندهترین برنامه حال حاضر مینشیند، با توجه به اینکه مخاطبان فوتبال زیاد است، باید دورههای متعددی را گذارنده باشد.
میثاقی درباره علاقهاش به گزارشگری فوتبال میگوید: کار بسیار سخت و دشواری است و نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارد. با این حال، گزارشگری را گذاشتهام برای سال های بعد وقتی که پسرم سام بزرگ شود و با هم گزارش فوتبال بدهیم.