امروز يك شنبه  ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در شورای فرهنگی رسانه ملی تبیین کرد:
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در شورای فرهنگی رسانه ملی تبیین کرد:

جایگاه رسانه در ترسیم خانواده مقاوم

مشاهده ۲۳۲
۱۴۰۲/۰۹/۰۵- ۰۸:۲۳
تعداد بازدید:232

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به نقش رسانه ملی در ارتقای جایگاه پدر و خانواده گفت: خانواده برای حراست از ارزش‌های اخلاقی باید تفکرش را به روز و برش‌های تربیتی را بازنگری کند. رسانه ملی در این زمینه نیز نقش تأثیرگذاری در کنار دیگر نهادها دارد؛ اینکه باید این موضوع را به دغدغه خانواده‌ها تبدیل کند و پاسخگوی پرسش‌های خانواده‌ها باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد در نشست اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی رسانه ملی که روز دوشنبه 29 آبان سال 1402  در جمع مدیران و برنامه‌سازان سازمان برگزار شد با اشاره به لزوم پی‌ریزی محکم و قوام‌بخشی خانواده نزد فرزندان گفت: خانواده همواره به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنا و منشاء فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است. اگر خانواده را مانند ساختمان و بنای تاریخی در نظر بگیریم تنها در صورتی که پی و بنیان آن محکم باشد ماندگار است وگرنه در بنایی که پی سستی دارد شاهد ساختمانی کج خواهیم بود.

وی افزود: زمانی که در مقام تهدید قرار می‌گیرید و فضای اجتماعی ناامن است باید متناسب با آن موقعیت و تهدید، الگوهای راهبردی داشته‌باشید تا با برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری‌تان را تغییر دهید.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به مطالعاتی که در امریکا درباره سریال‌های طنز سه دهه انجام شده بیان کرد: تحقیقی بر مبنای سریال‌های کمدی در طول سه دهه امریکا منتشر شد که به جایگاه پدر در آن اشاره می‌کرد. نتایج این گزارش می‌گوید که تصویر کمدی و طنز از پدر در دهه 80 میلادی 16 درصد، در دهه 90 میلادی 30 درصد و در سال 2000 به 51 درصد افزایش یافته‌ البته هرچه جلوتر رفته، مادرها کم‌تر مورد تمسخر قرار گرفته‌اند. این نکته شاهدی بر اینکه تصویر فمینیستی زنان هرروز پررنگ‌تر شده؛ همچنین این تصویر با حضور بیش‌تر آن‌ها در میدان کار هم‌زمانی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این مطالعه می‌گوید که پدر مرجعیت سابق را ندارد و می‌توان آن را به جایگاهی تقلیل داد که اثربخشی مناسبی در خانواده نداشته باشد. در حالی که ما بر این باوریم که خانواده باید هدایت‌کننده اصلی فرد باشد و فراتر از حامی‌به یک راهبر تبدیل شود.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده بر اتصال نسلی برای انتقال ارزش‌ها تأکید کرد و گفت: در عصر حاضر جایگاه مرد به‌نوعی در خانواده تنزل یافته و اساساً شاهد تحولات عمده‌ای در شکل و ساختار مدیریتی خانواده هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد با اشاره به نقش رسانه ملی در ارتقای جایگاه پدر و خانواده و تصویری که از پدر در برخی مجموعه‌های نمایشی تلویزیون نظیر «پدرسالار»، «جراحت» و «ستایش» ارائه می‌شود و بعضا با نادیده گرفتن جایگاه او همراه است اظهارکرد: زمانی که نقش پدری نادیده انگاشته می‌شود چه توقعی از او در مدیریت خانواده می‌توان داشت؟

مؤلف کتاب «درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام» با اشاره به تلاش برخی فعالان حقوق زن برای اثرگذاری روی اندیشه خانواده و دیدگاهی که اسلام را ضد آموزش‌ترین دین تربیتی می‌داند گفت: تجدد الگوی خاص پیشرفت است و الزاماً خود پیشرفت نیست. اگر این را درک کنیم دیگر با وضعیت موجود روبه‌رو نمی‌شویم که نظام تربیتی را بر اساس تجدد پیش ببریم و بعد از آن بخواهیم از درونش اصول اخلاقی را تعریف کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در ادامه به طور مفصل به موضوع جنسیت در مباحث دینی پرداحت و گفت: بیولوژی و جامعه‌شناسی پست مدرن در غرب به این سو می‌رود که ادبیاتی برای همجنسگراها تهیه کند و هویت دگر جنس‌خواه‌ها را به منشأ اجتماعی مرتبط کند و در نهایت می‌گوید نباید از الگوهای خطی و یک الگوی هرمی از خانواده که رأس آن پدر است پیروی کرد‌؛ بلکه باید به سمت الگوی‌های افقی در خانواده رفت و از سلسله مراتب جدا شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی‌نژاد با بیان اینکه احتمال سوءبرداشت از واژه عدالت جنسیتی وجود دارد گفت: دیدگاه ما از عدالت جنسیتی به این معنی است که باید به کرامت زن توجه کنیم. او از نظر انسانیت و ارزشمندی تفاوتی با مرد ندارد و باید برنامه‌ریزی‌ها در خدمت تقویت کرامت زن و مرد باشد، اما در کنار آن باید به تناسبات ساختاری آن‌ها هم توجه کرد. یعنی زن، زن است و مرد هم مرد است و باید به تناسبات تکوینی و به کارکردهای متمایزشان توجه شود.

وی از بازسازی الگوها در زمان تهدید سخن گفت و افزود: در زمان تهدید اگر بخواهیم با الگوهای سابق جلو برویم شکست خورده‌ایم پس باید با فهم و درک درست از نسل امروز که به نسل زد معروف است این الگوها را بازسازی کنیم. خانواده برای حراست از ارزش‌های اخلاقی باید تفکرش را به روز و برش‌های تربیتی را بازنگری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زیبایی نژاد تصریح کرد: رسانه ملی در این میان نقش تأثیرگذاری در کنار دیگر نهادها دارد. اینکه باید این موضوع را به دغدغه خانواده‌ها تبدیل کند و پاسخگوی پرسش‌های خانواده‌ها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در پایان با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی  «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» در 12 و 13 آذر سال جاری گفت: در این همایش رویکردهای نظری به مقاومت پویا در برابر چالش‌های اخلاق بررسی می‌شود و موضوعاتی چون ارزش‌های اخلاقی و تحولات جنسی، مواجهه پویا با تحولات اقتصادی و پیامدهای اخلاقی آن، رویکرد حکمرانی به مقاومت خانواده در برابر تهدیدات نوپدید، خانواده مقاوم، ارزش‌های اخلاقی و جهان متحول، در ادبیات، هنر و رسانه ما را به درک درستی از خانواده مقاوم در مقابل تهدیدها خواهد رساند.

شورای فرهنگی رسانه ملی که تاکنون قریب به 90 نشست اندیشه‌ورزی را با دعوت از چهره‌های دانشگاهی، حوزوی و همچنین مسئولان صاحب‌منصب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سرگذرانده است با هدف هم‌افزایی و تبیین راهبردهای فرهنگی رسانه ملی در دوره تحول دوشنبه‌های هرهفته با حضور مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما برگزار می‌شود.

تصاویر

امتیاز شما