پنجمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی از ساعاتی پیش در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما آغازبهکار کرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این همایش که بیش از یکهزار مدیر سازمان صداوسیما در ستاد و صداوسیمای استانها در آن حضور دارند سیاستهای سازمان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تبیین میشود.
همچنین تحول رسانه ملی در محور سازوکارها بررسی میشود.
ابرماموریت رسانه ملی در ماههای منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامیکه یازدهم اسفند برگزار میشود، راهاندازی و اجرای طرح 200 کانال انتخاباتی به عدد حوزههای انتخابیه سراسر کشور است.
رئیس رسانه ملی و معاونانش در این نشست به تبیین ابعاد مختلف این طرح از منظر اجرا پرداختند. مهمان ویژه این مراسم نیز احمد وحیدی وزیر کشور بود.
معاون فنی رسانه ملی اعلام کرد:
افتتاح کانالهای انتخاباتی در استانها یکی پس از دیگری
معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما با بیان اینکه امروز طرح 200 کانال انتخاباتی به ثمر نشسته و کانالها یکی پس از دیگری در حال بهرهبرداری هستند گفت: تاکنون 85 درصد شبکه زیربار رفته و مابقی طی دوسه روز آینده زیربار خواهد رفت. امیدوارم مردم از این کانالها بهخوبی استفاده کنند و کارشان برای انتخاب سادهتر شود.
علیرضا شریفی در پنجمین نشست سراسری افق تحول مروری بر آنچه در ماههای گذشته برای راهاندازی 200 کانال انتخاباتی محلی طی شده پرداخت و افزود: اواخر مهرماه ستاد انتخابات سازمان موضوع راهاندازی 200 کانال انتخاباتی را پیشنهاد داد. در ابتدا معتقد بودیم که یک کار نشدنی است چراکه سختیهای بسیاری دارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد اولیه استفاده از تی اس 4 و 3 بود، اما با چالشهایی همراه بود و نمیشد تبلیغات این تعداد نامزد را از بستر ملی پوشش داد. در نهایت باید طرح نویی ارائه میدادیم . باید بگویم که طراحی و اجرای طرح 200 کانال خودش یک انقلاب و تحول بزرگ در حوزه فنی بود.
معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما از تلاشهای انجام شده در معاونت منابع مالی و مرکز طرح و برنامه برای تامین اعتبار این طرح قدردانی کرد و گفت: ورود برخی تجهیزات در شرایط تحریمیبسیار دشوار بود و با وجود پیچیدگیهای بسیاری که در مسیر وجود داشت این کار امروز به ثمر نشسته و کانالها یکی پس از دیگری در حال بهرهبرداری هستند.
شریفی اضافه کرد: با این اقدام استانها هرکدام به لحاظ فنی و توسعه کانالها همانند جامجم وسعت یافتهاند. وظیفه خودم میدانم از همه همکارانم در رسانه ملی بهویژه معاونت فنی ،امور استانها و معاونت سیما قدردانی کنم. این طرح برکات بسیاری دارد و استانها تا سالها از آنها بهرهمند خواهند شد.
وی با بیان اینکه تاکنون 85 درصد شبکه زیربار رفته و مابقی طی دوسه روز آینده زیربار خواهد رفت، ابراز امیدواری کرد مردم از این کانالها بهخوبی استفاده کنند و کارشان برای انتخاب سادهتر شود.
رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی مطرح کرد:
ایجاد فرصت برابر رقابتی برای نامزدهای انتخابات در کانالهای محلی
رئیس ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با اشاره به تلاش رسانه ملی در راستای ایجاد فرصت برابر رقابتی برای نامزدها در تلویزیون گفت: درکنار پخش تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از 200 کانال محلی، معاونتهای پیام نیز انبوهی از برنامههای متنوع را در موضوع انتخابات تهیه کردهاند که پخش عمده آنها از شبکههای مختلف آغاز شده است.
علیرضا خدابخشی در پنجمین نشست سراسری افق تحول به تبیین عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی طی ماههای اخیر پرداخت و گفت: توجه به دستگاه تقنینی کشور از نخستین روزهای استقرار مدیریت جدید سازمان، در معاونت سیاسی وجود داشت و نگاهی نو بر حکمرانی کشور و بازنمایی آن از رسانه ملی حاکم شد.
وی افزود: در همین راستا سیاست سندمحوری باتوجه به آسیبشناسی وضعیت اداره کشور اتخاذ شد و پیگیری قوانین مترقی اما برزمین مانده، جایگاه مجلس را به عنوان دستگاه تقنینی اعتبار بخشید. پخش علنی جلسات مجلس از شبکه خبر نیز در ماههای ابتدایی دوره مدیریتی جدید آغاز شد، بهگونهای که اکنون میتوان گفت بازنمایی مجلس در رسانه ملی در مقایسه با ادوار گذشته چندبرابر شده است.
معاون سیاسی رسانه ملی با بیان اینکه از اسفند سال گذشته موضوع انتخابات مجلس مورد توجه قرار گرفت و در نهایت ستاد انتخابات 16 فروردین تشکیل شد گفت: این درحالی است که در دورههای قبل معمولا ستاد شش ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل میشد.
خدابخشی افزود: تاکنون 55 جلسه در ستاد انتخابات برگزار شده است. مهمترین کار این ستاد تهیه سند نقشه راه انتخابات به عنوان مبنای عمل در سازمان بود. پس از آن اجرای راهکنشها بر اساس چهار راهبرد «امنیت»، «سلامت»، «مشارکت» و «رقابت» در دستورکار قرار گرفت و در کنار برنامههای جاری، در راهاندازی 200 کانال انتخاباتی به طور ویژه به منصه ظهور رسید.
وی با بیان اینکه تأکید ما در تاسیس این کانالها، عملیاتیسازی راهبرد رقابت بود گفت: قانون انتخابات در مرداد ماه اصلاح شد و صداوسیما نقش مهمی در تصویب قانون جدید ایفاکرد و به واسطه آن مجاز شدیم فرصتهای برابر رقابتی برای نامزدها در تلویزیون ایجاد کنیم.
رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی با اشاره به اینکه یک عملیات سنگین فنی برای تاسیس 200 کانال انتخاباتی انجام شد گفت: معاونتهای پیام نیز انبوهی از برنامههای متنوع را در موضوع انتخابات تهیه کردهاند که پخش عمده آنها از شبکههای مختلف آغاز شده است. برنامههای «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «بالاتر» در معاونت سیاسی از این جمله هستند.
وزیر کشور:
200 کانال انتخاباتی، بسترساز مشارکت، شفافیت و رقابت سالماند
وزیر کشور با بیان اینکه حدود 40 روز به موعد برگزاری انتخابات باقی مانده و باید حداکثر بهرهبرداری را در عرصه رسانهای داشته باشیم از اقدام رسانه ملی در راهاندازی 200 کانال انتخاباتی قدردانی کرد و گفت: این کانالها بستر قویتری را برای مشارکت، شفافیت، سلامت و رقابت انتخاباتی فراهم میکنند و حتما در مقوله امنیت هم به علت اطلاعرسانی به موقع، موثر اند.
احمد وحیدی در پنجمین نشست سراسری افق تحول، رسانه ملی را رکن مهمی در مقابله با جنگ شناختی دشمن دانست و گفت: سازمان صداوسیما همچنین یک پایه مهم جهاد تبیین است.
وی افزود: اینکه رسانه ملی در شرایط کنونی و باوجود ابزارهای گسترده رسانههای معاند به مثابه یک جهادگر واقعی در میدان حاضر است بسیار حائز اهمیت است و نقشی تعیینکننده در استقرار امنیت، ثبات و زمینهسازی برای تعالی و پیشرفت کشور دارد.
وزیر کشور به اطلاعرسانی جامع رسانه ملی در همه مراحل انتخابات و بهویژه در دوران پیشثبتنامها پس از تصویب اصلاحیه قانون انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: فاصله زمانی تصویب قانون تا اجرای آن کم بود و سازمان صداوسیما با اطلاعرسانی به موقع و تبیین مسئله برای همه داوطلبان، کار مهمی انجام داد و 49 هزار داوطلب پیشثبتنام کردند. گام اول بسیار خوب و محکم برداشته شد و صداوسیما در گامهای بعد هم خوش درخشید.
وحیدی با اشاره به اینکه راهاندازی 200 کانال تلویزیونی به عدد حوزههای انتخابیه کار بسیار ارزشمندی بود و جای تشکر ویژه از سازمان صداوسیما دارد عنوان کرد: همیشه این دغدغه را داشتیم که نقش پول در انتخابات دارد پررنگ میشود و افراد ناچارند برای تبلیغ خودشان هزینه زیادی صرف کنند که عدالت انتخاباتی را مخدوش میکند. افراد شایسته بسیاری داریم که منابع کافی برای تبلیغ ندارند و از حضور در میدان انتخابات عقب مینشینند.
وی ادامه داد: در ریاستجمهوری تعداد نامزدها اندک است، اما در انتخابات مجلس کار دشوار بود به خصوص که شمار نامزدهای تأیید صلاحیت شده تاکنون به بیش از 12 هزار نفر رسیده است. ساماندهی تبلیغاتی بالغ بر 12 هزار نفر در ابتدا امری نشدنی قلمداد میشد، اما صداوسیما این کار را انجام داد و تحولی رقم زد.
وزیر کشور با بیان اینکه علاوه بر ایجاد فرصت برابر رقابتی برای نامزدها، این حق مردم هم هست که نامزدها را بشناسند عنوان کرد: کانالهای انتخاباتی محلی بستر قویتری را برای مشارکت، شفافیت، سلامت و رقابت انتخاباتی فراهم میکنند و حتما در مقوله امنیت هم به علت اطلاعرسانی به موقع، موثر اند.
وحیدی بااشاره به اینکه انتخابات همواره پرشور و پرنشاط برگزار شده و یک جشن ملی است گفت: خود مردم برگزار کننده واقعی انتخابات هستند، رأی میدهند و تعیین میکنند که چه کسی نماینده خواهد بود. با همراهی رسانه ملی فرصتهای خوبی فراهم است و با در میدان بودن همکاران صداوسیما میتوان به گونهای پیش رفت که همه سلایق سیاسی بتوانند مسائلشان را مطرح کنند و بامردم سخن بگویند.
وی ادامه داد: حدود 40 روز به موعد برگزاری انتخابات باقی مانده و باید حداکثر بهرهبرداری را در عرصه رسانهای داشته باشیم.
بنابر این گزارش، در انتهای بخش اول این نشست، رئیس رسانه ملی و وزیر کشور از خانواده شهدای گرانقدر اصغر پاشاپور، مجید آل بوعلی و احمد حجتیپور قدردانی کردند.
خبر متعاقبا تکمیل میگردد ...