امروز جمعه  ۱۶ آذر ۱۴۰۳
محمد برادران در گفت‌وگو با مهر؛
محمد برادران در گفت‌وگو با مهر؛

کمک جلوه‌های ویژه به خلق یک سیمرغ/ چگونه جادوگر شهر، کلاغ شد

مشاهده ۳۱۹
۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۱۲:۲۹
تعداد بازدید:319

سرپرست جلوه‌های ویژه بصری سریال «مستوران» درباره تکنولوژی به کار رفته برای خلق سیمرغ در این سریال توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد برادران سرپرست جلوه‌های ویژه بصری سریال «مستوران» که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای فیلم «احمد» از آن خود کرد درباره تجربه همکاری با این سریال به خبرنگار مهر گفت: سریال «مستوران» یک اثر تاریخی است و به طور کلی سریال‌های تاریخی در بخش دکور دیجیتال کار زیادی می‌برند و لازم است تا در این زمینه فرآیندهای گوناگونی طی شود. اما آنچه باعث شده تا این سریال در زمینه جلوه‌های ویژه بصری در مقایسه با سریال‌های تاریخی دیگر متفاوت باشد افسانه‌ای و جادویی بودن آن است. همین موضوع چالش جدی را برای تیم جلوه‌های ویژه بصری به وجود آورد. چالشی که البته از سریال «مستوران» یک نیز با ما همراه بود.

عمق دادن به لوکیشن‌ها با جلوه‌های ویژه بصری

وی در ادامه بیان کرد: از طریق جلوه‌های ویژه بصری به فضاسازی کوچه‌ها و دروازه‌ها عمق داده و به کار اضافه شد. در فصل دوم سریال «مستوران» نیز از نظر تکنولوژی نسبت به فصل اول «مستوران» به روزتر شدیم. در زمینه ساخت سیمرغ چالش بسیار بزرگی داشتیم. تا جایی که من خبر دارم و فکر می‌کنم تا به امروز برای هیچ سریال و حتی فیلم سینمایی پرنده به این عظمت با چنین ویژوالی کار نشده است. تکنولوژی در فصل دوم کمک کرد تا نماهای بهتری از کار داشته باشیم و فول شات شدیم و کارهای نزدیک‌تری به نمایش درآمد.

برادران با بیان آنکه از طریق کار جلوه‌های ویژه بصری در فصل دوم سریال «مستوران» تیم با چالش‌های تخصصی و قوی زیادی مواجه شد، عنوان کرد: در برخی پلان‌ها گرگ وجود داشت که باید در فضاسازی به درستی و در برخی پلان‌ها نیز کارهای جادویی انجام می‌شد. تبدیل دوال‌پا از پیری به جوانی و برعکس و همچنین دیگر فضاهای جادویی مانند تبدیل طلا، تبدیل جادوگر شهر «مستوران» به کلاغ باعث شد تا تیم ما به چالش کشیده شوند. از چالش های دیگرمان هم کمبود زمان بود و اینکه معمولاً پروژه‌های این چنینی شرایط تولیدی فشرده‌ای دارد.

سرپرست جلوه‌های ویژه بصری در ادامه عنوان کرد: نسلی که به قول معروف نسل دهه ۸۰ در کشور محسوب می‌شود دارای هوش بسیار بالایی هستند و به نظر من از نسل‌های قبلی بسیار جلوتر هستند. یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که در حال حاضر می‌بینیم جلوه‌های ویژه میدانی به سرعت در حال رشد است تغییر در نگاه نیروی انسانی است. با وجود آنکه در ایران برای تربیت نیروی انسانی در بخش جلوه‌های ویژه بصری هیچ گونه تلاشی نشده و نه در دانشگاه و نه صداو سیما هیچ آموزش تخصصی و حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد، با این حال نسل جوان به صورت خودجوش و دغدغه مند در این حوزه فعالیت دارد.

آموزش جلوه‌های ویژه بصری از طریق نرم افزار

وی اضافه کرد: این نسل تنها از طریق اینترنت و با دانلود نرم افزارها و برنامه‌های آموزشی خارجی که در این فضا وجود دارد، آموخته است که چگونه می‌توان از این طریق در بخش جلوه‌های ویژه بصری پیش رفت. آنها تنها با دیدن چند فیلم آموزشی که فقط بخشی از نرم افزار را یاد می‌دهد کار را پیش می‌برند.

برادران در پایان گفت: چنین اتفاقی در نهایت باعث خواهد شد تا سرمایه گذاران، تهیه کنندگان، کارگردان‌ها و فیلمنامه‌نویس‌ها نیز جسارت بیشتری به خرج داده و به ویژوال افکت و جلوه‌های ویژه بصری بیشتر اعتماد کرده و در ساخت کارهای خود روی این هنر تخصصی و به روز بیشتر حساب باز کنند. بنابراین امیدوار هستم ساخت چنین آثاری بیشتر تکرار شود و هر سال اثرات قوی تری در تولیدات خود داشته باشیم.

فصل دوم سریال «مستوران» بر اساس فیلمنامه محمد حنیف، توسط سید علی‌هاشمی‌کارگردانی شده است و داستان آن برگرفته از حکایت های کهن ایرانی است. این سریال به تهیه کنندگی عطا پناهی محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که روزهای شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه یک سیما می رود. داستان‌های تاریخی و افسانه‌ای سریال «مستوران» چه در فصل نخست و چه در فصل دوم باعث شده است تا این سریال شاهد دکورهای دیجیتال خاص و متفاوتی در مقایسه با سریال‌های تاریخی دیگر باشد. پرواز سیمرغ بر فراز آسمان‌ها و به تصویر کشیدن آن از نمای نزدیک، تبدیل جادوگر شهر مستوران از انسان به کلاغ، تبدل دوال‌پا به انسانی زیباروی و … از جمله کارهایی است که در این سریال توسط جلوه‌های ویژه بصری انجام گرفته شده است. تصاویری که در عین واقعی نبودن اما توسط تکنولوژی‌های نوین به واقعیت نزدیک شده است.

امتیاز شما