امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کامران نجف‌زاده؛ از خبرنگاری در امریکا تا اجرای «برمودا»

مشاهده ۲۵۷
۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۲:۴۸
تعداد بازدید:257

تهیه‌کننده برنامه «برمودا» گفت: برنامه «برمودا» همانند یک دفتر تحریریه است و ما فضای ژورنالیستی را با برنامه گفتگو محور تلویزیونی تلفیق کردیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محسن نجفی سولاری، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «برمودا» شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که آقای نجف زاده در عین انجام گفت‌وگوی چالشی با مهمانان، حریم خاصی برای مهمانان قائل است و به این حریم احترام می‌گذارد، گفت: در گفت‌وگوی آقای نجف‌زاده با مهمانان سه نکته وجود دارد. ایشان مراعات مهمان برنامه را می‌کند و بنا به شخصیتی که مقابلش قرار دارد، یکسری نکات را در گفتگو رعایت می‌کند. آقای نجف‌زاده سعی می‌کند وارد بعضی از حریم‌ها نشود.

نجفی سولاری ادامه داد: آقای نجف‌زاده در اغلب موارد سوالات صریح خود را می‌پرسد، اما مهمان به تمام سوالات پاسخ نمی‌دهد و از بعضی از سوالات قسر در می‌رود. وقتی ما می‌بینیم آن قسمت برای پخش در نیامده، ازش استفاده نمی‌کنیم. نکته سوم رعایت یکسری قواعد تلویزیون است. یعنی شاید در زمان ضبط بعضی از خطوط قرمز را رد کنیم، که باید به قواعد سازمان صداوسیما پایبند باشیم. البته هر چه جلوتر می‌رویم، تعداد سوالات چالشی برای مهمانان بیشتر می‌شود. 

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که سوالات چالشی با مهمان هماهنگ شده است؟ مثلاً وقتی از مریم کاویانی می‌پرسید آخرین سرچی که انجام دادی، چه بود و بعد صدای فلان خواننده‌ای که او سرچ کرده، در برنامه پخش می‌شود، هماهنگی‌اش چطور انجام شده؟ توضیح داد: هیچ چیز هماهنگ شده نیست. همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد. چون اگر با مهمان هماهنگ کنیم، مزه‌اش از بین می‌رود. اگر می‌بینید موسیقی مدنظر خانم کاویانی پخش شده، این‌ها در تدوین صورت گرفته و در صحنه نبوده است.

وی افزود: اما وقتی آقای ممدوح، دوبلور می‌گفت که خانمم کار آقای اصفهانی را دوست داشت، همان لحظه موسیقی پخش شد. اما اگر نتوانیم حین ضبط موسیقی مدنظر مهمانان را پخش کنیم، بعداً در تدوین آن را اضافه می‌کنیم. 

نجفی سولاری در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه آقای کامران نجف‌زاده با اجرای برنامه «برمودا» از شغل خبرنگاری فاصله گرفته، اما در گفتگو‌های ایشان رگه‌های خبرنگاری دیده می‌شود، بیان کرد: آقای نجف‌زاده نزدیک به ۲۵ سال کار خبرنگاری کرده و قلم منحصر به فردی دارد. خلاقیتش در حوزه خبر و گزارش‌های خبری بر کسی پوشیده نیست. تیم برنامه‌ساز هم تمایل به استفاده از این ظرفیت را داشت. در تمام سال‌هایی ایشان در برنامه‌های «صرفاً جهت اطلاع»، ۲۰:۳۰ و ... کار کرده، مردم جنس کار‌های او را دوست داشتند، ما هم سعی کردیم این جنس را حفظ کنیم و دستکاری نکنیم. حال ما فضای ژورنالیستی را با برنامه گفتگو محور تلویزیونی تلفیق کردیم. 

تهیه‌کننده «برمودا» با بیان اینکه این برنامه تداعی‌گر دفتر تحریریه است، افزود: همچنان می‌گوییم که اینجا دفتر تحریریه است و آقای نجف‌زاده روزنامه‌نگار است. پس ایشان بنا به موقعیتشان با مهمانان گفتگو می‌کند و در انتها محتوای گفتگو‌ها به روزنامه ختم می‌شود. هدف از برنامه این است که به سراغ مهمانانی برویم، که بتوانند پوست‌اندازی کنند و مردم از زاویه دیگر با مهمانان مواجه شوند. همان کاری که با مهدی تاج، محمدرضا حیاتی، ابوالفضل پورعرب و ... کردیم. چون شعار «برمودا» به وقت پیدا شدن است، در ادامه برنامه به سمت مهمانانی می‌رویم که شاید مردم آن‌ها را نشناخته باشند. 

وی ادامه داد: هر جنسی از مهمانان که مردم با آن‌ها خاطره دارند، از عرصه‌های ورزشی، سیاسی، اجتماعی، هنری، علمی و ... مهمان برنامه خواهند بود. با توجه به فضای انتخابات مهمانانی خواهیم داشت و از فرم خودمان به موضوع انتخابات می‌پردازیم. مثلاً از آقای تاج پرسیدیم که آیا دوست داشتید هیچ وقت انتخابات نبود و تا همیشه رئیس فدراسیون فوتبال باشید!

نجفی سولاری در پاسخ به این سوال که از آنجایی که سیاسیون محافظه‌کارتر هستند، گفت‌وگوی چالشی با آن‌ها سخت‌تر می‌شود، بیان کرد: طبیعی است. اما آقای نجف‌زاده با توجه به متانت و توانایی روزنامه‌نگاری که دارد، تا الان از پس مهمانان سیاسی برآمده است.

         

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که ایده شکل‌گیری «برمودا» از سوی آقای نجف‌زاده مطرح شد؟ توضیح داد: بعد از بازگشت آقای نجف‌زاده از امریکا با هماهنگی آقای خوشرو، مدیر شبکه و آقای لنگرودی قائم مقام شبکه نسیم تصمیم به تولید برنامه‌ای با اجرای ایشان گرفته شد. اعتماد مدیران شبکه منجر به اتصال ما به آقای نجف‌زاده شد. ایشان ایده جذابی برای برنامه داشت، که اسمش «اتاق مخفی» بود. طرح برنامه چکش‌کاری شد و در نهایت «برمودا» شکل گرفت.

                       

امتیاز شما