امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارش و تصاویر اختصاصی «جام‌جم» از فصل چهارم سریال جلیل سامان
گزارش و تصاویر اختصاصی «جام‌جم» از فصل چهارم سریال جلیل سامان

به دنبال زیرخاکی در زمین و آسمان

مشاهده ۴۰۹
۱۴۰۲/۱۲/۱۲- ۱۳:۱۴
تعداد بازدید:409

ششم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ نخستین قسمت از مجموعه کمدی «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان راهی آنتن شبکه یک سیما شد و به مرور موفقیت‌ این سریال در جلب اقبال عمومی ادامه یافت تا جایی که امروز به چهارمین فصل رسیده است؛ فصلی که بسیاری منتظر روی آنتن رفتن آن هستند تا ببینند این‌بار فریبرز باغ‌بیشه، شخصیت اصلی قصه چه سودایی در سر دارد و درپی این سودا تا کجاها می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در گزارش پیش‌رو ودر گفت‌وگو با مسعود کریمی خضرا، مدیر گروه تولیدات طنز سیمافیلم نگاهی به تازه‌ترین جزئیات چهارمین سری از سریال زیر‌خاکی انداختیم که این روزها بخش اعظمی از تصویربرداری‌اش انجام شده است و همچنان ادامه دارد. 

ماجراهای خانواده باغ‌بیشه
«زیرخاکی مجموعه تلویزیونی کمدی - تاریخی مربوط به دهه‌های ۱۳۵۰و۱۳۶۰ خورشیدی است و داستان مردی جاه‌طلب اما ساده‌لوح را به تصویر می‌کشد که به‌دنبال زیرخاکی می‌گردد. او طی داستان درگیر مسائلی همچون دستگیری به جرم پخش اعلامیه ضدشاه، کمک به برادرش در تعمیر موشک ارتش و... می‌شود. جالب است که در همه این موارد او از ماجراهایی که پیرامون تحولات ایران رخ می‌دهد بی‌خبر و بی‌اطلاع و مشغول به کار خودش است.» این چکیده‌ای از قصه اولیه سریال زیرخاکی است که در بیشتر خبرها عنوان می‌شد اما این سریال در فصول بعد پای شخصیت‌ اصلی‌اش را تا جبهه جنگ، اسارت، کمک به نیروهای انقلابی و... ‌کشاند. با این‌که او در تمام این شرایط همچنان در سودای زیرخاکی و دگرگونی زندگی‌اش بود. باید دید در این فصل جاه‌طلبی‌ها و ندانم‌کاری‌های فریبرز تا کجا ادامه پیدا می‌کند. فریبرز باغ‌بیشه، شخصیت معروف و محبوب ماجراهای زیرخاکی با بازی پژمان جمشیدی با شکل و شمایلی خاص خود میان مخاطبان شناخته شده و تکیه‌کلام‌های بامزه در دل علاقه‌مندان این سریال جا باز کرده است و این را می‌توان از بازنشر و دیده شدن ویدئوهای بخش‌های مختلف سریال به‌ویژه کل‌کل‌های این شخصیت با پریچهر (پری) خانم یعنی همسرش (با بازی ژاله صامتی) در شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی دریافت. این دو شخصیت که پایه‌های اصلی قصه هستند در این فصل نیز حضور دارند.به گفته مدیر گروه تولیدات طنز سیمافیلم،  پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گیتی قاسمی، هومن برق نورد، سیاوس چراغی‌پور، منصور نصیری، رایان سرلک و... از بازیگران «زیرخاکی۴» هستند.

 عبور تصویربرداری از ۸۰ درصد 
مسعود کریمی خضرا، ‌مدیر گروه تولیدات طنز سیمافیلم در گفت‌گو با جام‌جم بیان می‌کند: تصویربرداری سری جدید زیرخاکی از ۸۰ درصد عبور کرده است وبه موازات انجام جلوه‌های ویژه‌، تکمیل موسیقی وصداگذاری قسمت‌های آغازین درحال نهایی شدن است.گروه دراین فصل سری هم به‌جنوب‌کشور زدند.البته این سفربه پایان رسیده است وگروه به‌تازگی ازجزیره خارک بازگشته‌اند. 

فریبرز،  بین زمین و آسمان
چند ماه پیش بود که خبرهایی از شروع تصویربرداری سریال زیرخاکی محصول سیما فیلم شنیده شد و با انتشار این خبر بسیاری از علاقه‌‌مندان پیگیر سرنوشت شخصیت‌های این قصه درفصل تازه شدند. در این زمینه گمانه‌زنی‌های زیادی هم صورت می‌گرفت اما حالا چند و چون آن را برای‌تان تعریف می‌کنیم.دراین فصل که تهیه‌کنندگی آن راهمچنان رضا نصیری‌نیا به‌‌عهده دارد، آقای باغ‌بیشه باز هم به دنبال زیرخاکی است و دراین مسیر سرازروستا درمی‌آورد. پس همان‌طور که اشاره کردیم در این فصل شاهد لوکیشن‌های مختلف خواهیم بود که احتمالا تنوع بصری خوبی را به اثر می‌بخشد. کریمی خضرا دراینباره می‌افزاید: فریبرز در این قصه به موازات،درگیر مأموریتی خاص می‌شودکه ناخواسته اورا به هواودریا می‌کشاند.دراین میان هم‌سکانس‌های‌درگیری و تیراندازی خواهیم دید و هم بخش‌هایی مشتمل بر استفاده از بالگرد و کار درآسمان راشاهدخواهیم بودیم.همچنین برای اولین‌بار، سکانس‌های عمده‌ای درکشتی ودریا فیلمبرداری شده است. پس ازاین حیث وازمنظر جنبه‌های تولیدی،شاید متفاوت‌ترین زیرخاکی باشد. 

یادآوری قصه‌های زیر خاکی
فصل اول این مجموعه اردیبهشت۱۳۹۹مصادف با ماه رمضان روی آنتن شبکه یک رفت و طبق آمار سازمان صداوسیما توانست عنوان پربیننده‌ترین مجموعه تلویزیونی رمضانی را از آن خود کند. فصل دوم سریال از ۷خرداد ۱۴۰۰ در شبکه یک پخش شد. فصل سوم زیرخاکی هم نوروز۱۴۰۱ از همین شبکه روی آنتن رفت. در این فصل دیدیم فریبرز باغ‌بیشه به اردوگاه اسرای جنگی در عراق رسیده و اشتباه گرفتن او با یکی از فرماندهان ارشد، سوژه‌ای کمدی به نمایش گذاشته که این ماجرا ادامه داشت. 

این موقعیت کمدی است
 همان‌طور که گفتیم تکیه‌کلام‌ها و بازی‌های روان بازیگران چهره، پیشکسوت و جوان این قصه در کنار قصه‌ای پرکشش، زیرخاکی را تماشایی کرد. پژمان جمشیدی به‌اصطلاح شخصیت را مال خود کرده‌ حتی بازیگر خردسال نقش کاوه (رایان سرلک) نیز باورپذیر هنرنمایی ‌کرد و به این ترتیب به‌خوبی جمع خانواده باغ‌بیشه برای مخاطبان پذیرفتنی شد. صامتی نیز مثل غالب نقش‎آفرینی‌هایش در این سریال بازیگری پرتوان ظاهر شده است که از موقعیت‌های کمدی به‌خوبی بهره می‌برد. او پیشتر در گفت‌وگویی که برای فصل دوم این سریال با جام‌جم داشت، گفته بود: زیرخاکی اصلا کمدی کلام نیست و اصل آن همان طنز موقعیت است. کلام‌ها هم به این دلیل بامزه‌اند که در موقعیت‌های جالبی مطرح می‌شوند وگرنه این جریان اصلا کمدی کلامی نیست. اگر این‌طور بود یعنی شما باید تمام اتفاق‌ها را بدون آن‌که موقعیتی ایجاد شود از طریق دیالوگ‌های بازیگران بشنوی و ببینی اما چنین اتفاقی در زیرخاکی نمی‌افتد. در تمام این سریال زندگی عادی این آدم‌ها را می‌بینیم که هم خودشان و هم موقعیت‌های‌شان بسیار جدی هستند اما به چشم مخاطب نه حتی خود شخصیت‌ها خنده‌دار می‌آید. از همین رو ما به معنی واقعی، کمدی موقعیت داریم. باید گفت بهترین و جذاب‌ترین نوع کمدی در تمام دنیا همین کمدی موقعیت است. جلیل سامان نیز همان موقع در این خصوص به جام جم گفت: زیرخاکی، کمدی موقعیت است، یعنی شخصیت‌ها در موقعیت‌هایی هستند که موجب خنده می‌شوند به‌خصوص در فریبرز اما در مورد میزان کمدی کار باید مخاطب قضاوت کند.

اصغر نقی‌زاده نیز یکی از بازیگرانی است که از همان ابتدا همراه قصه بوده، او که بیشتر با آثاری مرتبط با جنگ تحمیلی شناخته می‌شود، پیش از این برای فصل دوم در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: در طول این سریال تلاش کردم از آن نقی‌زاده‌ای که در مجموعه‌های جنگی از من دیده‌اید، فاصله بگیرم و به اصغری که در دولت مشغول است نزدیک شوم‌؛ اتفاقی که به‌واسطه فیلمنامه و شخصیت‌سازی که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، رخ داد و سعی اصلی من این بود آن را جا بیندازم. این جریان برای من خیلی سخت بود و آقای سامان هم زحمت زیادی برای آن کشیدند. امیدواریم مردم هم بپسندند تا خستگی ما هم در برود. البته کار خوب همین است و به قول معروف، پوست آدم را می‌کند اما طبیعتا ارزشش را دارد. به نقل از سیمافیلم، تعدادی از عوامل «زیرخاکی۴» از این قرار هستند: جلیل سامان نویسنده و کارگردان؛ رضا نصیری‌نیا تهیه‌کننده؛ رضا شیبانی مدیر فیلمبرداری؛ رضا شریفی، سرپرست گروه کارگردانی؛ عباس عباسی طراح گریم؛ مهدی نصراللهی جانشین تولید؛ مهرناز اکبری طراح لباس، بهنام جعفری طراح صحنه؛ میثم نجفی برنامه‌ریز و ساناز هرندی منشی صحنه.

نوشین مجلسی - گروه رسانه

 

 

تصاویر

امتیاز شما