امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

پخش مستند زندگی مردی از جنس ادبیات در رادیو فرهنگ

مشاهده ۸۰
۱۴۰۳/۰۱/۰۸- ۱۴:۲۸

زندگی حرفه‌ای استاد فتح الله مجتبایی در برنامه «چراغداران » رادیو فرهنگ ، چهارشنبه ۸ فروردین ماه روایت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه به روایت بهروز رضوی  از زندگی استاد فتح الله مجتبایی استاد حکمت ایرانی اسلامی و ادیان شرقی، اختصاص دارد.
استاد فتح‌الله مجتبایی متولد ۱۳۰۶ در تهران، نویسنده و مترجم ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
مقدمات ادبیات و علوم رسمی را در فراهان اراک فرا گرفت. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت، و از آن سال تا ۱۳۳۸ در دبیرستان‌های اراک و تهران و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبان‌های خارجی اشتغال داشت. در ۱۳۳۹ از طرف وزارت فرهنگ برای آشنایی با روش‌های جدید تألیف کتاب‌های درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در این زمینه در ایالات متحدهٔ آمریکا (دانشگاه کلمبیا، نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتاب‌های درسی در ادبیات برای دبیرستان‌ها شد.
دکتر مجتبایی در دوران تحصیل خود از محضر استادان بزرگی در داخل و خارج از کشور استفاده نمود و برای آشنایی با عرفان هندی مسافرت‌های متعددی به هند و پاکستان داشت. دکتر مجتبایی درجه دکتری تاریخ ادیان و فلسفه شرق را از دانشگاه‌هاروارد آمریکا در سال ۱۳۵۰ اخذ نمود و در مرکز مطالعات ادیان جهان آمریکا، تاریخ تطبیقی ادیان را تحصیل نمود. دکتر مجتبایی هم‌اکنون عضو هیئت علمی‌بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. از دکتر فتح‌الله مجتبایی تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف و ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌است.
برنامه « چراغداران» به تهیه کنندگی سیدمحمد حسینی باغسنگانی ساعت ۱۲:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما