امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

پوشش جنگ غزه در رسانه‌های برون مرزی

مشاهده ۱۴۸
۱۴۰۳/۰۱/۱۹- ۰۹:۵۳

امروزه رسانه‌ها تاثیر بسزایی بر افکار عمومی و شکل‌دهی نظرات جوامع مختلف دارند. یکی از موضوعات حساس و پیچیده‌ای که مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته، عملیات«طوفان الاقصی» و حملات رژیم صهیونیستی به غزه است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پس از این عملیات و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، رسانه‌های معاونت برون‌مرزی با پوشش وقایع و جنایت‌های این رژیم به ارائه یک تصویر درست، دقیق و برگرفته از واقعیت، و نیز تاباندن نور و روشنی بر زوایای پنهان جنایات و نسلکشی صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه پرداختند.  با این پیش‌فرض نگاهی اجمالی  به عملکرد رادیو تلویزیون‌های معاونت برون‌مرزی در روزهای اخیر خواهیم‌داشت.

شبکه پرس تی وی

این شبکه اقدام به پخش برنامه‌های متعددی با محوریت غزه در روزهای اخیر کرده‌است. «اسپات‌لایت» با دعوت و حضور دو کارشناس به بررسی و واکاوی جدیدترین تحولات غزه می‌پردازد، برنامه«شکاف اقتصادی» پیامدهای اقتصادی جنگ غزه بر فلسطین و رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند، برنامه«غزه تحت حمله» موضوعاتی چون برقراری آتش‌بس در جنگ غزه، مذاکرات میان طرفین، حمایت جهانیان از فلسطین و ... را می‌کاود، برنامه «رو در رو» با دعوت از مهمانان سرشناسی چون علی ابوشاهین، عضو جهاد اسلامی فلسطین، عبدالعزیز بن صالح، نخست وزیر یمن، صالح العاروری، عضو ترورشده حماس و ... به تازه ترین تحولات پیرامون جنگ غزه می‌پردازد. همچنین برنامه‌های‌«فلسطین محرمانه‌زدایی»، «جریان خاورمیانه»، «پرونده‌های پنهان»، «کانورسیشن»و«10 دقیقه»  از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

 شبکه هیسپان تی وی

برنامه‌های این شبکه با موضوع تحولات غزه و فلسطین عبارتند از: ویکی هیسپان، نقل دوباره، برنامه چند رسانه‌ای، برنامه برچسب، اشاره، شیشه دارو و رسانه‌های بی درمان و برنامه پرونده فلسطین.

همچنین برنامه«اسلام برای همه» با محوریت پویش برای فلسطین در ماه رمضان و عادی‌سازی جنایات در غزه توسط اسرائیل، و برنامه‌های «فلسطین محرمانه زدایی»، «شکاف اقتصادی»، «اسرائیل می‌گوید» و «پنجره‌ای رو به فلسطین» با محوریت مقاومت و عزت اسرا در زندان‌های رژیم صهیونیستی و مستندهایی با موضوع غزه به نام‌های«مرزهای مقاومت»، «منفی 25»، «رویای ویتوریا» و«وداع با اسلحه» و.... از این شبکه پخش شد.

 شبکه سحاب

رادیوهای عربی، آذری، ارمنی، ترکی استانبولی، کردی (سورانی و کرمانجی)، بنگلا، ملایو، سواحیلی و ... با تولید برنامه‌های خبری و تفسیری، پادکست‌هایی با محتوای غزه و نسل‌کشی، و نیز واکاوی عملکرد نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در این خصوص تلاشی همه‌گیر برای پوشش این فاجعه انسانی و اسلامی دارند.  برنامه‌های«ده غلط مشهور»، «غزه قتلگاه خبرنگاران»، «فلسطین مسئله نخست امت اسلام»، «پادکست غزه»، «قتل عام در صف غذا»، «گزارش‌های غزه»، «میزگرد سیاسی»، «مرور تحولات و وقایع روزانه غزه» و ... از این قبیل برنامه‌های رادیویی است.

 شبکه الکوثر

این شبکه با پخش برنامه‌های مختلف، سریال‌ها و مستندهایی در ارتباط با تاریخچه و پیدایش رژیم صهیونیستی، جنگ‌ها و مبارزات کشورهای عربی با رژیم اشغالگر، حمایت های غرب از این رژیم کودک‌کش و پیدایش هسته مقاومت، به عملیات «طوفان الاقصی» و نیز نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته‌است. 

 شبکه جهانی سحر

کانال آذری: برنامه‌ای تحت عنوان فلسطین از ۲۹ اسفند 1402 تا هفتم فروردین سال جاری  با موضوع غزه روی آنتن این شبکه رفت. همچنین کانال آذری در تمام برنامه‌های سیاسی خود، اقدام به نمایش همبستگی و اعتراضات مسلمانان در خصوص تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و محکومیت نسل‌کشی‌ها آنان کرده‌است.

سحر افغانستان: برنامه‌هایی مانند«چراغ سرخ» و«شهرآرا» به موضوع فلسطین در این شبکه پرداخته‌اند.

سحر اردو: در بازه زمانی 28 اسفند تا 17 فروردین این کانال شبکه سحر با پخش برنامه‌هایی همچون«اندازجهان» به موضوع آخرین تحولات فلسطین، دیدار مقامات حماس با مقامات ایرانی، صدور قطعنامه برای آتش‌بس و سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرداخته‌است.  همچنین برنامه«تیتر 1» با یازده برنامه به موضوع غزه اختصاص دارد.

کانال کردی سحر : برنامه«ایستگاه» به صورت روزانه، برنامه«ساباتی نور» و پخش تلاوت قرآن توسط کودکان فلسطینی، برنامه گفت‌وگوی ویژه سیاسی، برنامه «قدس لنا»، مستند«اسرائیل از درون»، مستند«شکوفه‌های زیتون»، مستند «80 سال مقاومت» ، برنامه «فلسطین، صدای یک امت»، برنامه «فروپاشی از درون» با موضوع نابودی مستمر رژیم صهیونیستی و ناتوانی در مبارزه با جبهه مقاومت، به موضوع غزه در این شبکه پرداخته‌اند.

 شبکه العالم

برنامه‌های این شبکه در خصوص غزه عبارتند از ویژه‌برنامه‌ای با موضوع گفت‌وگو با چهره‌های مقاومت از جمله«خلیل الحی» از اعضای ارشد حماس و«احسان عطایا» از رهبران جهاد اسلامی و نیز ویژه برنامه‌های«مع الحدث» و«پانوروما»

 

امتیاز شما