امروز چهارشنبه  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

یقین بالاترین مرتبه ایمان است

مشاهده ۷۹
۱۴۰۳/۰۲/۰۴- ۱۷:۴۸

نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با مدیر کل، معاونین و مدیران صداوسیمای استان سمنان یقین را بالاترین مرتبه و درجه ایمان دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت الااسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در دیدار با مدیر کل، معاونین و مدیران صداوسیمای استان سمنان در ادامه مبحث ایمان از منظر امام سجاد (ع) گفت: امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه میفرمایند: یقین به مراتب از تقوی بالاتر  و یک درجه نسبت به ایمان بالاتر است.

وی با اشاره به انواع نیات در عمل انسان گفت: در خیلی از موارد ممکن است فرد ایمان داشته باشد اما به دلیل ضعف ایمانش مرتکب گناه یا عدم انجام واجبات شود. وی افزود: اگر کسی به روز جزا یقین داشته باشد مانند ان است که قیامت را به عینه می‌بیند.

حجت الاسلام مطیعی ضمن برشمردن مراتب یقین افزود: مراتب یقین عبارتند از علم الیقین_ عین الیقین و حق الیقین. وی در تشریح این مراتب گفت: علم الیقین شامل آگاهی از حقیقت وعین الیقین یعنی دیدن حقیقت و حق الیقین یعنی احساس و لمس حقیقت و واقعیت است که مرحله اعلای یقین می‌باشد.

وی به روایتی از از امام سجاد علیه السلام در مورد نیت اشاره کرد و افزود: نیت لازمه همه اعمال است و در واقع عمل نتیجه و میوه نیت است.

وی گفت: خداوند رحمان از روی عدالتش نیت سوء را قبل از ارتکاب  مورد مواخذه قرار نمی دهد اما به نیت خیر اجر و پاداش عنایت می‌کند و بعد از انجام آن نیت خیر هم به فرد ثواب و پاداش خواهد داد.

 وی با اشاره به وسوسه‌های شیطان در نیات انسان در قالب " تسویل"  گفت: گاهی اوقات نیات انسان هم با وسوسه شیطان دچار چالش می‌شود یعنی شیطان با " تسویل" به معنی تزیین عمل بد در قالب عمل شایسته در نیت فرد رخنه می‌کند و این در حالی است که انسان فکر می‌کند کار خیری انجام می دهد اما در واقع در حال انجام گناه است.

گفتنی است جلسه درس اخلاق حجت الاسلام والمسلمین مطیعی نماینده محترم ولی فقیه در استان هر ماه با حضور مدیر کل، معاونین و مدیران صدا و سیمای استان سمنان برگزار می‌گردد.

 

امتیاز شما