امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
حضور شبکه‌های مختلف رادیویی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب
حضور شبکه‌های مختلف رادیویی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

کتابخانه‌ای به‌گستردگی بال صدا

مشاهده ۷۴
۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۱۰:۵۲

«کتاب» به‌مثابه رسانه این روزها با گسترش رسانه‌های متنوع هنوز در قید حیاتی مبارک است و اگرچه در قالب دیجیتال هم به بازار عرضه می‌شود یا با رسانه‌های دیگر همچون رادیو و تلویزیون بده ‌بستان‌ دارد، برای بسیاری همچنان نخستین انتخاب در رفاقت است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه‌های رادیویی با برپایی غرفه‌های رادیویی در مصلای امام خمینی(ره)، سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به‌صورت زنده پوشش می‌دهند. علاوه براین، شبکه‌ها با طراحی برنامه‌های جدید و در قالب برنامه‌های ثابت به معرفی کتاب، گفت‌وگو با ناشران، نخبگان، نویسندگان و... می‌پردازند.

 گفت‌وگوی رادیو ایران با ناشران برتر

برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از مصلای بزرگ تهران، ضمن انعکاس رویدادهای مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفت‌وگو می‌کند. «ایران امروز»، «ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می‌پردازند.

 رادیوجوان؛ چه‌خبر از کافه رادیو؟

برنامه «کافه رادیو» رادیوجوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی می‌کند و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش می‌دهد. همچنین، برنامه کافه رادیو، با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب‌های مطرح را معرفی خواهد کرد.

 رادیوفرهنگ و میزبانی از نویسندگان برجسته

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه «کتاب فرهنگ» را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته از گروه تاریخ و اندیشه تقدیم مخاطبان می‌کند. گفت‌وگوی گزارشگران با غرفه‌داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آن‌ها بخشی از این برنامه است.

برنامه «سرزمین من» به‌طور زنده با بخش‌های گزارش، گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می‌رود. برنامه «ققنوس» با معرفی کتاب در گفت‌وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵:00 روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود و برنامه «صبح به‌وقت فرهنگ» در قالب گزارش اطلاع‌رسانی پخش می‌شود.

«کتاب‌خوار»ی در رادیو تهران  

برنامه «کتاب‌خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب به‌صورت زنده تقدیم مخاطبان می‌شود. هدف از برنامه «کتاب‌خوار» ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب‌هاست. با توجه به محیطی بودن برنامه سعی شده از ویژگی‌هایی استفاده شود که مخاطب، یک نمایش عروسکی را هم در نمایشگاه ببیند. رضا صفری عروسک‌گردانی و صداپیشگی آن را به عهده دارد.

رادیواقتصادی‌ها در «گذر بازار»

رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می‌پردازد. بازار کتاب بخش 30 دقیقه‌ای از برنامه «گذر بازار» است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی می‌کند. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدیدها و فرصت‌های نشر در عصر همگرایی رسانه‌ها، چالش‌های تأمین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال‌های توزیع ازجمله مباحثی است که در گفت‌وگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح می‌شود. فناوری‌های جدید به‌کار‌گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به‌خصوص محیط زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش‌های این گزارش خواهد بود.

 رادیو معارف و همراهی با ناشران جوان

«عصر جوانی» نام برنامه‌ رادیومعارف است که از نمایشگاه کتاب به‌صورت زنده روی آنتن رادیو معارف می‌رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می‌رسد. از مهم‌ترین بخش‌های «عصر جوانی» می‌توان معرفی و گپ‌وگفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور را نام برد.

 «عشق‌کتاب»‌ها در راه رادیو سلامت

شبکه رادیویی سلامت با ویژه‌برنامه «عشق‌کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود. این برنامه باهدف معرفی کتاب‌های حوزه‌های مختلف به‌ویژه سلامت، گفت‌وگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل ‌قلم پخش می‌شود. بخش «پیرنگ» با بیان طرح و موضوع روز برنامه با توجه به نامگذاری روز روی آنتن می‌رود و بخش «پندار» گفت‌وگوهای کارشناسان درباره تأثیر و بررسی مطالعه از ابعاد گوناگون است. از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به «شیرازه» اشاره کرد که در آن  با نویسنده‌ها و مؤلفان حوزه سلامت گفت‌وگو می‌شود. بخش «قصه گوهر» هم در حوزه واژه‌شناسی و تبارشناسی است. این برنامه شامل بخش‌های متنوع دیگری است.

 رادیو ورزش روی «سکوی دانش»

ویژه‌برنامه «سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به‌صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می‌پردازد. گفت‌وگو با ناشران و نویسنده‌های کتاب‌های ورزشی از دیگر بخش‌های این برنامه است.‌

ویژه‌برنامه «سکوی دانش» درباره سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور است که به‌صورت طنز به این موضوع خواهد پرداخت.

 یک استودیوی کتابی در رادیو نمایش

رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه‌برنامه «استودیو هشت ‌یار مهربان» را به روی آنتن می‌برد. این برنامه ساعت 18:15 به‌صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش می‌شود که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار می‌شود و به اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه کتاب می‌پردازد.

 رادیو پیام روی موج آگاهی

ویژه‌برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، روزی یک ‌بار به‌صورت شناور پخش می‌شود.

 

امتیاز شما