امروز پنج شنبه  ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

نقد و بررسی کتاب ملکه یمن در «سیم وزر» رادیو فرهنگ

مشاهده ۹۱
۱۴۰۳/۰۲/۱۷- ۱۱:۴۵

برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با نویسنده کتاب «ملکه یمن» این اثر را معرفی و بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه این هفته «سیم و زر» رادیو فرهنگ «امین خرمی» به عنوان کارشناس مجری برای معرفی و نقد و بررسی کتاب «ملکه یمن» با « محدثه اصلانی» نویسنده این ‌کتاب گفتگو می‌کند. رمان «ملکه یمن» نوشته محدثه اصلانی با موضوع سابقه خون‌ریزی و نسل‌کشی یهودیان در تاریخ الهام گرفته از ماجرای قرآنی «اصحاب اخدود» است.به نوشته عده‌ای از مورخان، ذونواس حاکم یمن که یهودی بود، نجران را محاصره کرد و مردم آن را به قبول یهودیت مجبور کرد و کسانی را که از قبول کیش یهود سر باز زدند، در خندق آتش انداخت؛ در منابع مسیحیت نیز واقعه‌ای شبیه به این قصه موجود است.

محدثه اصلانی با کمک منابع تفسیری و تاریخی، این داستان را دستمایه رمان خود قرار داده است و ماجرای دختری به نام آدیا را روایت می‌کند که پدرش از بزرگان و خاخام‌های قوم یهود است.
آدیا با ذونواس، شاهزاده یمن که به شهرشان آمده است، ملاقات می‌کند و مهر پادشاه را در دل می‌پروراند، اما ذونواس بعد از ملاقات با آدیا به او بی‌اعتنایی می‌کند. در کمال ناباوری شاهزاده، آدیا را از پدرش خواستگاری می‌کند و او را همراه خود به قصرش که در یمن است، می‌برد. ذونواس بعد از مرگ پدرش و از بین بردن مخالفان پادشاه یمن می‌شود. آدیا از قصر فرار می‌کند و دچار مشکلات و خطرات زیادی می‌شود تا اینکه سرنوشت دردناک و عجیبی پیدا می‌کند. انتشارات جمکران رمان «ملکه یمن» را در ۱۷۵ صفحه روانه بازار نشر کرده است.

برنامه «سیم و زر» که ویژه نقد کتاب است، با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار و‌اجرای کارشناسی امین خرمی دوشنبه‌ها ساعت ۱۲ و۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما