امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
در حاشیه گفتگوی بی‌واسطه عوامل رادیو محرم با مخاطبان مطرح شد
در حاشیه گفتگوی بی‌واسطه عوامل رادیو محرم با مخاطبان مطرح شد

رسالت رادیو محرم و خطوط قرمز این رسانه مناسبتی

مشاهده ۹۰۵
۱۳۹۹/۰۶/۱۲- ۱۷:۰۹
تعداد بازدید:905

به‌پاس تلاش دست‌اندرکاران و برنامه‌سازان رادیو محرم که مسئولیتش بر دوش رادیو معارف در شهر قم است، امور مخاطبان اداره کل روابط عمومی (سامانه 162) میزبان عوامل این رادیوی پرشنونده در ماه محرم شد تا مستقیم پاسخگوی مخاطبان‌شان شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مخاطبان این رادیوی مناسبتی از ساعت 11 تا 12 چهارشنبه 12 شهریور پیشنهادها، انتقادها و نظرهای خود را با شماره تلفن 162 درمیان گذاشتند و طی صحبت با مدیر رادیو محرم، مجریان و برنامه‌سازان معارفی مسیر تازه‌ای را پیش روی برنامه‌سازان معارفی ترسیم کردند.

رادیو محرم که با شعار «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها» از سی‌ام مرداد با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز به کار کرد، پاسخی به مطالبه و نیاز اجتماعی مردم در ایام محرم بوده است. این شبکه رادیویی فصلی برای چهارمین سال متوالی تلاش می‌کند تا شیوه عزاداری صحیح و مورد رضای اهل‌بیت (ع) را در جامعه نهادینه و مقتل خوانی را احیا کند و تا پایان محرم به‌صورت 24 ساعته در خدمت عاشقان و سوگواران حسینی است.

این رادیو غیر از موج اف ام ردیف 5/95 مگاهرتز، از طریق اپلیکیشن ایرانصدا، گیرنده‌های دیجیتال، رادیو نما و اپلیکیشن تلفن همراه رادیو نیز قابل دریافت است.

آرشیوی غنی از مداحی‌های قومی و ملی

مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم با بیان این‌که طبق سنت هرساله مأموریت راه‌اندازی رادیو محرم به رادیو معارف سپرده‌ شد، گفت: رادیو محرم در شش کارگروه با حضور ۵۰ نفر از کارکنان رادیو معارف برای شنوندگان برنامه تولید می‌کند.

وی با اشاره به استقبال مخاطبان از انتخاب مداحی‌های این شبکه رادیویی افزود: با توجه به این‌که برخی مداحی‌ها و مرثیه‌ها مطلوب و مورد تائید بزرگان نیست، رادیو محرم سعی می‌کند بر روضه‌ها و مداحی‌های صحیح و مستدل تأکید کند تا از برخی تحریفات و انحرافات پیشگیری شود.

کاویانی یکی از اهداف این رادیو را تأمین نیاز عزاداران سراسر کشور دانست و خاطرنشان کرد: تنوع مداحی‌ها و عزاداری‌ها به‌ویژه ازنظر قومی و از اقصی نقاط کشور ازجمله دستورالعمل‌های کاری امسال رادیو محرم است و در این راستا با هیئت‌های سراسر کشور ارتباط گرفته‌ایم.

مدیر رادیو معارف افزود: جمع‌آوری مداحی‌های فاخر و با هویت، ما را صاحب آرشیوی غنی کرده و به جرأت می‌توان گفت رادیو محرم یکی از مخازن ناب مداحی و سخنرانی‌های مبتنی بر سند است.

وی استقبال مخاطبان از برنامه‌های رادیو محرم را فراتر از انتظار دانست و گفت: رضایت بیش از 90 درصدی مخاطبان این رادیو، ما را به ادامه راه امیدواری کرد و اکنون حس می‌کنم ما و شنوندگانی که امروز با ما صحبت کردند، دوستی و حس مشترک دینی شدیدی داریم.

وی بازخوانی پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی، طراحی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور، شعور را برخی از سرفصل‌های برنامه‌های این رادیو دانست و گفت: تلاش ما بر این بود که با ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی مستند از منابع متقن و معتبر شیعی، اعتباری خاص به این شبکه رادیویی ببخشیم.

کاویانی تأکید کرد: نگاه ما در رادیو محرم این است که در حوزه مقتل‌خوانی داده‌های معرفت‌بخش درباره زندگی امام حسین (ع) را دنبال کنیم تا به‌عنوان یک رادیو مرجع در این زمینه شناخته شویم.

اعتباربخشی به مرثیه‌ها و نوحه‌ها

حمید اشتری، مدیر تولید و پخش رادیو محرم با اشاره به ارتقای کیفی برنامه‌ها نسبت به سال‌های گذشته گفت: امسال با کوله‌ای پر از تجربه، پخش این رادیو را آغاز کردیم و امروز که صدای مخاطبان را می‌شنیدم، حس کردم سهم مخاطبان در این تجربه‌اندوزی بی‌شمار است، چراکه آن‌ها با ارائه نظراتشان کم‌وکاستی‌های ما را یادآور شدند.

وی افزود: رادیو محرم با دو برنامه زنده «حسینیه» و «شور شیدایی» میزبان مخاطبان است. در برنامه «حسینیه» که ساعت 12 تا 14 و 18 تا 20 روی آنتن می‌رود، سعی شده قطعات عزاداری امسال پخش شود و پاسخ پیامک‌های مخاطبان داده می‌شود.

به گفته وی، برنامه «شور شیدایی» که هرروز ساعت 17 تا 18 روی آنتن می‌رود به پخش قطعات پرطرفدار و درخواستی مخاطبان اختصاص‌یافته و در انتهای آن مجلس شب قبل یکی از هیئت‌های شاخص سراسر کشور پخش می‌شود.

اشتری خط قرمز این رادیو را مداحی‌های بدون سند، اشعار سخیف و موسیقی‌های غیرمجاز دانست و گفت: رسالت ما تقویت و ترویج اشعار، مداحی‌ها، مرثیه‌ها و روضه‌خوانی‌های فاخر و متقن است که با حضور ناظران برنامه و کارشناسانی که کاملاً به محتوای اشعار و نوحه‌های قدیمی و امروز تسلط دارند، اعتبار محتوای این شبکه تضمین می‌شود.

وی افزود: ما هر مداحی و مرثیه‌ای را پخش نمی‌کنیم، بلکه همه مداحی‌های کشور را رصد خواهیم کرد و بعد در کمیته‌ای با حضور کارشناسان بررسی می‌شود. کارشناسان موسیقی، شعر و مقتل در این کمیته حضور دارند و همه مداحی‌ها و مرثیه‌ها به لحاظ موسیقی، شعر و مقتل موردبررسی قرار می‌گیرند؛ بنابراین مداحی یا روضه‌های ضعیف پخش نخواهد شد یا اگر اشعار مداحی توهین به اهل‌بیت (ع) تشخیص داده شود یا نوع آهنگ‌ها متناسب با این ایام نباشد، روی آنتن نمی‌رود، زیرا هدف ما ارائه الگوی صحیح به مخاطب است.

همدم خانگی عزاداران حسینی

رضا حبیبی، گوینده رادیو محرم نیز با اشاره به استقبال شنوندگان رادیو محرم از مرثیه‌ها و مداحی‌های این شبکه گفت: اغلب شنوندگان درخواست شنیدن مداحی نواحی دارند و دوست دارند اشعار محلی و قدیمی منطقه‌شان را در این رادیو بشنوند.

وی با اشاره به شیوع کرونا و تأثیرش روی شنوندگان رادیو محرم گفت: به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیاری از مخاطبان دوست داشتند با صدای این رادیو در خانه‌ای که خودشان تبدیل به حسینیه کرده‌اند، عزاداری کنند. علاوه بر تماس‌های امروز مخاطبان، ما هرروز چندین تماس داریم که می‌گویند به دلیل خانه‌نشینی تنها دلخوشی‌شان برای سوگواری این شبکه رادیویی است.

توجه به نواها و مداحی‌های محلی

رضا مولایی، دیگر گوینده رادیو محرم نیز با اشاره به بازتاب عزاداری هیئت‌های کشور در شهرهایی همچون زنجان، یزد، مشهد، تبریز و... گفت: همه این موارد از رادیو محرم قابل دریافت است و همین موضوع مخاطبان را راضی نگه داشته است، چراکه هر شنونده‌ای دوست دارد صدای مداحان محلی و منطقه‌ای را از رادیو بشنود.

وی درخواست شنوندگان مبتنی بر فرهنگ‌سازی در مفاهیم عاشورا را مهم تلقی کرد و گفت: بسیاری از شنوندگان دوست دارند درباره مقتل‌ها و اشعار نواحی بیشتر بدانند و درخواست‌شان از رادیو محرم این است که این رادیو وارد مباحث محتوایی شود.

به گفته مولایی، برخی از شنوندگان این رادیو دوست دارند این رادیو متوقف نشود و پس از محرم و اربعین با مناسبت‌های قمری نیز ادامه پیدا کند که ما نیز این درخواست را بازتاب دادیم.

تأکید بر عزاداری سنتی

سید محمدمهدی رکنی، یکی دیگر از گویندگان رادیو محرم نیز با بیان اینکه از سال 96 رادیو محرم کار خود را آغاز کرده است، مطرح کرد: ما در ابتدای کار در بخش آرشیو تنها از 10 مداح استفاده می‌کردیم، اما امسال این تعداد به بیش از 40 نفر رسیده است.

وی افزود: تأکید ما بیشتر بر عزاداری سنتی است، چون یکی از مباحثی که فراموش‌شده مقتل خوانی و روضه‌های سنتی است که ما توجه ویژه‌ای به این مسئله‌داریم و تلاش می‌کنیم با کمک از مداحی‌های ارسالی شبکه را غنی کنیم.

رکنی با اشاره به همراهی برنامه‌سازان رادیو معارف در رادیو محرم یادآور شد: حساسیت ما در رادیو محرم به‌اندازه رادیو معارف است، چراکه این برنامه‌ها الگویی برای شنوندگان فصلی رادیو خواهد بود.

درخواست سیگنال‌رسانی قوی برای رادیو فصلی

محمدجواد محمدی، گوینده و تهیه‌کننده رادیو معارف و رادیو محرم در پاسخ به میزان استقبال مخاطبان گفت: با اینکه هرروز نظرات مخاطبان در رادیو را دریافت می‌کنیم، اما تجربه شنیدن صدای مخاطبانی که به امور مخاطبان زنگ می‌زنند و خواسته‌هایشان را می‌گویند، برایم رضایت‌بخش بود.

وی به لزوم تقویت آنتن‌های رادیو فصلی اشاره کرد و گفت: هر سال ما با این مشکل روبرو هستیم و بسیاری از مخاطبان از عدم دریافت موج رادیو محرم در شهرستان‌شان گله می‌کنند. امروز نیز چندین تماس دریافت کردم که درخواست سیگنال‌رسانی قوی برای رادیو فصلی داشتند که امیدوارم این مشکل در آینده حل شود.

تصاویر

امتیاز شما