امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با ایرنا:
در گفت‌وگو با ایرنا:

«محفل» در انس مردم با قرآن اثرگذار بود/ تاثیر کارآمدی حکومت اسلامی در قرآن‌باوری جامعه

مشاهده ۱۶۱
۱۴۰۳/۰۲/۰۱- ۱۰:۵۷
تعداد بازدید:161

کارشناس مذهبی با بیان اینکه برنامه «محفل» کمک شایانی به انس مردم با قرآن کرد، گفت: در دورانی که صدا و سیما در حال ازدست‌دادن مرجعیت اصلی خود است، این‌همه دیدن و شنیدن قرآن در برنامه محفل بسیار نویدبخش بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت‌الاسلام علی سرلک در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا درباره راهکارهای انس بیشتر مردم با قرآن گفت: یک کار اصلی این است که مردم‌باور کنند که قرآن برای زندگی آنها مفید است و این به کارآمدی حکومت اسلامی‌که بر اساس معارف اسلامی‌شکل می‌گیرد، برمی‌گردد. این مساله خیلی مهم است که اگر به نام قرآن و اسلام، حکومت می‌شود، مردم احساس کنند که تحولات مثبتی در زندگی آنها ایجاد می‌شود و این سبب می‌شود که مردم به قرآن روی‌آورند.

وی افزود: کارآمدی نظام جمهوری اسلامی‌باید در سطح قابل‌قبولی باشد تا مردم بدانند که این از دولت قرآن است و مسئولان باید بدانند که در برابر قرآن موظف هستند. چنانچه قرآن در آیه ۹۱ سوره حجر گلایه می‌کند و می‌فرماید «الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ؛آنان که قرآن را (به میل خود و غرض فاسد خویش) جزءجزء و پاره‌پاره کردند یعنی بعضی را قبول و بعضی را رد کردند».

پژوهشگر حوزه دین درباره برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌ها و مراسم‌های قرآنی امسال از جمله برنامه محفل، اجتماع بزرگ امام حسنی‌ها و پویش زندگی با آیه‌ها در انس مردم با قرآن بسیار موثر بوده است. در دورانی که صدا و سیما در حال ازدست‌دادن مرجعیت اصلی خود است، این‌همه دیدن و شنیدن قرآن در برنامه محفل بسیار نویدبخش بود.

          

قرآن کتاب هدایت و قطب‌نمای مسیر زندگی

سرلک از قرآن به عنوان کتاب هدایت و قطب‌نمای پیداکردن مسیر یاد کرد و گفت: کارکرد ویژه قرآن، هدایت و بیان هدف و تبیین مسیر است. بنابراین انسان به سبب انس با قرآن به خودیابی و خودپروری دست پیدا می‌کند. ازاین‌رو، خواندن قرآن یک ضرورت است. در روایاتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است «هر گاه فتنه‌ها، همچون پاره‌های شب تار، شما را در میان گرفتند، به قرآن چنگ در زنید؛ چرا که قرآن مسیر است و انسان برای رهسپار شدن به حقیقت، گریزی از مصاحبت و همراهی با قرآن ندارد».

وی اضافه کرد: برنامه محفل بسیار موثر بوده و کمک شایانی به انس مردم با قرآن کرده است. امیدواریم این برنامه و مراسم‌های قرانی دیگر همچون اجتماع بزرگ امام حسنی‌ها و پویش زندگی با آیه‌ها، گام اول در این زمینه باشد و در گام‌های بعدی شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم. برنامه محفل، هم در شکل و هم در محتوا چند گام به جلو بود و باید به سازمان تبلیغات اسلامی و دست‌اندرکاران این برنامه فاخر تبریک گفت.

پژوهشگر حوزه دینی یکی دیگری از راه‌های انس بیشتر مردم با قرآن را تولید برنامه‌های قرآنی، تقدیر از پیشکسوتان قرآن و ترویج معارف قرآن دانست و افزود: همه برنامه‌های قرآنی باید نوآورانه، حساب شده و با طرح و راهبرد باشد تا باعث جذب نسل هیجانی امروز شود.

امتیاز شما