امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

گزیده‌گویی در هنگام سحر

مشاهده ۱۴۶۴
۱۳۹۸/۰۲/۲۸- ۱۴:۰۸

محتوای برنامه ماه خدا متناسب با زمان پخش و اقتضای مخاطب در هنگام سحر انتخاب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حسن سلطانی مجری برنامه «ماه خدا» در گفت‌وگویی از تدبیر این برنامه برای جلب نظر مخاطبان هنگام سحر سخن گفت. سلطانی با بیان اینکه مخاطبان برنامه‌های سحرگاهی در سراسر کشور با فاصله زمانی خاص به جمع مخاطبان برنامه اضافه می‌شوند و قشرهای مختلفی هستندگفت: ما باید مجموع این مخاطبان را در نظر بگیریم و در بسته‌هایی که برای ساعت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم سعی کنیم تا همه مخاطبان را راضی نگه داریم. برای مثال از قطعه‌های ادبی، ‌عرفانی، بوستان و گلستان، نظامی، ترجمه ادعیه، دعای ابوحمزه، افتتاح و دعای سحر استفاده می‌کنیم. وی افزود: اگر سیره معصومان را خوانده باشید می‌بینید که در زمان سحر، اغلب به دعا و راز و نیاز می‌پرداختند،‌ به همین خاطر آن زمان از روز دیگر عملاً فرصتی برای صحبت درباره فلسفه روزه‌داری نیست و باید مطالب بسیار کوتاه، شیرین، گویا و بر اساس حوصله مخاطب در زمان سحر چیده شود. همچنین با احتساب برنامه‌های میانی و پلی‌بک‌ها، «ماه خدا» جُنگ معرفتی برای سحرهای ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود. این مجری تلویزیونی با اشاره به محبوب‌ترین بخشی که توسط مخاطبان مورد استقبال قرار گرفته است، گفت: در آن ساعت از شبانه روز انتظار ارسال پیامک از جانب مخاطبان نداریم؛ چراکه هر کسی از خواب بلند شود دغدغه‌های دیگری دارد مثل عبادت و خوردن سحری. اما بیش‌ترین بخشی که مردم از آن استقبال کردند، بخش‌های کوتاهی از سخنان بزرگانی چون آیت‌الله جوادی آملی، فاطمی‌نیا، انصاریان، عالی، ‌علوی تهرانی و ... است. سلطانی درباره اینکه چقدر مخاطب قالب‌های تکراری را در این سبک برنامه‌ها پسند می‌کند، ‌گفت: قالب تکراری در سایر برنامه‌های سیما با برنامه‌های سحرگاهی تعریف متفاوتی دارد. برای مثال اگر هر شب دعای سحر را پخش نکنید مردم می‌گویند حتماً اتفاقی افتاده است، اما اگر هر شب دعای سحر را به جای خود و با برنامه‌ریزی پخش کنید می‌گویند که همه چیز سر جای خودش است. ممکن است در برنامه‌های سحرگاهی هر شب دعای ابوحمزه، دعای سحر و مناجات و آوازهای عرفانی پخش شود، اما این تکرار آزار دهنده نیست. وی ادامه داد: البته باید سازندگان برنامه‌های مناسبتی، تنوع صداها و خواننده‌های  این دعاها را رعایت کنند تا دچار تکرار نشوند. ما برای امسال فقط پنج دعای سحر از آقای حیدرزاده، میرداماد، زین العابدین،‌ مرحوم سید عباس صالحی و موسوی قهار ضبط کردیم که در هفته یک شب و در ماه چهار شب دعاخوانی هر کدامشان پخش می‌شود و به این ترتیب تنوع را در برنامه رعایت کرده‌ایم.

این مجری در ادامه نیز با اشاره به مکان‌هایی که برای ضبط این دعاها در نظر گرفته شده است، نیز افزود: علاوه بر تعدد صداهای مختلف برای دعاهای سحرگاهی، ما از لوکیشن‌های مختلفی برای ضبط این دعاها استفاده کرده‌ایم. باغ ایرانی یکی از این لوکیشن‌ها بود. وی درباره اذان‌های متنوع صبح گفت: آقایان فردی، کریم منصوری و قاری‌های بسیاری برای اذان‌گویی به برنامه دعوت شدند و برای ضبط اذان به مشهد اردهال رفتند. با توجه به اینکه از قبل اذان‌های بسیاری را به صورت ضبط شده در اختیار داشتیم، بنا را بر این گذاشتیم تا کار جدیدی در لوکیشن جدید انجام دهیم.

سلطانی ضمن پاسخ به این سؤال که چرا بعد از اذان صبحگاهی برنامه «ماه خدا» به یکباره تمام می‌شود، گفت: سحر تعریفی دارد و از نیمه شب تا طلوع فجر و اذن صبح، سحر نامیده می‌شود و از ساعت ۲ تا اذان، زمان سحر است و اینکه چرا برنامه بعد از اذان رها شده به نظر می‌آید به این سبب است که آغاز برنامه ما ساعت ۲ و پایان آن بعد از دعای روز و نماز جماعت صبح است و بعد از آن مطلبی چهار دقیقه‌ای خوانده می‌شود و بعد از پخش آوازی عرفانی، آنتن به جزء خوانی سپرده می‌شود. ما در پایان برنامه با مخاطبان خداحافظی می‌کنیم، اما مبنا را بر این می‌گذاریم که در سایر شهرها هنوز اذان نشده است.

وی درباره حضور کارشناس مذهبی در برنامه سحرگاهی «ماه خدا» نیز عنوان داشت: برای برنامه سال‌های گذشته نیز در هر ده شب از یک کارشناس استفاده کردیم. در این ۱۲ شب با آقای برازش درباره اهمیت دعا صحبت کردیم و بازخوردهای خوبی هم گرفتیم. شاید من هم موافق بحث‌های خیلی طولانی در فرمت این برنامه نیستم؛ چرا که گفت‌وگوهای طولانی، ضرباهنگ برنامه را کند می‌کند و سبب ریزش مخاطب می‌شود.

سلطانی درباره تنوع کارشناس‌های این برنامه نیز گفت: تا پایان ماه مبارک رمضان سه کارشناس داریم. آقای شهاب مرادی در شب رحلت حضرت خدیجه (س)، آقای آقا تهرانی در ۹ شب بعد و آقای شجاعی در ده شب پایانی رمضان به عنوان کارشناس در برنامه حاضر خواهند شد.

وی ضمن توضیح ویژه برنامه شب‌های وفات حضرت خدیجه (س) و ولادت امام حسن مجبتی (ع) گفت: شب دهم و یازدهم به صورت ویژه درباره حضرت خدیجه (س) صحبت می‌کنیم، چرا که معتقدم در طول سال کم‌تر به این بانوی جلیل‌القدر پرداخته می‌شود. ایشان فردی بود که همه مسلمان‌ها به او مدیون هستند و همه هست و نیست خود را فدای پیغمبر اکرم (ص) کرد و از هیچ گونه تلاش و عشق ورزی به پیامبر فروگذاری نکرد. همچنین در شب پانزدهم و شانزدهم نیز به طور ویژه به امام حسن مجتبی (ع) می‌پردازیم.

این مجری با اشاره به برنامه‌های ویژه‌ای که برای سحرگاه شب‌های قدر در نظر گرفته‌اند، عنوان داشت: در این شب‌ها موضوع گفت‌وگوهایمان با شب قدر و امیرالمؤمنین (ع) همخوانی دارد. از شب هجدهم ماه رمضان ما وارد ایام قدر می‌شویم و در آن روزها تا شب بیست و سوم اغلب مطالب مورد بحث ما در منزلت، مقام و شأن حضرت علی (ع) است. بعد از آن تا پایان ماه رمضان وارد مرحله سوم و پایانی ماه و قدر دانستن این ماه می‌شویم.

امتیاز شما