امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
در«فصل نو»ی پرس تی وی؛
در«فصل نو»ی پرس تی وی؛

مروری بر روابط آمریکا و چین به روایت کتاب «عزم جنگ»

مشاهده ۲۸۶
۱۳۹۸/۰۷/۰۸- ۱۲:۱۵
تعداد بازدید:286

برنامه این هفته «فصل نو» (New Chapter) در شبکه پرس تی وی به معرفی و بررسی کتاب «عزم جنگ: آیا آمریکا و چین می توانند از دام توکودیدس فرار کنند؟» می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه به تهیه‎‏کنندگی حسن جمالی نیک و تولید شده در لندن، ضمن معرفی کتاب گراهام آلیسون، زوایای مختلف احتمال رویارویی آمریکا با چین را بررسی می‎کند. آلیسون در کتاب «عزم جنگ» به مقایسه دو اقتصاد بزرگ جهان در دهه‌های اخیر پرداخته است و ضمن مروری بر سوابق درگیری‌های میان آمریکا و چین در طول تاریخ (که به گفته نویسنده، 16 بار احتمال درگیری میان این دو کشور وجود داشته است) به نقد و تبادل نظر درخصوص رشد اقتصادی و نظامی چین و تبدیل شدن این کشور به تهدیدی برای سلطه آمریکا بر جهان و احتمال بروز جنگ در پی تنش های اخیر میان دو کشور می‎پردازد. واکاوی زوایای مختلف و تبعات احتمال رویارویی آمریکا و چین و نگاهی به تاریخ و درس‎های گذشته بر اساس نظرات توکودیدس تاریخ‎نگار یونانی و نویسنده «تاریخ جنگ پلوپونزی» از دیگر محورهای بحث برنامه در این زمینه است که در گفت‎وگو با نویسنده کتاب و دو تن از کارشناسان حوزه نقد کتاب بررسی می‎شود.

برنامه«فصل نو» با اجرای دِرِک کانوِی سه‎شنبه 9 مهر، ساعت 7:20 به وقت تهران روی آنتن پرس تی وی می‎رود. تکرار این برنامه نیز چهارشنبه ساعت 10:20 و پنجشنبه ساعت 23:20 روی انتن می‌رود.

امتیاز شما