امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

رمزگشایی «چرخ» از رمز دوم پویا

مشاهده ۳۸۸
۱۳۹۸/۰۹/۱۹- ۱۲:۱۵

«چرخ» سه‌شنبه 19 آذر، درباره رمز دوم پویا مناظره‌ای برگزار می‎کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از برنامه‌ تلویزیونی «چرخ»، مائده‌ گیوه‌چین، مجری-کارشناس «میزِ فناوری»، با رضا قربانی، کارشناس کسب‌وکارهای فناوری مالی و عماد ایرانی، متخصص پرداخت‌های الکترونیک گفت‌وگو می‎کند.
رمز پویا به رمز اول یا دوم کارت گفته می‌شود که متغیر بوده و پذیرش آن توسط مؤسسه‌ اعتباری در خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی مبتنی بر کارت در یک بازه‌ زمانی مشخص، تنها یک‌بار انجام شود. سارقان با استفاده از اطلاعات کارت در کنار رمز دوم ثابت می‌توانند حساب فرد را به‌سرعت خالی کنند. برای جلوگیری از این ماجرا در بسیاری از کشور‌های جهان رمز دوم یک‌بارمصرف در نظر گرفته ‌شده است. با استفاده از این روش سارقان در نهایت با فریب کاربر رمزی را به‌دقت می‌آورند که فقط یک‌بار قابلیت استفاده داشته و عملا سرقت از حساب کاربر را غیرممکن می‌کند. پلیس فتا اعلام کرده که در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آنها به خاطر ناآگاهی مردمی‌بوده، تشکیل ‌شده است. پلیس فتا پیش‌بینی کرده با رمز یک‌بار مصرف، میزان جرایم این حوزه از ۳۵ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کند.
گزارشی از جزئیات کار یک متخصص بازپروری حیوانات در کلینیک حیات‌وحش پارک پردیسان، یکی دیگر از بخش‌های شصت‌وچهارمین قسمت فصل ششم برنامه‌ «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. «چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود.
مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما