امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

نسیم حیات از جای خالی آبخیزداری در کشور می‌گوید

مشاهده ۳۰۵
۱۳۹۸/۱۰/۰۷- ۱۳:۴۰

پنجمین قسمت از برنامه «نسیم حیات» با موضوع آبخیزداری، به تهیه‎کنندگی امیرحسن خواجوی، یکشنبه 8 آبان، از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به محض وقوع بارش‎های شدید، از پایتخت گرفته تا محروم‌ترین مناطق کشور با روان‌آب‎هایی مواجه می‌شوند که زندگی روزمره آن‌ها از حالت طبیعی خارج می‌کند. این مسئله در اوایل امسال و همین سیل اخیر اهواز به روشنی دیده می‌شد. اما آیا راه مقابله با روان‌آب‎ها سد زدن‌های پی در پی و صرف هزینه‌های گزاف است؟ و یا هدایت آب‎های شیرین به دریاهای شور و بیابان‌ها؟ چرا آبخیزداری به عنوان یکی از کم‌‎هزینه‎ترین و در عین حال کارآمدترین روش‎ها آن‎چنان که باید به آن توجه نمی‌شود؟

با این توضیحات، «نسیم حیات» در این قسمت به آبخیزداری می‎پردازد و اینکه اگر این مسئله جدی گرفته می‌شد تا چه حد می‎توانست از خسارات ناشی از سیلاب‎ها جلوگیری کند و حتی می‎توان آن را به فرصتی برای تقویت آب‎های زیرزمینی کشور کم‌آبی مثل ایران تبدیل کند.
خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دکتر علی سلاجقه استاد تمام دانشکده منابع طبیعی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پنجمین قسمت از «نسیم حیات» به آسیب‌شناسی وضعیت آبخیزداری کشور و تشریح اهمیت آن می‎پردازد.
«نسیم حیات» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که هر هفته یکشنبه‌ها به تهیه‎کنندگی امیرحسن خواجوی و با اجرای اسماعیل باستانی از ساعت 21:30 به مدت 50 دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما می‎رود.

امتیاز شما