امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

اهتمام تلویزیون برای معرفی مفاخر ادبی ایران

مشاهده ۲۸۲
۱۳۹۸/۱۱/۰۱- ۰۷:۲۸

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما از ساخت برنامه‌های تلویزیونی با موضوع زندگی‎نامه و معرفی آثار مفاخر و شاعران نامی‌کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر مسعود احمدی افزادی در مراسم قدردانی از دانش آموختگان کارگاه آموزشی «پاسداشت زبان فارسی در تولیدات پویانمایی» گفت: همه شبکه‌های تلویزیونی موظف هستند طبق جدول پخش برنامه‌ها که در اختیار آن‎ها قرار داده می‌شود، به این مهم بپردازند که در حال حاضر 13 یا 14 برنامه در حوزه زبان فارسی روی آنتن معاونت سیما می‌رود.
وی افزود: در این زمینه سه گام مهم پیش روی ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی قرار گرفته است. در گام اول، فعالیت ستاد معطوف به ساخت «برنامک» های کوتاه با موضوع زبان فارسی به عنوان زبان معیار مانند «فارسی را پاس بداریم» و یا «نَقل و نُقل» و تعدادی برنامک دیگر شده است. این گام تا پایان سال 98 استمرار دارد. احمدی افزادی ادامه داد: گام دوم به تولید برنامه‌های مستقل در حوزه ربان فارسی می‌پردازد.
این گام تا تابستان سال آینده ادامه دار خواهد بود که در آن طرح‎های برنامه‎سازی از جمله مسابقه‌ها، گونه‌های جذاب برنامه‎ای و مخاطب‎پسند، برنامه‌های شبانه با موضوع زبان و ادبیات فارسی و تعدادی دیگر جمع‎آوری و آماده تولید می‌شوند.
رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما گفت: گام سوم مربوط به نیمه دوم سال 99 می‌شود که در آن تلاش می‌شود زندگی نامه و آثار مفاخر زبان فارسی وارد گونه‌های نمایشی شود و مخاطبان از قاب تلویزیون با زندگی و آثار شاعران و بزرگان زبان و ادبیات فارسی در قالب‎های مختلف برنامه‎سازی می‎پردازند.
مدیر شبکه آموزش سیما افزود: همچنین پیش‎بینی شده است تا گروه ویژه زبان فارسی در معاونت سیما راه‎اندازی شود. این گروه به صورت خاص به جمع‎آوری آثار تولید شده با موضوع زبان فارسی و همچنین ارائه طرح و تولید برنامه‌های جدید در این حوزه تلاش می‎کند.
رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما در پایان سخنان خود، رویکرد مرکز پویانمایی صبا در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در تولید آثار پویانمایی را بسیار قابل توجه و شایسته قدردانی دانست و گفت: خوشبختانه امروزه هر شبکه، نماینده ویژه زبان فارسی خود را شناخته و اراده پاسداشت و تقویت زبان فارسی در شبکه‌ها به ظهور رسیده است.
در ادامه جلسه محمد رحیم لیوانی با قدردانی از اهتمام نویسندگان و تهیه کنندگان بخش پویانمایی نسبت به پاسداشت زبان فارسی در تولیدات خود، گفت: موضوع زبان و ادبیات فارسی در تولیدات پویانمایی مرکز صبا بسیار حائز اهمیت است چرا که مخاطبان آن، قشر خردسال، کودک و نوجوان جامعه است.
رئیس مرکز پویانمایی صبا افزود: شاخص ترین امتیاز دوره آموزشی «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در پویانمایی» این بود که به صورت کارگاهی و تعامل استاد و دانشجو و در چندین جلسه متوالی برگزار شد و فراگیران دوره از مطالب آموزشی بسیار ابراز خرسندی می‌گردند.
در این جلسه علاوه بر رؤسای ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما و مرکز پویانمایی صبا، دکتر ذالفقاری رئیس پژوهشکده زبان‎شناسی، کتیبه‌ها و متون، خانم دکتر تهرانی نماینده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و تعدادی از پیشکسوتان پویانمایی حضور داشتند و این مراسم با اهدای سپاس‎نامه پایان دوره آموزشی «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در پویانمایی» به فراگیران، پایان یافت.

امتیاز شما