امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی جایگاه انسان در اسلام

مشاهده ۵۳۰
۱۳۹۸/۱۲/۲۰- ۱۳:۵۵

برنامه «اسلام دات کام» (Islampuntocom) از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی در این قسمت به بررسی جایگاه انسان در اسلام می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «اسلام دات کام» در هر قسمت به موضوعات اساسی دین اسلام می‌پردازد و این بار جایگاه انسان در اسلام را بررسی می‎کند.
اندیشه دینی چه نظری در خصوص انسان دارد؟ برخی از فلاسفه، انسان را مدح کرده‌اند و او را ذاتاً خوب دانسته‌اند و برخی وی را بدسرشت‌ خوانده‌اند. در الهیات مسیحی پس از گناهِ نخستین، همه انسان‌ها سرشتی گناهکار یافته‌اند و مسیحیت برای نجات انسان‌ها فرود آمده است. اما دین اسلام در خصوص جایگاه انسان در زندگی چه نظری دارد؟ خداوند در قرآن کریم انسان را خلیفه خدا در زمین می خواند. در جایی دیگر در قرآن خداوند انسان را دارای بالاترین ظرفیت علمی در میان کل مخلوقات خود می داند. چنین مخلوقی را از دیدگاه دینی اشرف مخلوقات خوانده‌اند. در عین حال این خلیفه خداوند شخصیتی آزاد دارد و می‌تواند راه شقاوت یا سعادت را برگزیند. خداوند از انسان خواسته است تا با انتخاب خود یکی از دو راه سعادت و شقاوت را اختیار کند. انسان شخصیتی دو قطبی دارد: از سویی دارای ذاتی پاک و خداجو است و اگر در مسیر درست این سرشت خود را به فعلیت برساند، هیچ گاه از راه بندگی خداوند و انجام نیکی‌ها روی برنمی‎گرداند.
از سوی دیگر، مطابق قرآن انسان می‎تواند ستمگر و ناسپاس باشد. قرآن معتقد است که انسان باید معمار خودش باشد و شرط آنکه انسان بتواند از پتانسیل‎های کامل خود استفاده کند، ایمان است «اسلام دات کام» به تهیه‎کنندگی روح الله محقق و با اجرای سهیل اسعد چهارشنبه ساعت 18:30 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه هیسپان‎تی‎وی پخش می‌شود و پنجشنبه ساعت 19:30 و جمعه ساعات 03:30، 9:30 بازپخش می‎شود.

امتیاز شما