امروز سه شنبه  ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تسلی خاطری برای جامعه هنری در سوگ بازیگر پیشکسوت

مشاهده ۹۵۵
۱۳۹۹/۰۳/۲۶- ۱۰:۳۷

جمعی از مسئولان کشور و جامعه هنری درگذشت بازیگر فقید محمدعلی کشاورز را تسلیت گفتند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پس از اعلام خبر درگذشت استاد محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و جامعه هنری برای درگذشت این هنرمند فقید پیام تسلیت فرستادند:

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی

 مرحوم کشاورز، چهره ماندگار و محبوب نزد ملت ایران

 «انالله و اناالیه راجعون، درگذشت هنرمند توانا و پیشکسوت عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون استاد محمدعلی کشاورز موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان چهره ماندگار و محبوب در نزد مردم ایران و در طول سالهای عمر خویش در خدمت به فرهنگ و هنر کشور بوده و آثار بیاد ماندنی برجای گذاشته و نقش های مهمی را خلق و در ذهن مردم به یادگار گذاشتند که بدون شک در گنجینه هنر این مرز و بوم ماندگار و درخشان  خواهد بود .

اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان این هنرمند گرانقدر به جامعه فرهنگی و هنری کشور ، خانواده آن مرحوم و مردم هنردوست ایران ، برای این فقید سعید از درگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت مسئلت می‌کنم.»

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

درگذشت هنرمند با ارزش و گرامی‌کشورمان جناب آقای محمد علی کشاورز برای دوستداران هنر تأسف بار است. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان ایشان به خانواده گرامی‌شان و به جامعه هنری کشور به ویژه اهالی سینما و تئاتر برای ایشان رحمت الهی را مسألت می نمایم. 

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور

درگذشت بازیگر پرآوازه و پیشکسوت عرصه تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور استاد محمد علی کشاورز موجب تاسف و تاثر گردید. خدمات ارزنده این هنرمند بزرگ و مردمی‌به فرهنگ و هنر این مرز و بوم و نقش آفرینی‌های کم نظیر و ماندگارش در عرصه بازیگری، خاطره انگیز و فراموش ناشدنی است.

این مصیبت را به ملت ایران، اصحاب فرهنگ و هنر، علاقه مندان و بستگان به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.

خاطره جمعی ما هرگز نام «کشاورز» را از یاد نخواهد برد

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت. در پیام سیدعباس صالحی آمده است: «خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر  استاد محمدعلی کشاورز موجب تاثر شد. مردم هنردوست کشورمان سالیان متمادی، شاهد نقش آفرینی‌های کم نظیر او در سینما، تئاتر و تلویزیون بودند و خاطره جمعی ما هرگز نام او را از یاد نخواهد برد.

اینجانب فقدان این هنرمند  بزرگ را به خانواده ایشان، جامعه هنری و عموم هموطنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه برای آن عزیز از دست رفته و صبر و بردباری بازماندگان محترم را خواستارم.

وزیر فرهنگ همچنین در توییتی برای درگذشت مرحوم کشاورز نیز نوشت: شصت سال با مردم و برای مردم. از نخستین حضور در تئاتر تا امروز. خاطره‌هامان لبریز از عطر ماندگار اوست. دلمان برای اسطوره‌های نمایش و سینما تنگ می‌شود: رشیدی، انتظامی، مشایخی و از امروز کشاورز. خداوند نصیریان را به سلامت دارد! به ایشان و خانواده استاد کشاورز تسلیت میگویم.

سلطانی‌فر  وزیر ورزش و جوانان

از شمار دو چشم یک تن کم

فسبحان الذی بیده ملکوت کل شیءٍ و الیه ترجعون، درگذشت هنرمند نامدار استاد محمدعلی کشاورز، جامعه بزرگ و فرهیخته تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور را متاثر کرد.

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

بی‌شک نقش‌آفرینی‌ها ماندگار و خاطره ساز این چهره بی بدیل در آثاری چون هزاردستان، کمال الملک، مادر، پدرسالار و... عرصه سینما و  تاریخ هنر این سرزمین را با فقدانی عظیم مواجه خواهد کرد.

اما آنچه این عروج را معنایی ویژه می‌بخشد یادمان این هنرمند برجسته در عرصه هنرهای نمایشی این سرزمین است که تا همیشه تاریخ در اذهان مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی جاویدان خواهد ماند.

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
 یادگاری که درین گنبد دوّار بماند 

یادش را گرامی می‌دارم و از خداوند برای پدرسالار هنر، علو درجات و مغفرت الهی آرزومندم.

 

منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

استاد محمدعلی کشاورز با ایفای نقش های ماندگار، کارنامه درخشان و پرباری را از خویش در تاریخ تئاتر و تلویزیون ایران به جا گذاشت. این استاد فرهیخته از چهره‌های تاریخ تئاتر و تلویزیون ایران بود که با ایفای نقش های ماندگار، کارنامه درخشان و پرباری را از خویش در تاریخ تئاتر و تلویزیون ایران به جا گذاشت.

بنده ضمن ابراز همدردی با خانواده ارجمند و بازماندگان شریفش و اهالی فرهنگ و هنر، مغفرت و رضوان الهی را برای این استاد عزیز و صبر و اجر را برای بازماندگان مسئلت دارم.

 

 حمید نیلی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

نقش آفرینی‌های بی بدیل زنده یاد کشاورز جاویدان خواهد ماند

«انالله و انا الیه راجعون. درگذشت هنرمند نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون استاد محمدعلی کشاورز، جامعۀ بزرگ و فرهیختۀ هنرهای نمایشی کشور را متاثر کرد.

بی‌شک نقش‌آفرینی‌های ماندگار و خاطره ساز این چهرۀ بی بدیل عرصۀ بازیگری و خلق شخصیت‌های مانا در تاریخ تئاتر و سینمای ایران، تا همیشه در اذهان مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی جاویدان خواهد ماند.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و ستاد اجرایی هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، فقدان جبران‌ناپذیر این هنرمند توانمند را به عموم جامعۀ شریف تئاترکشور و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و غفران الهی مسئلت می‌کند.

  سازمان بسیج هنرمندان

او همچون دری تابنده در عرصه فرهنگ و هنر ایران می‌درخشید

«محمدعلی کشاورز ازجمله بازیگران و چهره‌های ماندگار و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و یکی از سرمایه‌های ارزشمندی بود که همچون دری گرانبها و تابنده در عرصه فرهنگ و هنر ایران زمین می درخشید. بی شک فقدان این هنرمند خسرانی بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه بزرگ هنری کشور است.

 ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی این هنرمند مردمی و محبوب و همچنین به عموم هنرمندان و هموطنان گرامی، برای بازماندگان معزز آن مرحوم صبر جمیل و برای روح پرفتوح این هنرمند پیشکسوت علو درجات را مسئلت می‌کنیم.»

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه

 استاد محمدعلی کشاورز از تبار هزاردستان هنر بودند

استاد محمد علی کشاورز از تبار هزاردستان هنر بودند که در قاب سیمین سینما، تئاتر و تلویزیون، نقش های ماندگار به یادگار گذاشتند.

هنرنمایی ایشان در لوح دل و جان ایرانیان و تاریخ پرفروغ سینمای ایران جاودانه است. درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به هموطنان هنردوست و اهالی هنر تسلیت می‌گویم

حسینی: در پس سال‌های عمر پربار استاد کشاورز آسمان آبی دیده می‌شود

 معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 در پس سال‌های عمر پربار استاد کشاورز آسمان آبی دیده می‌شود

محمدعلی کشاورز بازیگر و هنرمند ارزشمند کشورمان از نسل هنرمندانی است که با حمیت و جدیت چراغ تئاتر و صحنه و هنر را روشن نگه داشتند، نقش‌های به یادماندنی بازی کردند و در هموار شدن راه دشوار هنر نقش داشتند. استاد کشاورز چند دهه با نقش آفرینی خود در تئاتر و سینما و تلویزیون خاطراتی ماندگار به یادگار گذاشت و ما در برابر آیینه هنر این هنرمندان به زندگی و چگونه زیستن فکر کردیم.

استاد محمدعلی کشاورز نوشته بود «یکی از سرمایه‌های بزرگ من تئاتر است»، تئاتر و صحنه و هنر را سرمایه بزرگ زندگی خود می‌دانست و امروز تئاتر، سینما و تلویزیون در اندوه یکی از سرمایه‌های ارزشمند خود است، استاد کشاورز سرمایه فرهنگ و هنر ایران است و در پس سال های عمر پربارش آسمان آبی دیده می‌شود.

درگذشت استاد محمدعلی کشاورز را به خانواده گرامی‌اش، هنرمندان و هموطنان تسلیت می‌گویم و برای آن زنده یاد نیک نام آرامش و علو درجات را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

 

وزیر آموزش و پرورش

«محسن حاجی میرزایی» شامگاه یکشنبه در پیامی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از مرحوم کشاورز در میان دانش آموزان روستایی، نوشت: استاد محمدعلی کشاورز هنرمند خلیق و خلاق سرزمینمان در برابر مشیت الهی سر تعظیم فرو آورد و بر تقدیر ربوبی دست تسلیم فرا برد.

ضمن تسلیت به یکایک ایرانیان به ویژه اهالی فرهنگ و هنر و نیز خانواده آن مرحوم، از درگاه خداوند عطوف و رئوف، تمنای آن دارم روح آن فقید سعید را تنیده به حریر شادی کند.

امین تارخ بازیگر

درگذشت محمدعلی کشاورز و فقدان این نسل بزرگ بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، غمی‌بزرگ است. درگذشت ایشان لطمه بسیار سنگینی برای همه دوستان، همکاران و علاقه مندان شان است.

هنرمندان ما بخصوص نسل پیشین ما یکی پس از دیگری در حال رفتن هستند و سنگینی عدم حضورشان را در بین خود احساس می‌کنیم. البته آنها یادگارهایی گرانبها به لحاظ فرهنگی و هنری را در بین ما به جا گذاشته‌اند که می‌تواند از سنگینی این عدم حضور تا حدی بکاهد.

 هر وقت دلتنگ این بزرگان می‌شویم می‌توانیم از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی که از خود به جای گذاشتند با آن‌ها ملاقات کنیم، اهل هنر خاصه بازیگران، تصویرشان تا ابد از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها نقش آفرینی کردند و حتی برای قرون متمادی در موزه‌ها نیز نگهداری می‌شود و خواهد شد، همیشه زنده هستند.

من با آقای کشاورز در سریال «سربداران» و فیلم‌هایی چون «مادر»، «دلشدگان» و «جستجوگر» همکاری داشتیم و افتخار همکاری و حضور در کنارشان را داشتم. امیدوارم روح این هنرمند بزرگ همواره قرین رحمت باشد.

 

انتظامی رئیس سازمانی سینمایی

فسبحان الذی بیده ملکوت کل شیءٍ و الیه ترجعون

 استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما پرکشید و به دیار باقی شتافت.

  ترجیع بند زندگی هنری مرحوم کشاورز و مولفه مشترک نقش های ماندگار و متنوع او در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، مردمی‌بودن و الهام گرفتن از مسائل مردمان روزگار خویش بود. فقدان این هنرمند تکرارناپذیر را به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه اصحاب سینما تسلیت می‌گویم و از خداوند منان علو درجات برای آن مرحوم  و صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترم  خوستارم.»

 

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

چهرۀ بی بدیل عرصۀ بازیگری

«انالله و انا الیه راجعون، درگذشت هنرمند نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون استاد محمدعلی کشاورز، جامعۀ بزرگ و فرهیختۀ هنرهای نمایشی کشور را متاثر کرد.

بی‌شک نقش‌آفرینی‌های ماندگار و خاطره ساز این چهرۀ بی بدیل عرصۀ بازیگری و خلق شخصیت‌های مانا در تاریخ تئاتر و سینمای ایران، تا همیشه در اذهان مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی جاویدان خواهد ماند.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و ستاد اجرایی هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، فقدان جبران‌ناپذیر این هنرمند توانمند را به عموم جامعۀ شریف تئاترکشور و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و غفران الهی مسئلت می‌نماید.»

 

دکترعلی لاریجانی

انالله و اناالیه راجعون،  درگذشت هنرمند توانا و بازیگر پیشکسوت کشور، آقای محمدعلی کشاورز موجب تاسف و تاثر شد. ایشان طی سال‌ها تلاش ارزنده در عرصه بازیگری، نقش های ماندگاری ایفا کرد و  از سرآمدان این حرفه قلمداد می‌شد.

 اینجانب ضمن عرض تسلیت به مردم هنردوست ایران و خانواده محترم ایشان، از درگاه خداوند متعال

 برای مرحوم محمد علی کشاورز رحمت و مغفرت و برای بازماندگان   صبر و اجر طلب  می‌کنم.

 

تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

انالله و انا الیه راجعون، صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنی استاد فقید مرحوم «محمدعلی کشاورز» میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش، در گنجینه هنرهای نمایشی این آب و خاک، چون دُرّی نایاب، تابنده خواهد ماند.

فقدانِ این چهره بی مانند و ماندگار هنر را به تمامی هنردوستان ایران زمین، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و برای بازماندگان معزز، صبر جمیل و برای روح بزرگ این هنرمند پیشکسوت، علو درجات را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.»

 

علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر

انا لله و انا الیه راجعون، استاد محمدعلی کشاورز، ازجمله مردمی‌ترین هنرمندان معاصر ایران و از چهره‌های تأثیرگذار تئاتر و سینمای این مرزوبوم درگذشت و جامعه هنری از عطر حضور دل‌انگیز این هنرمند فقید برای همیشه محروم شد. این هنرمند فرهیخته با بیش از نیم قرن حضور در صحنه تئاتر و سینمای ایران خالق نقش‌های ماندگار و لحظات ناب هنری بود. استاد کشاورز بی‌شک یکی از استوانه‌های بازیگری تئاتر و سینمای ایران است که آثار هنری و تجربیات نابش در عرصه بازیگری و نقش‌آفرینی همواره الگویی ماندگار برای هنرمندان نسل‌های بعدی بوده و خواهد بود.

هنرمندان و هنردوستان ایرانی هیچ‌گاه ادب، متانت، فروتنی، توان هنری، لبخند‌های دلنشین و کلام شیوای ایشان را فراموش نخواهند کرد و همواره یاد این هنرمند عزیز در دل‌ها و نام ایشان در ذهن تاریخ هنر ایران ثبت خواهد شد.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در نهایت تألم و اندوه، مصیبت فقدان استاد محمدعلی کشاورز را به خانواده محترم ایشان و دوستداران و اهالی شریف تئاتر و سینمای ایران تعزیت و تسلیت می‌گوید و از درگاه ایزد متعال برای این هنرمند فقید، علو درجات و آرامش ابدی، و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کند.

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج

نمایش های زنده یاد کشاورز خاطره انگیز بود

«امروز به سوگ استادی نشسته ایم که تا آخرین روزهای زندگی پربارش، از شور و امید لبریز بود. محمدعلی کشاورز؛ ستاره‌ای که با حضور در سال های آغازین فعالیت تماشاخانه سنگلج در نمایش‌هایی چون «چوب به دست های ورزیل»، « لبخند باشکوه آقای گیل،»،  «اسب سفید» و...، برگ‌های درخشانی از تاریخ این تماشاخانه خاطره انگیز را رقم زده است. بسیار مفتخریم که سال گذشته اولین نشان تماشاخانه سنگلج را در پنجاه و چهارمین سالروز تاسیس این تماشاخانه به این استاد بزرگ اهدا کرده‌ایم.

با کمال تاسف و تاثر درگذشت استاد محمدعلی کشاورز را به خانواده محترم ایشان، خانواده هنر ایران و اهالی تئاتر  تسلیت می‌گویم.

علی رادمند بازیگر مجموعه «پدر سالار»

استاد علی نصیریان

یک جهان خاطره

کشاورز یک جهان خاطره تئاتری و سینمایی از خود به یادگار گذاشته است. من یک دوست و همراه را از دست دادم و به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گویم.»

مطلبی که به قلم این استاد پیشکسوت  چندی پیش درباره محمدعلی کشاورز منتشر شد:

محمدعلی کشاورز را از سال 1336 و شروع کار اداره هنرهای دراماتیک می‌شناسم. جمعی از فارغ‌التحصیلان هنرستان هنرپیشگی وعلاقه مندان هنر نمایش در اداره هنرهای دراماتیک گرد هم آمده بودیم. تلویزیون - نه تلویزیون ملی بلکه تلویزیون خصوصی که برای صاحب کارخانه پپسی کولا بود- تازه آغاز به فعالیت کرده بود. هفته‌ای یک شب، چهارشنبه شب‌ها اجرا داشتیم و گروه‌های متعدد یک تا یک ماه و نیم فرصت داشتند که نمایش آماده کنند.

این در حالیست علی نصیریان چندی پیش   برای دوست و همکارش نوشت: محمدعلی کشاورز را از سال 1336 و شروع کار اداره هنرهای دراماتیک می‌شناسم. جمعی از فارغ‌التحصیلان هنرستان هنرپیشگی وعلاقه مندان هنر نمایش در اداره هنرهای دراماتیک گرد هم آمده بودیم. تلویزیون - نه تلویزیون ملی بلکه تلویزیون خصوصی که برای صاحب کارخانه پپسی کولا بود- تازه آغاز به فعالیت کرده بود. هفته‌ای یک شب، چهارشنبه شب‌ها اجرا داشتیم و گروه‌های متعدد یک تا یک ماه و نیم فرصت داشتند که نمایش آماده کنند.

از کسانی که در آن ایام به ما پیوستند آقای محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، فخری خوروش و عزت‌الله انتظامی‌بودند.

آقای کشاورز از همکاران و دوستان بسیار خوب و صمیمی من شد. از همان زمان هم هنرش را دوست داشتم و هم منش و رفتار و اخلاقش را. مرد هنرمندی بود. نقش‌ها را به زیبایی اجرا می‌کرد. علاوه بر کارهای متعدد صحنه‌ای که بعدها با آقای سمندریان کار کرد در کارهای تلویزیونی از«دایی جان ناپلئون» تا «پدر سالار» هم خوش درخشید.

کشاورز نقش‌های خوبی درعرصه‌های مختلف بخصوص در تلویزیون خلق کرده که گرچه همه آنها دیدنی است اما به نظرم نقشی که در«پدر سالار» بازی کرده خیلی دلنشین است. نقش پدر خانواده بسیار برازنده ایشان بود و همین‌طور خانم حمیده خیرآبادی مقابل ایشان خیلی خوب بازی کرد.

یکی از مؤلفه‌های خیلی مهم در بازیگری شناخت پارتنر است. شناخت از روحیات کسی که همبازی شماست کمک می‌کند با اعتماد بیشتری درمقابل هم کار کنید. چون کار ما نوعی بده بستان است یعنی هم به پارتنر مقابل کمک می‌کنیم و هم از او کمک می‌گیریم. من آقای انتظامی را خوب می‌شناختم چون روابط خانوادگی و رفت و آمد پیدا کرده بودیم. آقای کشاورز هم همین‌طور. تقریباً هر روز حدود هفت هشت ساعتی با هم بودیم و در نتیجه با خصوصیات ایشان آشنا بودم، می‌دانستم مرد سلامتی است، صادق است، از هنرستان هنرپیشگی گرفته تا هنرستان دراماتیک تئاتر تحصیل کرده، مرد با مطالعه و کتابخوانی است و به عبارت بهتر از جنس خود ماها بود.

آقای محمدعلی کشاورز از آن دست بازیگرانی است که پارتنر بسیار خوبی برای بازیگر مقابلش است. بسیار خوب همدیگر را می‌فهمیدیم و داد و ستد روحی و فکری در باره نقش‌ها داشتیم. هم همکاری با او را دوست دارم و هم اخلاق و و انسانیت و رفاقتش را. نودمین سال تولدش را تبریک می‌گویم. از 90 تا 120 سالگی خیلی راه مانده، ان شاءالله سال‌های سال سلامت باشند و خدا سایه‌اش را از سر ما کمک نکند. او هنرمند ممتازی است و شایسته است از او تجلیل شود و سالگرد تولدش را اهالی فرهنگ تبریک بگویند

خداحافظ آقای کشاورز نازنین!

هم‌نسل‌های من از استاد کشاورز اخلاق حرفه‌ای، تعهد کاری، مسئولیت‌پذیری و امثال آن را یاد گرفتند و این عزیزان کسانی هستند که در حقیقت جایگزین ندارند.

کمند امیرسلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره شخصیت و بازی‌های محمدعلی کشاورز اظهار داشت: به واقع استاد کشاورز هیچ گاه جایگزین ندارند و انگار ۵ بزرگ سینمای ایران یعنی جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی و استاد کشاورز هر بار با رفتن‌شان یکی از ستون‌های جامعۀ هنری فرومی‌ریزد.

وی افزود: مرحوم کشاورز بسیار شوخ، بذله‌گو، سرحال و مهربان بودند و همیشه (چه زمانی که با ایشان تماس تلفنی می‌گرفتیم و یا زمانی که به دیدنشان می‌رفتیم) با خوشرویی و مهربانی پذیرای ما بودند.

کمند امیر سلیمانی

مردی از نسل اخلاق حرفه‌ای و تعهد کاری

 آن سریال همه لحظه‌هایش خاطره است؛ پدرسالار یک کار استثنایی و خاطره انگیز است و صفا و صمیمیتی که در این کار دیده شد، از بزرگترهای این کار منتج می‌شد؛ بزرگانی چون خانم خیرآبادی و آقای کشاورز.

در دوره‌ای هرکدام از این دوستان مهره‌هایی بودند و در چند کار پی‌درپی، آقای علی حاتمی این دوستان را در کنار هم قرار دادند و وزن کار به‌قدری بالا رفت که این پنج نفر به‌عنوان چهره‌هایی شاخص در این هنر شناخته شدند.

به طبع ما هنرمندان خیلی خوب دیگری هم داریم ولی شاید در دوره حاضر کم پیش بیاید که مثلاً چهار یا پنج بازیگر درجه‌یک بتوانند در کنار هم قرار بگیرند یا اگر هم کنار هم قرار گیرند در این اندازه دیده نشوند. نکته مهم در مورد این پنج نفر این بود که ا این افراد در عین حال که هرکدام مهره و وزنه‌ای بودند اما انگار مکمل کار هم بودند و دریک شاخه و راسته کار می‌کردند و تفاوتی در جنس کارشان نبود و در کنار هم تبدیل به یک قدرت واحد می‌شدند.

امیدوارم مرحوم کشاورز پس از دوران طولانی مدتی که در بستر بیماری بودند (و همه ما می دانیم که این موضوع تا چه اندازه برای یک هنرمند سخت است) به آرامش ابدی رسیده باشند.

رضا بابک بازیگر پیشکسوت

 عالیجناب محمد علی خان کشاورز

«عالیجناب محمد علی خان کشاورز هم از میان ما رفت. آرتیستی با سابقه‌ی درخشان بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون. استاد عزیزمان محمد علی کشاورز در حضور صدر در صدی در نقش‌هایی که به ایشان محول می‌شد، نمونه بود و در قالب شخصیت‌های گوناگون، بی‌نظیر بود چه در ارایه شخصیت‌های ایرانی و در چه در آفرینش کارکترهای فرنگی.
عزیزمان محمد علی کشاورز تمام مختصات یک بازیگر درجه یک را دارا و حضورش چه در صحنه و چه در تصویر،  بسیار بسیار تاثیرگذار بود. نگاه زیبایش در نقش‌ها ... صدای گیرا و پر قدرتش روی صحنه و انعطاف بدنش در حرکات یک شخصیت، بی‌نظیر بود.
محمد علی کشاورز، استاد بی‌بدیل بازیگری از میان ما رفت و جای خالی‌اش بسیار بسیار احساس می‌شود. روح بزرگش قرین رحمت و یاد بزرگش زنده و جاودان باد!»
محمدعلی کشاورز بازیگر با سابقه تئاتر و تلویزیون ظهر امروز 25 خرداد ماه بعد از یک دوره بیماری در سن 90 سالگی درگذشت.

احترام برومند: 

دل‌مان به دوستی صمیمانه محمد علی کشاورز گرم بود

در این لحظه به استادی فکر نمی‌کنم که در چندین و چند اثر هنری ارزشمند حضور داشته و صدها یادگاری گرانبها به جای نهاده است. بلکه در این لحظه غم‌انگیز به دوست صمیمی خانواده خود فکر می‌کنم که سال‌ها از او خاطره داریم.

تمام مدتی که ایشان در منزل بودند و به آسانی توان حرکت نداشتند، آقای رشیدی با ایشان در تماس بود و مدام از حال‌شان خبر می‌گرفت. زمانی هم که آقای رشیدی بیمار بودند، آقای کشاورز به هر سختی که بود به دیدارش می‌آمد.

محبتی که ایشان در تمام این سال‌ها به خانواده ما داشت، برایم بسیار ارزشمند است و آقای کشاورز مانند یک برادر بزرگتر در کنارم بود. وقتی چنین افرادی کنارمان هستند، گویی پشت‌مان به آنان گرم است و دل‌مان به بودن‌شان قرص. همین که بعد از رفتن آقای رشیدی، نگران ما بود و می‌گفت هر کاری داری، مرا با خبر کن، همین جمله برایم دنیایی ارزش داشت.

ولی چه چیزی در این دنیا مسلم‌تر از مرگ است؟ مرگ، تنها داستان راست و قطعی زندگی است که برای همه ما پیش می‌آید. خوش به حال چنین انسان‌هایی که وقتی می‌روند، این همه یادگاری درخشان، این همه اثر گرانبها و این همه سخنان آموزنده از خود بر جای می‌گذارند.

آمدن و رفتن به این دنیا کار همه ماست ولی اینکه کسی درطول زندگی خود، مسیر درستی را طی کند و برای مردم و سرزمین خود این چنین کارهای موثری به انجام رسانده باشد، قابل ستایش است. خوشا به حال ایشان و بدا به حال ما که انسانی چون آقای کشاورز را از دست دادیم. 

به نلی عزیزم هم تسلیت بسیار می‌گویم و با او همدردم.

 

خاطرات ناصر هاشمی  بازیگر سریال پدرسالار

مرد بداخلاق اما دوست‌داشتنی «پدرسالار» 

هم‌بازی بودن با آقای کشاور هم از جهت آموزش و تجربه برای ما باارزش بود و هم اینکه از آنجایی که شخصیت ایشان بسیار جالب و دوست‌داشتنی بود، همزیستی و همکاری بسیار خوبی را تجربه می‌کردیم.

 آقای کشاورز جزو معدود بازیگران برجسته‌ای بودند که از یک دوران سختی شروع به کار کردند و به‌مرور زمان و با عبور از مشکلات و سختی‌هایی که در این حرفه وجود داشت، به این حرفه اعتبار و آبرو دادند؛ و از این اعتباری که هنرمندانی همچون او به حرفه بازیگری دادند، ما که در نسل‌های بعدی وارد این حرفه شدیم در شرایط بهتری قرار داشتیم. 

 این هنرمندان در شرایط سختی که مسیر هموار نبود کارشان را آغاز کردند و به‌مرور زمان تبدیل به اسطوره شدند. دانش و شخصیت آنها در کنار هنری که داشتند باعث شد تا در سطح بالایی قرار بگیرند و خودشان را برای کارهای ارزان پایین نیاورند؛ البته به باور من هر دوره‌ای بازیگران برجسته خودش را دارد و الان نیز با وجود تمام شلوغی‌ها و تعداد بالای فیلم‌های تولیدی، هنرمندان بسیاری خوبی در نسل‌های جوان دیده می‌شود.

من دو بار با ایشان هم‌بازی بودم. یکی در سال‌های ۶۲ یا ۶۳ بود که در گروه آقای سمندریان چندین نمایش را تمرین کردیم که هیچ‌کدام هم اجرا نشدند. یکی از این نمایش‌ها که من با آقای کشاورز در آن هم‌بازی بودم «گالیله» بود که آقای کشاورز نقش گالیله را برعهده داشتند. در آن زمان تجربه همکاری با آقای کشاورز با آن چهره و شخصیت نافذ و نام و آوازه خوبی که داشتند، بسیار جالب بود. 

ایرج راد بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون

محمد علی کشاورز، جایگزینی ندارد

باعث تاسف است که بزرگان و عزیزان فرهنگ و هنر کشورمان را یک به یک از دست می‌دهیم؛ کسانی که در عرصه‌های تئاتر، سینما و تلویزیون خدمات فراوان ارایه کردند و اثرات ارزشمند بر جای گذاشتند، کسانی که به سختی می‌توان جایگزینی برای آنان پیدا کرد.

سال‌ها در اداره تئاتر در خدمت ایشان بودم و افتخار همکاری در نمایش‌های زیادی را با ایشان داشتم. کسانی که از نزدیک آقای کشاورز را می‌شناسند، به حضور موثر ایشان در همه آثارشان آشنا هستند.

ایشان انسانی شریف بودند و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری والایی داشتند. از مهم‌ترین خصوصیات شخصیتی ایشان صداقت و روراستی‌شان بود و هرگز ندیدم پشت سر کسی سخنی بگویند بلکه اگر با کسی مساله‌ای داشتند، همواره رو در روی آن فرد، موضوع را مطرح می‌کردند.
این هنرمند تئاتر، وقت شناسی و منظم بودن را از دیگر ویژگی‌های کشاورز برشمرد و اضافه کرد: ایشان همواره در طول زمان تمرین و اجرا و در پروژه‌های تصویری بسیار منظم و دقیق بودند.
راد در پایان تاکید کرد: سخن گفتن از توانمندی‌های هنری آقای کشاورز در گفتگویی کوتاه نمی‌گنجد بلکه نیازمند جلسات متعدد است ولی متاسفم که هنرمندی بی‌حاشیه، ارزشمند و والا را از دست دادیم. 

سیاوش طهمورث ازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

بازیگری بزرگ اما بی‌حاشیه

محمدعلی کشاورز مرد و بازیگری بزرگ اما بی‌حاشیه بود، کاری به کار دیگران نداشت و به کار و زندگی خود مشغول بود. محمدعلی کشاورز از پیشکسوتان ما بود.  بیش از نیمی از کارهایی که محمدعلی کشاورز انجام داد بسیار عالی بودند و در عرصه فرهنگ و هنر ایران ماندگار هستند.

امیدوارم ما کمتر گرفتار این مصیبت بشویم که دیگران از کنارمان بروند و از دستشان بدهیم.

 

سیامک اطلسی

رهبری گروه بازیگران در سریال پدر سالار به دست او بود

ما هنرمندی بسیار توانا را از دست دادیم که دیگر نه در سینما و نه در تلویزیون تکرار نخواهد شد.

«من در «پدرسالار» لذت بردم از کار و بازی و تلاش استاد کشاورز برای سریال. از او واقعا یاد گرفتم که چگونه باید تلاش کرد که نقش را درآورد. یکی از دلایل اینکه «پدرسالار» خوب و به یاد ماندنی شد این بود که بازیگرهایی که در آن سریال ایفای نقش می‌کردند، به رهبری آقای کشاورز با یکدیگر رقابت کردند برای اینکه بازی خوبی از خود نشان بدهند. از سوی دیگر قصه سریال خوب بود و مشکلی بود که مبتلا به خانواده‌ها بود. یعنی آن زمان خانواده‌های گسترده‌ای داشتیم که کم کم به خانواده‌های مستقل و کوچک تبدیل می‌شدند و این مشکل در خانواده‌ها وجود داشت. برای همین مردم قصه را درک کردند و در کنار آن هم همانطور که گفتم رهبری گروه بازیگرها را آقای محمدعلی کشاورز برعهده داشتند. بنابراین یکی از یکی بهتر نقششان را ایفا کردند و سریال برای مردم جا افتاد.»

امتیاز شما