امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارش دانشجو از سریال قطع شبکه‌های برون مرزی در گفتگو با حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد؛
گزارش دانشجو از سریال قطع شبکه‌های برون مرزی در گفتگو با حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد؛

ورود مجلس به تخصیص بودجه شبکه‌های برون مرزی

مشاهده ۶۰۹
۱۳۹۹/۰۳/۲۷- ۰۸:۱۸
تعداد بازدید:609

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به خبرگزاری دانشجو گفت: در رابطه با شبکه‎های برون مرزی کم کاری کرده‌ایم و باید در خصوص بودجه این رسانه‌ها اقدامات جدی صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، مدتی پیش بود که خبر قطع پخش شبکه الکوثر توسط شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست و همچنین قطع پخش شبکه سحر از روی ماهواره ‌پاک‌ست به دلیل بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت های ماهواره‌ای خبرساز شده بود که با این اتفاق امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا به شبکه الکوثر و صدها میلیون مخاطب به شبکه سحر اردویی در منطقه شبه‌قاره قطع شده است و طی این مدت نه تنها اخباری مبنی بر تلاش مسؤولان دولتی برای حل مشکل و تامین ارزی این شبکه‌ها منتشر نشده است بلکه خبرهای ناگواری مبنی بر احتمال قطع سایر شبکه‌های برون مرزی صداوسیما به خاطر انباشت بدهی‌های ارزی به شرکت های ماهواره ای به گوش میرسد که با عدم تخصیص نیافتن بودجه ارزی از سوی دولت به رسانه ملی این اتفاق محتمل خواهد بود.
به همبن بهانه گفت‌وگویی داشته‌ایم با حجت‎الاسلام سیدصادق طباطبایی‎نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم که در واکنش به طرح این پرسش که آیا زمان آن نرسیده که شبکه‎های برون مرزی جمهوری اسلامی دارای بودجه مستقل باشند، اظهار کرد: ما در بحث رسانه‌های برون مرزی فقیر هستیم و از گذشته کاستی‌های زیادی داریم. کارهای انجام شده در گذشته ناکافی بوده است و باید اقدامات جدی چه در خصوص لحاظ بودجه مناسب و چه برنامه ریزی بلندمدت برای این شبکه‌ها در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به قطع برنامه‌های شبکه بین المللی الکوثر و کانال اردوی شبکه سحر از ماهواره‌های یوتل ست و پاکست و قطع موج اف ام رادیو دری خاطرنشان کرد: شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی در شرایط حساس کنونی نباید قربانی اختلاف سیاسی و جناحی و گروکشی‌های داخلی شوند.
نماینده مردم اردستان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: امروزه امپراتوری‌های رسانه بر دنیا حکومت می‌کنند و ما هر چقدر بتوانیم حضور در این عرصه و جبهه رسانه ای مان را تقویت کنیم قادر خواهیم بود تاثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی دنیا و به خصوص منطقه خاورمیانه داشته باشیم.
طباطبایی نژاد تصریح کرد: به هر حال باید پذیرفت که رسانه‌ها بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل می دهند. اصولا حضور رسانه‌های مقاومت در منطقه و جهان بسیار مهم است و شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی نقشی تاثیرگذار و سازنده در این عرصه دارند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به تاثیر قطع پخش برنامه‌های شبکه الکوثر و کانال اردوی شبکه سحر از ماهواره یوتل ست و پاکست و تاثیر آن بر جبهه رسانه ای مقاومت نیز توضیح داد: قطعا شبکه‌های الکوثر و سحر هم به عنوان رسانه‌های جبهه مقاومت بخشی از رسالت آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی را بر عهده دارند و قطع پخش برنامه‌های این شبکه‌ها می تواند یک نوع آسیب پذیری را به دنبال داشته باشد. به عبارت بهتر، با قطع پخش این شبکه‌ها از ماهواره بخشی از صدای مقاومت هم خاموش می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت وجود و فعالیت شبکه‌های برون مرزی برای نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: باید حمایت های مادی و معنوی لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط و مسئولان دست اندرکار از این شبکه‌ها صورت بگیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم درباره چگونگی حمایت مجلس شورای اسلامی از معاونت برون مرزی صداوسیما و شبکه‌های برون مرزی این سازمان نیز خاطرنشان کرد: مجلس باید در حوزه تصویب و اختصاص بودجه لازم به شبکه‌های برون مرزی و برنامه ریزی مناسب برای ادامه فعالیت هر چه بهتر این شبکه‌ها ورودی جدی و راهبردی داشته باشد.

امتیاز شما