امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی ریشه‌های قدیمی تنش میان مغرب و الجزایر در شبکه پرس تی وی

مشاهده ۴۹۳
۱۳۹۹/۰۴/۰۱- ۱۲:۴۹

برنامه این هفته «آفریقا امروز» (Africa Today) در شبکه پرس تی وی سابقه اختلافات میان مغرب و الجزایر که به زمان استقلال این دو کشور از سلطه فرانسه برمی‌گردد، را بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه به تهیه‎کنندگی عاطفه سادات دربندی ضمن بررسی ریشه‌های قدیمی تنش جدید دو کشور و حمایت الجزایر از «جبهه پولیساریو» که به دنبال استقلال برای «صحرای غربی» است، رقابت‎های سیاسی میان رؤسای جمهور فعلی و قبلی مجمع الجزایر کومور در اقیانوس هند به نقد و واکاوی گذاشته می‎شود.
این برنامه ضمن واکاوی علل بروز تنش‎ها و اختلافات میان این دو کشور به بررسی موضوع صحرای غربی که یکی از مهم‎ترین موضوعات بحث و چالش میان این دو کشور است، می‎پردازد و نگاهی به اظهارات سرکنسول مغرب علیه الجزایر و واکنش الجزایر نسبت به این اظهارات دارد.
این برنامه همچنین با اشاره به موضع جبهه پولیساریو در قبال سرنوشت صحرای غربی، ادعای مالکیت مغرب نسبت به صحرای غربی و حمایت الجزایر از رهبران این جبهه و استقرار آن‎ها در این کشور و راه حل‎های احتمالی را برای حل و فصل اختلافات میان مغرب و الجزایر به بحث و تبادل نظر می‎گذارد.
بخش دوم این برنامه به رقابت‎های سیاسی میان رؤسای جمهور فعلی و قبلی مجمع الجزایر کومور در اقیانوس هند می‌پردازد. در این خصوص هم نگاهی به دلایل بازداشت عبدالله سامبی، رئیس جمهور سابق کومور بدون محاکمه وی توسط دولت غزالی عثمانی صورت می‎گیرد و نقش قدرت‎های خارجی در به وجود آمدن وضعیت فعلی برای عبدالله سامبی و چشم‎انداز آینده کومور در زمان ریاست جمهوری غزالی عثمانی، واکاوی می‎شود. «آفریقا امروز» با اجرای هنیا مبارک و شیلا نلیما، دوشنبه دوم تیر ساعت 20، به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‎شنبه ساعت 8 و 178، چهارشنبه ساعت 15، پنجشنبه ساعت یک بامداد و 13 و جمعه ساعت 9 روی آنتن می‎رود.

امتیاز شما