امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیژن مقدم، مدیرمسئول سایت الف در گفت‌وگو با
بیژن مقدم، مدیرمسئول سایت الف در گفت‌وگو با

شبکه‌های برون‌مرزی، ابزار رسانه‌ای نظام هستند

مشاهده ۴۲۳
۱۳۹۹/۰۴/۱۱- ۱۰:۱۵
تعداد بازدید:423

روزنامه صبح نو با توجه به قطع ممتد شبکه‌های ماهواره‌ای برون‌مرزی، گفت‌و‌گویی با بیژن مقدم، مدیرمسئول سایت الف و فعال رسانه‌ای داشته است که می خوانید:

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به نقل از روزنامه صبح‌نو، مدتی است که پخش ماهواره‌ای شبکه‌های برون‌مرزی از ماهواره یوتل‌ست و پاک‌ست متوقف و شبکه پرس‌تی‌وی و کانال انگلیسی شبکه آی‌فیلم نیز به صورت موردی از ماهواره گالکسی‌۱۹ به‌دلیل نبود بودجه ارزی جهت پرداخت بدهی‌های ارزی سازمان صداوسیما به شرکت‌های طرف قرارداد، قطع شده‌اند. همچنین در اثر تراکم بدهی، رادیو دری معاونت برون‌مرزی رسانه ملی در افغانستان نیز با قطعی روبه‌رو شده و این رادیو دسترسی از طریق موج اف‌ام را از دست داده است.

آی‌فیلم انگلیسی از جمله کانال‌های محبوب معاونت برون‌مرزی در میان مردم شبه قاره هند به شمار می‌رود که چند صد میلیون مخاطب هدف و دوستداران بسیار فیلم و سریال‌های ایرانی در کشورهای پاکستان و هند دارد. قطع سریالی شبکه‌های معاونت برون‌مرزی صداوسیما به دلایل انباشت بدهی صداوسیما، واکنش‌های متعددی را از سوی چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور به‌دنبال داشته است. پیش از این نیز در بیانیه‌ای که با امضای بیش از ۱۱۰‌چهره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ای، اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران حوزه روابط بین‌الملل و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود بر لزوم اقدام سریع در پرداخت بدهی‌های ارزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های ماهواره‌ای تاکید شد. به بهانه قطع ممتد شبکه‌های ماهواره‌ای برون‌مرزی گفت‌و‌گویی با بیژن مقدم، مدیرمسوول سایت الف و فعال رسانه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

از میزان اهمیت شبکه‌های برون‌مرزی ایران در کشورهای اسلامی دیگر بگویید.
اهمیت حضور و فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی ایران بر همگان آشکار است و شرایط کار این رسانه‌ها باید فراهم باشد.در طول سال‌های گذشته برای راه‌اندازی و فعالیت شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی زحمات و بودجه زیادی صرف شده و این شبکه‌ها در حال حاضر مخاطبان خاص خود را پیدا کرده‌اند.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به نوعی درحال از دست دادن شبکه‌های برون‌مرزی است. به نظر شما برای جلوگیری از این بحران چه راهکارهایی باید اتخاذ کرد؟
قطع شبکه‌های برون‌مرزی از ماهواره‌ها و تداوم آن باعث می‌شود تا این رسانه‌ها برای همیشه مخاطبان خود را از دست بدهند. طبیعی است که هر شبکه مخاطبان خاص خود را داشته باشد و ما نباید ابزارهای رسانه‌ای‌مان را در خارج از مرزهای جغرافیایی از دست بدهیم.اساساً اگر قرار است با مردم دنیا درباره مقاومت صحبت کنیم و پیام‌های انقلاب را به آن‌ها عرضه نماییم، باید ابزار رسانه‌ای‌اش را در اختیار داشته باشیم. وقتی می‌بینیم که دشمنان ما با ابزارهای رسانه‌ای مختلف و در زبان‌های متنوع در میان ملت‌ها حضور دارند و بر افکار عمومی دنیا تاثیرگذار هستند، طبیعتاً ما هم باید در این عرصه فعال باشیم ، ابزارهای خاص خود را داشته باشیم و حرف خودمان را بزنیم.

شما فکرمی‌کنید مشکلات شبکه‌های ماهواره‌ای برون‌مرزی ایران چطور برطرف می‌شود؟
باید بگویم که این‌گونه مشکلات مالی کشور با مدیریت و صرفه‌جویی و مصرف بهتر منابع قابل رفع است. در عین حال، تصور نمی‌کنم در ضرورت فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی کوچک‌ترین تردیدی وجود داشته باشد و باید با وجود همه مشکلات به این شبکه‌ها توجه ویژه شود.

آقای مقدم! فکر می‌کنید ایران با تعدد بالای شبکه‌های برون‌مرزی خود توانسته یک سبقه از گذشته تا امروز برای جمهوری اسلامی ایران به جای بگذارد؟
بله، میزان مواجهه و استقبال مخاطبان در کشورهای اسلامی نشان‌دهنده این موضوع است. سابقه تشکیل شبکه‌های برون‌مرزی با مخاطبان عمدتاً غیر ایرانی به سال‌های دور بازمی‌گردد. طبیعی است که نظام جمهوری اسلامی‌به‌عنوان یک جریان مستقل، حرف خاص خودش را داشته باشد و از سال‌های دور کوشیده که این 
حرف‌و پیام را به افکار عمومی جهان عرضه نماید. ابزارهای متعارف این مهم هم رسانه‌های برون‌مرزی هستند.در طول این سال‌ها دشمنان تلاش کرده‌اند تا با تمام توان در مسیر شبکه‌های برون‌مرزی محدودیت ایجاد کرده و سنگ‌اندازی کنند. هر چند مشکل اخیر به‌وجود آمده برای شبکه‌های برون‌مرزی و قطع شبکه‌های الکوثر، پرس تی‌وی، آی‌فیلم انگلیسی و کانال اردوی شبکه سحر از ماهواره‌ها در روزهای اخیر بیشتر به داخل کشور مربوط می‌شود. سیاست‌گذاران کشور باید به ضرورت حضور و فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی پی ببرند و از منابعی که در اختیار دارند بودجه ارزی این شبکه‌ها را تأمین و پرداخت کنند.مسوولیت‌ها و مأموریت‌های زیادی بر عهده معاونت برون‌مرزی که ذیل سازمان صداوسیما قرار دارد، است و در چنین شرایطی لازم است که بودجه این معاونت به مقدار کافی و به موقع تخصیص و پرداخت شود.

آیا زمانش نرسیده تا شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی‌بودجه مستقل داشته باشند؟
مساله اصلی این است که اگر بودجه این شبکه‌ها به موقع پرداخت شود، در بلندمدت می‌توان به تغییر ساختارها فکر کرد اما رویه تأمین هزینه‌های شبکه‌های برون‌مرزی از بودجه سازمان صداوسیما سال‌هاست که تداوم داشته و می‌تواند به شکل صحیح و اصولی ادامه یابد.در حال حاضر فقط باید به این موضوع توجه داشت که با تأمین بودجه ارزی، پخش شبکه‌های برون‌مرزی از ماهواره‌ها از سرگرفته شود.

آقای مقدم به نظر شما شبکه‌های برون‌مرزی محل گروکشی‌های داخلی و اختلافات سیاسی است؟
قطعاً خیر.خوشبختانه رییس سازمان صدا‌و‌سیما در جلسات هفتگی دولت شرکت می‌کند. باید گزارشی از عملکرد و میزان نفوذ شبکه‌های برون‌مرزی در این جلسات ارائه شود و مسئله تأمین بودجه ارزی برای ادامه پخش برنامه این شبکه‌ها از ماهواره‌ها به فوریت در دستور کار قرار گیرد. به‌طور قطع، همانگونه که دولت، رسانه‌های خود را با وجود همه مشکلات تعطیل نمی‌کند و سرپا نگه می‌دارد، همین دیدگاه را برای شبکه‌های برون مرزی هم لحاظ خواهد کرد.

امتیاز شما