امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

برگزاری دومین جلسه از سلسله نشست‎های تخصصی فقه رسانه

مشاهده ۲۸۷
۱۳۹۹/۰۴/۲۹- ۱۳:۰۱

دومین جلسه از سلسله نشست‎های تخصصی فقه رسانه با موضوع «مبانی فقهی استفاده زنان از کلاه گیس در نمایش های تلویزیونی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دومین جلسه از سلسله نشست­ های تخصصی فقه و رسانه به همت خانه دین و رسانه و با همکاری گروه فقه، کلام و رسانه این اداره برگزار شد. در این نشست تخصصی که با حضور جمعی از پژوهشگران در تالار اندیشه اداره ­کل پژوهش­ های اسلامی صداوسیما تشکیل شد، دبیر جلسه، حجت­‎الاسلام دکتر جلالی، مدیرگروه مدیریت، سیاست و اقتصاد اسلامی این اداره­ کل، توضیح دادند که با برگزاری این سلسله نشست­‌ها در پی تبیین مبانی فقهی رسانه هستیم.
حجت الاسلام دکتر علی شریفی، در این جلسه از ضرورت گفت‌وگو در موضوعات انضمامی متناسب با رویکرد اداره­ کل باهدف بازخوانی ادبیات دینی به‎منظور ورود به آثار تولیدی سخن گفت.
در ادامه، سخنران این نشست، حجت الاسلام‎والمسلمین دکتر علی شریفی، با بیان اینکه ورود رسانه در عرصه تولید آثار تلویزیونی و سینمایی، از ضرورت­‎های به ­روز و اجتناب‎ناپذیر دنیای معاصر است گفت: رسانه‎­ای که روایت­گری از مهم­‎ترین خصوصیات آن است. تأثیرگذای روایت­گری نیز در گرو بازتاب واقع­ گرایانه و رئالیستی  محکی است تا در جذب مخاطب، موفق عمل کند. مصداق مواجهه با این روایتِ واقع ­گرایانه، در نمایش صحنه‎ای خصوصی و تعاملات بانوان با توجه به ضرورت­‌ها و موانع دینی تجلی می‎­یابد و راه ­حلی که ارائه می ­شود استفاده از کلاه­ گیس در نمایش این صحنه­ ها است.
عضو هیئت علمی مصطفی العالمیه در ادامه به بررسی منطق فتاوا بر اساس آیات پرداخت و ریشه قرآنی بحث را مبتنی بر آیات 30 و 31 سوره نور توضیح داده و در ادامه بر تفسیر و جهت‌گیری فقها از این آیه و مراد از حکمت «ماظَهَر منها» ی مطرح­ شده اشاره کرد و به تبیین هر یک از فروض سه­ گانه پرداخت.
حجت الاسلام شریفی، پس از بررسی فقهی_حِکمی مسئله کلاه ­گیس، به جواز یا عدم نمایش آن در خصوص پوشش زن در رسانه پرداخت.
حجت الاسلام دکتر علی شریفی، تأکید کرد: رسانه، به لحاظ اثرگذاری در فرهنگ عمومی، عهده ­دار ترویج مسئله حجاب و عفت عمومی در جامعه است و به حکم ثانوی اگر استفاده از کلاه ­گیس در تولیدات رسانه‎­ای باعث ترویج فحشا و بی ­بند و باری در جامعه شود، کارگزار باید مانع تولید و نشر این­ گونه آثار بشود.

امتیاز شما