امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

استاد نقاشی قهوه خانه‌ای ایران در شبکه 4 سیما

مشاهده ۹۷۰
۱۳۹۹/۰۵/۱۵- ۱۰:۳۴

بینندگان شبکه چهار سیما 17 مرداد در مستند«خیالی ساز»، با زندگی یکی از استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران آشنا می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند«خیالی ساز» با ساختار پرتره، سرگذشت زندگی احمد خلیلی، استاد نقاشی قهوه خانه‌ای ایران را از زمان تولد تا روزهای پایانی زندگی در مصاحبه با دوستان، آشنایان، نقاشان طراز اول کشور و ... به تصویر می‌کشد. این مستند تلاش می‌کند در مرحله اول، استاد احمد خلیلی را با نمایش آثار نقاشی‌اش در قاب تصویر معرفی کند و سپس به مفهوم نقاشی قهوه‌‌خانه‌ای و علت ضرورت حفظ این هنر بپردازد. مستند «خیالی ساز» سعی در شناساندن و احیای هنرهای اصیل و بومی ایرانی همچون نقالی و پرده‌خوانی به مخاطبان دارد و همچنین علت کمرنگ شدن و به فراموشی سپرده شدن این هنرها را در سال های اخیر بررسی می‌کند. 
این مستند به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی گیتی باقری به مدت ۵۲ دقیقه در شبکه قزوین تولید شده‌است و روز جمعه 17 مرداد ساعت ساعت 23 از شبکه 4 سیما روی آنتن می‌رود.
گفتنی است استاد خلیلی در کنار استادانی همچون حسین آغاسی، محمد مدبر، حسن اسماعیل‌زاده‌، عباس بلوکی‌فر و حسین همدانی، فنون نقاشی قهوه خانه‌ای را فرا گرفت. آثار وی هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی نگهداری می‌شود. همچنین استاد خلیلی در هنر مجسمه‌سازی، شعر و ادب و مقاله‌نویسی هم دستی داشت، اما جامعه‌ هنری او را به عنوان نقاش قهوه‌خانه‌ای می‌شناسند. استاد احمد خلیلی در سال ۱۳۸۷ بر اثر سرطان ریه در سن ۶۴ سالگی در تهران درگذشت.

امتیاز شما