امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده مردم گرگان:
نماینده مردم گرگان:

اختصاص بودجه بیشتر به شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی در سال آینده

مشاهده ۳۶۳
۱۳۹۹/۰۷/۱۴- ۱۲:۵۵
تعداد بازدید:363

نماینده مردم گرگان و آق‌ قلا در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم درخصوص تقویت وحمایت از شبکه‌های برون مرزی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از خبرگزاری تسنیم، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی‌گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ با تمام قدرت از رسانه ملّی و شبکه‌های برون‌مرزی آن مثل پرس‌تی‌وی و العالم حمایت خواهیم کرد.
رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق‌ قلا در مجلس شورای اسلامی‌با عنوان اینکه ما جزو 10 کشور دارای منابع در دنیاییم و ذخایر زیادی داریم به خبرنگار تسنیم  می‌گوید: اگر به این‌ ها توجه کنیم، قادر خواهیم بود مسیر انقلاب را ادامه دهیم و صداوسیما و به ویژه شبکه‌ های برون‌مرزی را تقویت و حمایت کنیم.

مشروح گفت‌ و‌ گو با این نماینده مجلس را درباره شبکه‌ های برون‌مرزی صداوسیما در ادامه بخوانید:

* با توجه به شرایط بودجه‌ای که شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما با آن دست به گریبان‌اند و تأثیر آن را چندی پیش در قطع پخش ماهواره‌ای برخی از این شبکه‌ها شاهد بودیم، مجلس شورای اسلامی تمهیداتی برای رفع این مشکلات اندیشیده است؟

در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رسانه ملّی یعنی تقویت نظام، تقویت ولایت، انقلاب، دین، منافع اجتماعی و سرمایه اجتماعی که مردم‌اند. آنچه این سرمایه‌های اجتماعی را تقویت و مسیر شهدا را زنده نگه می‌دارد، رسانه ملّی است.

این نکته حائز اهمیت است که وزیر اسبق امور خارجه آمریکا خانم رایس می‌گوید "ما تمام متفکران و متخصصان دنیا را که می‌خواهند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران کار و براندازی کنند جمع می‌کنیم و می‌آوریم تا علیه انقلاب، نظام اسلامی و ولایت و مردم ایران منسجم شوند، راهشان را هم هموار می‌کنیم تا این مسیر را ادامه دهند و نظام اسلامی را براندازی کنند."

 خوشبختانه رهبر ما، این چراغ هدایت انقلاب اسلامی‌با یک ساعت سخنرانی همه این دسیسه‌ها را برملا می‌کند و راه انتقال و رسیدن پیام ایشان و پیام انقلاب در داخل و خارج از کشور، فقط رسانه است. حالا این مسیر را که رسانه ملّی می‌تواند در داخل و خارج از کشور از طریق شبکه‌های برون‌مرزی مثل پرس‌تی‌وی و دیگر شبکه‌ها منتقل کند، چه کسانی باید حمایت و تقویت کنند؟

روشن است که مجلس و نمایندگان آن باید با بودجه مفید امکانات این موضوع را فراهم و تأمین کنند. اکنون هم در آستانه بودجه سال 1400 قرار داریم و با تمام قدرت از رسانه ملّی و شبکه‌های برون‌مرزی آن همچون پرس‌تی‌وی، العالم و ... حمایت خواهیم کرد؛ چرا که این تقویت نظام است.

* آیا با اختصاص بودجه مستقل به شبکه‌های برون‌مرزی موافقید و به نظر شما منابع تأمین بودجه لازم این شبکه‌ها از کجا و به چه شکل باید باشد؟

ما جزو 10کشور دارای منابع در دنیاییم، منابع از همه نوعش، ذخایر زیادی داریم و فقط باید آن‌ها را درست مدیریت کنیم. اگر به این‌ها توجه کنیم قادر خواهیم بود با دنیا تعامل کنیم، نه اینکه نگاهمان فقط به بیرون باشد. باید به ظرفیت‌های داخلی هم توجه داشته باشیم.

اگر ما به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه و درست عمل کنیم و مسیر را هدایت و برنامه‌ریزی کنیم، مشکلی نداریم. بنابراین باید این مسیر را ادامه دهیم و حتماً باید صدا و سیما را تقویت و حمایت کنیم. ما باید هم شبکه‌های درون‌مرزی و هم شبکه‌های برون‌مرزی را تقویت کنیم، بنابراین باید حتماً بودجه مستقلی را در اختیار شبکه‌های برون‌مرزی قرار داد.

شبکه‌های برون‌مرزی دارای اهمیت‌اند چرا که مسیر انقلاب اسلامی و کشور جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی می‌کنند. در بحث داعش همین رسانه ملّی وارد شد و موفق هم بود و ان‌شاءالله مجلسی که طبق تعاریف مقام معظم رهبری «مجلس جوان انقلابی و جهادی» است بتواند در تقویت این شبکه‌ها گامی اساسی بردارد. لذا موافقم که در همان بودجه صدا و سیما ردیف مستقلی برای معاونت برون‌مرزی تدارک شود.

ما به شبکه‌های برون‌مرزی مخصوصاً پرس‌تی‌وی نیاز داریم زیرا آمریکا یا بقیه کشورها حتی در فضای مجازی علیه ما برنامه و مطالب دروغین منتشر می‌کنند و ما نیاز داریم که مطالب دروغین و کذب این‌ها را خنثی کنیم که همین شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند خنثی‌کننده آن‌ها باشند.

* با توجه به نقش و اهمیتی که شبکه‌های برون‌مرزی طی این سال‌ها ایفا کرده‌اند، راه برون رفت از مشکلاتی که این شبکه‌ها با آن مواجه‌اند، چیست؟

 کشور باید انباشت بدهی ارزی این شبکه‌ها را به نحوی حل کند و نکته مهمی است که بالأخره ما باید این مسیر را طی و بودجه مناسبی را برای این شبکه‌ها پیش‌بینی کنیم تا دچار مانع و مشکل نشوند.  مطلب بعدی این است باید هم در بعد نرم‌افزاری و هم در بعد سخت‌افزاری پیشرفت کنیم. ضمن اینکه باید با بعضی از کشورهایی که ما می‌توانیم، تعامل داشته باشیم و این تعاملات را قوی کنیم. نکته مهم دیگر اینکه ما باید دیپلماسی عمومی‌مان را تقویت کنیم. وزارت امور خارجه ما نقش بسزایی در این مسیر دارد و باید قدرتمندانه عمل کند.

* به نظر شما شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما چگونه می‌توانند به عنوان نماینده جمهوری اسلامی، صدای انقلاب و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را به گوش جهانیان برسانند؟

تاکنون که این شبکه‌ها خوب عمل کرده‌اند؛ یکی از مسائلی که در کشور‌های دیگر علیه ما وجود دارد این است که هنوز ایران را به خوبی نمی‌شناسند. سیاه‌نمایی از ایران به رسانه‌های غربی محدود نشد و در سال‌های اخیر داعش هم بین کشورهایی که تقریباً تعاملی با ایران ندارند، بحث ایران‌هراسی را مطرح کرد و به آن دامن زد.

شبکه‌های برون‌مرزی کشورند که می‌توانند همه این سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌بافی‌ها را افشا کنند، تمدن ایرانی در تمام دنیا بالاترین و با قدمت‌ترین تمدن است، مردم ایران مهربان‌ترین مردم دنیا هستند و باید آنها را تشویق کنیم که بیایند و  داخل ایران را ببینید. ما برای این که ایران هراسی را کنار بزنیم و بتوانیم مردم دنیا را جذب کنیم باید بتوانیم گردشگر وارد ایران کنیم، این گردشگران خودشان می‌توانند موج عظیمی را ایجاد کنند.

زیرا وقتی تمدن ما را بشناسند، می‌بینند که ایران‌هراسی اساساً فریب رسانه‌ای است. به این ترتیب گردشگران خارجی با حضور در ایران گفتمانی متفاوت درباره کشورمان ایجاد می‌کنند. این‌ها بسیار حائز اهمیت است و اینجا دو دستگاه می‌توانند یاری‌رسان شبکه‌های برون‌مرزی باشند یکی وزارت امور خارجه و یکی هم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که رسالت بزرگی در این زمینه بر دوش دارند.

* چه چشم‌اندازی برای آینده این شبکه‌ها پیش‌بینی می‌کنید؟

فراز و نشیب‌ها وجود دارد، این‌ها آزمون است؛ انقلاب اسلامی فراز و نشیب دارد، اما 40 سال است که پابرجا است، من امید دارم همان‌طور که هیچ‌گاه در بیانات مقام معظم رهبری حرف ناامیدی ندیده‌ایم و اسلام دین امیدواری است، شبکه‌های برون‌مرزی هم چشم‌اندازی بسیار روشن و درخشان پیش رو داشته باشند.

کسی که می‌خواهد مستقل باشد و دین خدا را پایدار کند و استمرار ببخشد. همچنین کسی که می‌خواهد خون شهدا را استمرار ببخشد، قطعاً موفق می‌شود.

امتیاز شما