امروز چهارشنبه  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اداره کل پژوهش‏های اسلامی رسانه منتشر کرد
اداره کل پژوهش‏های اسلامی رسانه منتشر کرد

از راهکارهای رسانه‏ ای وحدت مذاهب اسلامی تا کرونا، سنتگرایی در هنر و مانور اشرافیگری

مشاهده ۴۱۲
۱۳۹۹/۰۸/۱۲- ۱۳:۲۱
تعداد بازدید:412

مجموعه آثار جدید اداره کل پژوهش‏های اسلامی رسانه منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،«راهکارهای رسانه‏ ای وحدت مذاهب اسلامی»، « مجموعه مقالات دین، رسانه، کرونا»، « سنت‏گرایی در هنر»، « فصلنامه دین و رسانه ،شماره 16 – 17، بهار و تابستان 1399  »، «مانور اشرافی‏گری؛ راهکارهای رسانه‏ای مقابله با فرهنگ اشرافی‏گری در میان مسئولان» عناوین این آثار هستند.

بنا بر این گزارش نوشتار «راهکارهای رسانه‏ای وحدت مذاهب اسلامی» با توجه به اینکه ،وحدت امت اسلامی، ضروری‏ترین مسئله برای جهان اسلام است و فلسفه این مهم نیز هم‏افزایی نیروهای جهان اسلام، برای رسیدن به تمدن جدید اسلامی است کوشیده است تا با مروری بر آثار منتشر شده در حوزه وحدت اسلامی، راهبردها و راهکارهای رسانه‏ای را برای تحقق وحدت اسلامی‌پیش روی مخاطبان نهد.

در مجموعه 13گانه مقالات دین، رسانه، کرونا استادان و پژوهشگران حوزه  رسانه و ارتباطات با توجه به اینکه  پیدایش و شیوع ویروس کووید 19، قلمرو دین و دینداری و عرصه رسانه و ارتباطات را دستخوش تحولاتی کرده است و موضوع بحران کرونا، علاوه بر شرایط کنونی، بشریت را نگران دوران پساکرونایی نیز ساخته است. چگونگی تعامل، برخورد  و بازنمایی مفاهیم یادشده در زمینه کرونا. بررسی شده است.

در اثر پژوهشی «سنت‏گرایی در هنر» نتیجه ویکردی انتقادی به سنت‏گرایی در مبانی فکری و آراء هنری تبیین شده است. سنت‏گرایی جریانی فکری است که در اوج تجددّگرایی و در نقد آن در قرن بیستم، تأسیس و به واسطه کوشش اندیشمندان این عرصه گسترش یافت. آنان به دلیل این که هنر را از مظاهر سنت به‏شمار می‏آروند، به رابطه دین و هنر پرداخته‏اند و ضمن تقسیم هنر به «سنتی و مدرن» و هنر سنتی «هنر قدسی و غیرقدسی» با جانبداری از هنر قدسی، به نقد گسترده هنر مدرن اقدام کرده‏اند. در این اثر پژوهشی، پس از ذکر مباحث مقدماتی به‏منظور نشان‏دادن رابطه مستحکم مبانی فکری و آرای هنری نزد سنت‏گرایان، ابتدا به توضیح و نقد مبانی فکری آنان پرداخته شده و سپس ضمن تشریح آرای هنری، به برخی از نقدها اشاره شده است.

در فصلنامه «دین و رسانه بهار و تابستان 1399» نیز  پنج مقاله و نیز ترجمه یک مقاله، با این عناوین سامان یافته است: «بررسی نقش رسانه ملّی در پیش‏گیری از بروز و مقابله با ترویج شایعه در جامعه با تأکید بر مبانی اسلامی»، «تجربه‏پژوهی مسیحیت تبشیری در حوزه رسانه و بهره‏گیری از شیوه‏های مطلوب آن در رسانه ملّی»، «بررسی و تبیین جایگاه فرزندآوری در برنامه‏های شبکه ماهواره‏ای من و تو»، «درآمدی بر مسئله موسیقی؛ از چالش‏های فرهنگی تا راه حل آن»، «راهکارهای ارتقای فرم و محتوای برنامه‏های کوتاه دینی تلویزیون»
و «دو سوی داستان: اخلاق ارتباطات در جهان‏های رسانه‏ای شده».

اثر پژوهشی« مانور اشرافی‏گری؛ راهکارهای رسانه‏ای مقابله با فرهنگ اشرافی‏گری در میان مسئولان» راهبردهای رسانه ملی را برای پرهیز از گرایش به روحیه اشرافی‏گری و تجمل‏گرایی تبیین می‌کند. امروزه که مردم با رسانه‏ها، زندگی و الگوهای سبک زندگی خود را از آنان تقلید می‏کنند، نقش رسانه‏ها در موضوع تجمل‏گرایی و اشرافی‏گری از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ براساس این قاعده هر چه تلویزیون بتواند به صورت یک گروه مرجع مثبت درآید، تأثیر و نفوذ بیشتری بر بینندگان خود می‏گذارد. این نفوذ از طریق تغیر نگرش‏ها، گرایش‏ها، باورها، ارزش‏ها یا رفتار اشخاص دیگر صورت می‏گیرد که منجر به تغییر رفتار بر اثر تقلید می‏شود. از این رو لازم است مهم‏ترین راهبرد رسانه ملی، پرهیز از گرایش به روحیه اشرافی‏گری و تجمل‏گرایی باشد. این اثر دستیابی به هدف فوق و پشتیبانی پژوهشی از برنامه‏سازان با مطالعه و بررسی علمی‌برنامه‏های رسانه ملی به رشته تحریر درآمده است.

 

                                                       

 

امتیاز شما