امروز جمعه  ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

از معرفی محبوب‌ ترین بازی‌ های ویدئویی تا چگونگی ریشه‌ کن شدن آبله همراه با «چرخ»

مشاهده ۴۲۱
۱۳۹۹/۰۸/۱۴- ۱۵:۴۶

«چرخ» امروز، چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹، با معرفی محبوب‌ ترین بازی‌ های ویدئویی این روزها و بررسی داستان ریشه‌ کن شدن ویروس آبله، روی آنتن شبکه‌ چهار سیما می‌ رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش اول این قسمت از «چرخ»، حافظ آهی، مجری برنامه با دکتر مریم واعظ‌ جلالی، دکترای ویروس‌ شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره‌ داستان ریشه‌کن شدن ویروس آبله گفت‌ و گو می‌ کند.
مایه‌ کوبی آبله با استفاده از مایع جمع‌ شده زیر زخم‌ های آبله گاو، روشی باستانی است؛ اما در دوران معاصر و به گواهی تاریخ، اولین بار عباس میرزا، ولیعهد قاجار در سال ۱۱۹۱ شمسی با کمک یک پزشک اروپایی فرزندانش را مایه‌ کوبی کرد و بعد هم نوبت مردم عادی رسید تا اینکه ۲۵ هزار نفر از ساکنان تبریز در برابر آبله مصون شوند. بعدها امیرکبیر هم برای آبله‌ کوبی ایرانی‌ ها تلاش کرد ولی اولین اقدام جدی برای پیشگیری از آبله و تصویب قانون مایه‌ کوبی همگانی توسط مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۲ اتفاق افتاد. تا آن زمان هرگاه برای درمان بیماری انسان یا دام به دارو یا واکسنی نیاز بود دو موسسه‌ ایرانی یعنی انستیتو پاستور ایران (تاسیس سال ۱۲۹۹ شمسی) و موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌ سازی رازی پیشگام بودند. برنامه‌ ریشه‌ کن شدن آبله در ایران چند دهه بعد با تلاش‌ های بین‌ المللی سازمان بهداشت جهانی برای مهار این بیماری در همه‌ کشورهای جهان همراه شد تا آبله که سه هزار سال با بشر بود و میلیون‌ ها نفر را کشت، پس از یک برنامه‌ ریشه‌ کنی ۱۰ ساله سرانجام در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ شمسی) در جهان و ایران ریشه‌ کن شود.
در بخش میز برنامه «چرخ» نیز محبوب ترین و به‌ روزترین بازی‌ های ویدئویی از سوی کسری کریمی‌ طار و امیر گلخانی، کارشناسان بازی‌ های ویدئویی معرفی می‌شوند.
فصل هفتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌ زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان واکاوی می‌ کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌ صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌ شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌ کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما