امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

تولید مستند زندگی یکی از مشاهیر قزوینی در شبکه استانی

مشاهده ۴۱۵
۱۳۹۹/۰۹/۰۱- ۱۶:۰۳

مستند «دیوان سالار» با موضوع مروری بر زندگی حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدا ن، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در شبکه قزوین تولید می‌ شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند با هدف آشنایی مخاطبان با مفاخر و بزرگان عرصه علم و فرهنگ ایران زمین باهدف الگوسازی برای نسل امروز و همچنین معرفی افرادی که در دفاع از میراث ماندگار این دیار در دوران تاراج مغول در کشور نقش آفرین بودند تهیه می‌ شود.

در مستند «دیوان سالار» سعی خواهد شد تا ضمن بازسازی بخش هایی از زندگی حمدالله مستوفی با شیوه متحرک سازی تصاویر و همچنین بهره گیری از نسخ خطی آثار وی و گفت و گو با کارشناسان خبره واقعیت های زندگی این دانشمند به نمایش گذاشته شود.

از آنجایی که حمدالله مستوفی نامی آشنا برای همگان از قدیم بوده و هست و کمتر کسی شخصیت او را می‌شناسد و با آثار و خدمات وی آشنا است، لذا تولید مستندی که وی را معرفی کند و قزوین را در قرون هفتم و هشتم هجری به تصویر بکشد ضروری به نظر می رسید.

مستند «دیوان سالار» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی یعقوبی، پژوهشگری و نویسندگی احسان مفیدی کیا، تصویرسازی نورا مشکات و مشاوره هنری تصویرسازی دکتر حسن یوسفی به عنوان و  مشاوره تاریخی محمدعلی حضرتی‌ ها و دکتر عادل فر به مدت 70 دقیقه در شبکه قزوین تولید می‌ شود و این مستند برای فصل بهار آماده پخش خواهد شد.

حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم از خاندان مستوفیان قزوین است که مدت ها متصدی حکومت قزوین بودند. وی با عنوان مستوفی و همچنین حاکم قزوین، ابهر، زنجان و طارمین در دستگاه ایلخانان خدمت می‌کرد.
حمدالله مستوفی با تألیف 3 کتاب تاریخ گزیده، نزهت القلوب و ظفرنامه نام درخشانی از خود را در تاریخ و فرهنگ ایران برجای گذاشت. وی متولد سال 680 هجری قمری است و وفات او در سال 750 ه. ق اتفاق افتاده است. آرامگاه وی معروف به «گنبد دراز» در محله ملک آباد قزوین واقع است.

امتیاز شما