اهمیت کار جمعی را به تصور میکشیم
این تهیهکننده در ادامه و در پاسخ به نوآوریهایی که این برنامه به کار گرفته است، پاسخ داد گفت: این برنامه از نوآوریهای متعددی استفاده کرده است. مثلاً اولین برنامهای است که کف سالن به صورت الایدی بوده و شرکتکنندگان روی آن راه می روند و جواب سوال را مشخص می نمایند.
وی افزود: نوآوری دیگر ما این است که ۹ نه هزار سوال را با جواب به مخاطبان دادهایم تا اینها را یاد بگیرند و با تشکیل گروه، به صورت عملی کار جمعی را به شرکتکنندهها آموزش دادهایم. همینطور به صورت مداوم گروه طراحان مراحل جدیدی به مسابقه اضافه می نمایند.
کارشناسان مسابقه هر هفته دور هم جمع میشوند تا نکات تازهتری را به برنامه و مسابقه و حتی سوالات اضافه کنند. یکی دیگر از نکات جدید این برنامه استفاده از یک مجری کاربلد و توانا بوده که با توانمندی اجرای فصل جدید را به عهده گرفتهاست.
عقیده دارم که شرکت در این مسابقه به معنای برنده شدن است چرا که افراد چه وارد مسابقه بشوند و چه نشوند دادههایی را کسب میکنند که اطلاعات آنان را در رابطه با ایران ارتقا خواهد داد.
کرونا و دردسرهای برنامهسازان
رضایت در ادامه و با اشاره به مشکلات برنامهسازی که پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ پیش آمده است، خاطرنشان کرد: تمام برنامهسازان با شروع بیماری کرونا با مشکلات متعددی روبرو شدهاند. اولویت ما در برنامهسازی حفظ سلامتی شرکت کنندهها و عوامل و سازندگان این برنامه بوده است. لذا باید تمهیداتی را فراهم کنیم که شرکتکنندگان به سلامت تشریف بیاورند، برنامه را اجرا کنند و به سلامت از برنامه خارج شوند.
وی ادامه داد: بر این اساس ما تمام پروتکلها را در این برنامه رعایت کردهایم؛ ماسک، دستکش، سنجش اکسیژن خون و… انجام این موارد هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ زمانی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده اما اولویت سلامت عوامل تولید و شرکتکنندگان بوده است.
در همین زمان کوتاه چند ماهه اخیر، چندین گروه تعیین شده به دلیل درگیری خود یا بستگانشان با بیماری کرونا از مسابقه انصراف دادهاند و این موضوع اختلالاتی را در تولید برنامه ایجاد کرده است. ضمن اینکه از عوامل خود ما نیز به این بیماری مبتلا شدهاند و ما ناچار شدیم که برنامه را متوقف کرده و زمانی را اختصاص دهیم تا افراد به سلامت به فعالیت خودشان برگردند. به همین دلیل زمانهایی که تولید نداشتیم مشکلاتی از این دست برای ما ایجاد شده است.
این تهیهکننده در توضیح مشکلات و دشواریهای ساختن یک مسابقه تلویزیونی تصریح کرد: کرونا هزینهها و خسارات مادی، زمانی و مشکلاتی از این دست را برای ما ایجاد کرده است البته مدیران شبکه در این مورد با ما همکاری داشته و به ما یاری رساندهاند.
وی افزود: شاید بعضی از مدیران و بینندگان تصور میکنند که یکی از موضوعات ساده تولید برای تلویزیون مسابقه سازی است؛ در صورتی که اصلاً اینگونه نیست، وقتی تولید برنامه و برنامهریزی آن دست خود شما باشد کار بسیار راحتتر است تا زمانی که یک طرفِ برنامهریزی، عوامل و امکانات ما هستند و طرف دیگر شرکتکنندگان و مردمی هستند که باید مراحل حضور در مسابقه (حضور در اپلیکیشن برنامه، خواندن و یادگیری جواب سوالات، شرکت در آزمون و…) را طی کرده و با توجه به شرایط کرونا وارد مسابقه شوند.
در نتیجه ما برای ساخت این مسابقه ۵۰ درصد عوامل خودمان را داریم و ۵۰ درصد دیگر مردم هستند؛ در چنین شرایطی وقتی ساخت یک مسابقه با ساخت یک سریال مقایسه شود سختیها و مشکلات، محدودیتها جلوهگر خواهد شد.
رضایت در پایان و با اشاره به لزوم اطلاعات عمومیبالای شرکتکنندگان برای حضور در این مسابقه نیز گفت: سوالات ما هر لحظه توسط طراحان برنامه بروزرسانی و بر تعدادشان افزوده میشود. شرکتکنندهها این سوالها را با جواب مطالعه و به صورت گروهی در آزمون شرکت میکنند و هر هفته نیز ۶ تیم با امتیاز بالاتر به مسابقه راه مییابند.
البته در اینجا ذکر این نکته ضروری است؛ اینکه شرکتکنندهها انتظار داشته باشند صد درصد سوالهای مسابقه در اپلیکیشن طرح شده باشد به لحاظ گستردگی ایران عزیز و تنوع مراحل مسابقه به هیچ وجه امکانپذیر نیست. این اپلیکیشن برای شناخت هر چه بهتر ایران میتواند به مخاطبان کمک بسیار زیادی بکند، جدا از آن اپلیکیشن به افراد حاضر در استودیو نیز کمک میکند تا با بالا بردن امتیازشان شرایط حضور در مسابقه را به دست آورند. جدا از مطالعه سوالات طرح شده در اپلیکیشن، باید اطلاعات عمومی افراد نیز در مورد ایران به اندازهای بالا باشد تا اگر در مسابقه هر سوال جدیدی از سوی طراحان سوال مطرح شد بلافاصله بتوانند به آن پاسخ درست بدهند.
مسابقه ایران به تهیه کنندگی هاشم رضایت و کارگردانی سعید رضایت و اجرای سعید شیخزاده در گروه اجتماعی شبکه یک سیما تولید میشود.