امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

راز صعود «پسران سعود» در شبکه افق فاش می شود

مشاهده ۳۷۰
۱۳۹۹/۰۹/۰۲- ۱۵:۲۸

مستند «پسران سعود» با موضوع چگونگی به قدرت رسیدن خاندان آل سعود در عربستان، یکشنبه دوم آذر از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «پسران سعود» مستندی است چهار قسمتی درباره تاریخچه ایجاد عربستان سعودی که در پی از هم پاشیدن امپراتوری عثمانی و تقسیم مناطق تحت قدرت انگلستان و فرانسه و ایجاد کشورهای عربی نظیر عراق، سوریه، لبنان و فلسطین شکل گرفت. در هر قسمت، بخشی از تاریخ حجاز امروز روایت می‌ش ود، تاریخی مملو از جنگ و سیاست که با حضور توامان قدرت های بیگانه همراه است.
قسمت این مستند درباره چگونگی پیدایش عربستان سعودی است. داستان از جنگ جهانی اول شروع می‌شود و کش و قوس قدرت‌ های بزرگ و فروپاشی امپراطوری عثمانی را به تصویر می‌کشد؛ قسمت دوم درباره این است که خاندان سعود چگونه با استفاده از تفکرات وهابیت منتسب به محمد بن عبدالوهاب و گروه‌های ذیل همین تفکر (اخوان) مسیری را منتهی به القاعده و داعش ایجاد کردند. در سومین قسمت این مستند، شاکله هرم قدرت در عربستان موشکافی می‌شود و چهارمین قسمت هم تاریخ روابط عربستان سعودی با ایران را از زمان پیدایش آن در دوران پهلوی تا به امروز، بررسی می‌کند.
سومین قسمت «پسران سعود» کاری از وحید فرجی، یکشنبه دوم آذرماه ساعت 20 از شبکه افق پخش می‌ شود و تکرار آن هم ساعت 12 روز بعد روی آنتن می رود.

امتیاز شما